Na polskie ulice wyjadą autobusy bez kierowców? Prezydent prowadzi rozmowy

  • Michał Wroński
  • 10-08-2017
  • drukuj
O pojazdach autonomicznych, rosnącej liczbie elektrobusów na miejskich ulicach oraz komunikacyjnych innowacjach rozmawiamy z Pawłem Silbertem, prezydentem Jaworzna.
Na polskie ulice wyjadą autobusy bez kierowców? Prezydent prowadzi rozmowy
Do Jaworzna dotarły pierwsze 3 z 22 zakontraktowanych nowych autobusów elektrycznych. (fot. PKM Jaworzno)

• Wchodząc we współpracę na rzecz rozwoju pojazdów autonomicznych, Jaworzno liczy na efekt promocyjny, a w przyszłości także optymalizację ruchu i poprawę bezpieczeństwa.

• Przedstawiciele samorządu nie wykluczają też, że na miejskich ulicach mogą pojawić się autonomiczne autobusy. Prezydent Jaworzna przyznaje, że prowadzone są rozmowy z producentami takich pojazdów.

• A na razie miasto inwestuje w autobusy elektryczne. Docelowo mają one stanowić 80 proc. taboru miejscowego PKM-u.

******

Wraz z Instytutem Transportu Samochodowego oraz firmą Comtegra podpisaliście właśnie (8.08) list intencyjny o współpracy w zakresie wspierania rozwoju pojazdów autonomicznych. Jaką rolę przewidziano w tym porozumieniu dla miasta i jaką korzyść może ono z tej współpracy wynieść?

Stajemy się forpocztą zmian, które nadejdą, bo nadejść muszą. Miasta muszą się dostosować do nowych wymogów, a im skuteczniej to zrobią, tym dla nich lepiej. Chcemy doprowadzić do tego, żeby Jaworzno było takim miejscem na mapie świata, gdzie pojazdy autonomiczne są pełnoprawnym uczestnikiem ruchu po to, żeby kiedyś tak mogło być wszędzie. Od czegoś trzeba zacząć.

I zaczynamy akurat od Jaworzna…

Testowanie pojazdów autonomicznych na wydzielonych płachetkach obszarów zurbanizowanych, na parkingach, bocznych ulicach czy zamkniętych torach nigdy nie przyniesie odpowiedzi na pytania o to, jak się to w praktyce realizuje. Poza tym przeprowadzanie takich badań w jakimś określonym miejscu nie oznacza łatwości przeniesienia tych doświadczeń w inne miejsce na świecie. Jeśli przeprowadzimy takie badania w Kalifornii, to będzie to zupełnie inna sytuacja niż np. w Krakowie, Warszawie, Jaworznie, Wrocławiu czy innych polskich miastach. Tam inaczej przebiegają pory roku, inaczej wygląda rozkład mgieł, wiatrów, zacienienia, ilości światła czy ulistnienia drzewostanu. A to wszystko może mieć wpływ na takie pojazdy. Potrzebujemy zatem w miarę możliwości najbardziej uniwersalnych doświadczeń, a Polska znajduje się w takiej strefie geograficznej, w której mamy wszystkie pory roku, okresy, kiedy jest ciemniej i kiedy jest jaśniej, cieplej i zimniej, kiedy jest śnieg i są mgły. Jesteśmy idealnym miejscem do takich badań.

Czytaj: Gdańsk jako pierwsze miasto w Polsce przetestuje mikrobus poruszający się bez kierowcy

Jeśli zaś idzie o korzyści, to dla miasta największą potencjalną korzyścią będzie możliwość optymalizacji ruchu – unikania przewozów tam, gdzie one są zbędne, czy skracania czasu przemieszczania się. Korzyść samą w sobie stanowi też to, że pojazdy autonomiczne będą sprawniejsze niż kierowcy. Dzięki temu będą miały większe możliwości unikania wypadków. Miasto może być zresztą również beneficjentem ekonomicznym tego, co się będzie działo, bo każda działalność, która przysparza miastu wartości promocyjnych, w jakimś sensie może się przekładać na powodzenie biznesowe.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE