PARTNER PORTALU
  • BGK

MEN apeluje do nauczycieli o reagowanie na niepokojące zachowania dzieci

  • PAP/JS    23 lutego 2018 - 20:22
MEN apeluje do nauczycieli o reagowanie na niepokojące zachowania dzieci
Pierwsze symptomy depresji mogą być mylone z młodzieńczym buntem, a przez to są często bagatelizowane przez nastolatków, jak również ich otoczeni (fot. pixabay.com)

MEN - w Ogólnopolskim Dniu Walki z Depresją - zaapelowało do dyrektorów, nauczycieli, a także rodziców o reagowanie na wszystkie niepokojące sygnały w zachowaniu dzieci i młodzieży. Depresja coraz częściej dotyka także dzieci i młodzież - zaznacza resort.




 

  • MEN zauważa, że z danych WHO wynika, iż depresja jest obecnie jednym z najbardziej rozpowszechnionych schorzeń w Europie.
  • Według szacunków organizacji, do roku 2020 choroba ta stanie się drugim, najczęstszym po chorobach sercowych, problemem zdrowotnym.
  • MEN we współpracy z Ministerstwem Zdrowia realizuje w ramach Narodowego Programu Zdrowia 2016-2020 zadania mające na celu ochronę zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży

"Obchodzony każdego roku Ogólnopolski Dzień Walki z depresją ma uwrażliwić społeczeństwo na problemy związane z tą chorobą, przybliżyć wiedzę o jej rozpoznawaniu i leczeniu" - czytamy w komunikacie zamieszczonym w piątek na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej.

Zaznaczono w nim, że depresja coraz częściej dotyka także dzieci i młodzież. "Szkoła odgrywa istotną rolę w walce z zaburzeniami depresyjnymi młodych ludzi. Nauczyciel podczas bieżącej pracy z uczniem może zaobserwować pierwsze objawy jego problemów i odpowiednio wcześnie zareagować" - napisano.

MEN zauważa, że z danych WHO wynika, iż depresja jest obecnie jednym z najbardziej rozpowszechnionych schorzeń w Europie. Według szacunków organizacji, do roku 2020 choroba ta stanie się drugim, najczęstszym po chorobach sercowych, problemem zdrowotnym.

"W odniesieniu do statystyk dotyczących młodzieży szacuje się, że nawet u 20 proc. młodych ludzi przed ukończeniem 18. roku występują zaburzenia depresyjne, a co trzeci nastolatek może mieć objawy tej choroby. Przyczyny depresji u dzieci i młodzieży wynikają m.in. z trudności w nauce, są związane z brakiem akceptacji przez grupę rówieśniczą czy agresją w internecie" - czytamy w komunikacie.

"Pierwsze symptomy depresji mogą być mylone z młodzieńczym buntem, a przez to są często bagatelizowane przez nastolatków, jak również ich otoczenie. Dlatego zarówno rodzicie, jak i nauczyciele, będący najbliżej młodych, powinni być szczególnie wrażliwi na zmiany w zachowaniu młodych ludzi. Ważne jest to, aby w sytuacjach kryzysowych zarówno młodzi ludzi, jak i ich rodzice mogą liczyć na wsparcie psychologiczno-pedagogiczne szkolnych specjalistów" - zaznaczono.

Resort edukacji przypomina, że od roku szkolnego 2017/2018 nastąpiło połączenie programu wychowawczego i programu profilaktycznego w jeden dokument - program wychowawczo-profilaktyczny. "Musi on uwzględniać wnioski z przeprowadzonej diagnozy potrzeb wychowawczych, profilaktycznych i środowiskowych danej społeczności szkolnej. To połączenie umożliwia całościowe oddziaływanie - zarówno wspieranie dzieci i młodzieży w prawidłowym rozwoju, jak i przeciwdziałanie zachowaniom problemowym" - podkreślono. "Odpowiedzią na wzrastający problem depresji wśród młodych ludzi są także zmiany w nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego, która została poszerzona m.in. o treści z zakresu zdrowia psychicznego" - dodano.

Zaznaczono, że MEN we współpracy z Ministerstwem Zdrowia realizuje w ramach Narodowego Programu Zdrowia 2016-2020 zadania mające na celu ochronę zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, a Ośrodek Rozwoju Edukacji upowszechnia materiały dla nauczycieli i rodziców dotyczące zdrowia psychicznego, organizuje liczne szkolenia dla nauczycieli z zakresu doskonalenia kompetencji wychowawczych i profilaktycznych.

"W Ogólnopolskim Dniu Walki z Depresją warto przypomnieć, że według WHO profilaktyka samobójstw w szkołach to przede wszystkim: wzmacnianie zdrowia psychicznego nauczycieli, wzmacnianie poczucia wartości uczniów, trenowanie u uczniów wyrażania własnych emocji, zapobieganie przemocy w szkole, udostępnianie informacji o placówkach interwencji kryzysowych i psychiatrycznych, wczesne rozpoznawanie dzieci i młodzieży w złym stanie emocjonalnym i ze zwiększonym ryzykiem samobójstw" - czytamy w komunikacie.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Tośka, 2018-02-24 10:13:40

    <Resort edukacji przypomina, że od roku szkolnego 2017/2018 nastąpiło połączenie programu wychowawczego i programu profilaktycznego w jeden dokument - program wychowawczo-profilaktyczny. "Musi on uwzględniać wnioski z przeprowadzonej diagnozy potrzeb wychowawczych, profilaktycznych i środowi...skowych danej społeczności szkolnej. To połączenie umożliwia całościowe oddziaływanie - zarówno wspieranie dzieci i młodzieży w prawidłowym rozwoju, jak i przeciwdziałanie zachowaniom problemowym" - podkreślono. "> To połączenie powoduje jedynie zmianę dokumentu szkolnego (były dwa, jest jest sklejka z dwóch). Przecież takie "zmiany" niczego "nie zmieniają"!!!! Co za bzdury! Nauczyciele reagują- ale niewiele mogą. Zawiadomi się rodzica, wyśle na pogadankę do pedagoga, zasugeruje wizytę u psychologa i tyle!!! Jeśli rodzic dalej nie ruszy sprawy, nauczyciel ma związane ręce. No i nauczyciel nie jest od terapii- nie ma na to czasu, ani nie ma do tego kwalifikacji! Nauczyciel NAUCZA, wskazuje drogę, a nie diagnozuje przypadki psychicznych zaburzeń czy stosuje jakieś terapie! A te całe dokumenty...mój Boże...toż pisze się to-to na początku roku, siedzi się po godzinach w szkole, wysmaruje piękne hasełka, zdaje dyrekcji i TYLE! Potem się robi swoje. Od intuicji i osobistych dyspozycji nauczyciela (jego empatii, wrażliwości, wiedzy) zależy, jak on zareaguje czy nie na problemy dziecka i ten dokumencik leżący w sekretariacie MA SIĘ DO TEGO NIJAK. Otrzeźwiejcie!  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.