„Przekształcenie” przedszkola publicznego w niepubliczne - warunki i skutki

  • Oświata Samorządowa (Justyna Drabińska)
  • 10-10-2012
  • drukuj
Jednostki samorządu terytorialnego mogą zakładać i prowadzić jedynie szkoły i placówki publiczne. Choć w ustawie o systemie oświaty prawodawca nie przewidział procedury przekształcenia przedszkola publicznego w niepubliczne, w praktyce niejednokrotnie dochodzi do takich zmian.
„Przekształcenie” przedszkola publicznego w niepubliczne - warunki i skutki
Przekształcenie przedszkola publicznego w przedszkole niepubliczne może nastąpić tylko w drodze likwidacji placówki publicznej i utworzenia nowej na bazie jej majątku, który gmina ma prawo np. wynająć bądź wydzierżawić osobie fizycznej lub prawnej tworzącej przedszkole niepubliczne.

Zmiana organu prowadzącego przedszkole wymusza zatem jego likwidację, która z kolei wiąże się z przeprowadzeniem procedury określonej przepisami uso. Musi dojść do podjęcia przez radę gminy uchwały w sprawie zamiaru likwidacji przedszkola, zawiadomienia o zamiarze likwidacji przedszkola rodziców dzieci i kuratora oświaty w nieprzekraczalnym 6-miesięcznym terminie oraz podjęcia przez radę gminy uchwały o likwidacji przedszkola.

Przekształcenie jako przejście zakładu pracy na nowego pracodawcę

Problematykę przejęcia zakładu pracy przez innego pracodawcę ustawodawca uregulował w art. 23¹ kodeksu pracy (dalej: kp).

W świetle § 1 przywołanego przepisu w razie przejścia zakładu pracy lub jego części na innego pracodawcę staje się on z mocy prawa stroną w dotychczasowych stosunkach pracy. Zarówno w kp, jak i w innych aktach prawnych brak jest legalnej definicji przejęcia zakładu pracy.

W bogatym orzecznictwie Sądu Najwyższego przejęcie, mimo że z reguły wynika z mocy ustawy lub z pewnego zdarzenia prawnego (umowy czy decyzji), odnoszone jest także do zdarzeń faktycznych polegających na fizycznym objęciu zakładu pracy lub jego części. Co więcej, do przejęcia zakładu pracy wystarczy samo przejęcie jego zadań bez przejmowania składników majątkowych.

Przepis art. 23¹ § 1 kp obejmuje zakresem podmiotowym jedynie pracowników zatrudnionych na podstawie umowy o pracę - nie ma zastosowania do pracowników zatrudnionych na podstawie mianowania, powołania, wyboru, spółdzielczej umowy o pracę czy też umów cywilnoprawnych.

Art. 231 kp jest przepisem bezwzględnie obowiązującym, a jego normatywne oddziaływanie następuje z mocy prawa.

Przekształcenie stosunku pracy po stronie podmiotowej następuje automatycznie, niezależnie od tego, czy i jaka decyzja została podjęta co do przekazania pracowników. „Nabywca" i „zbywca" nie mogą modyfikować automatyzmu prawnego w zakresie stabilizacji zatrudnienia pracowników.

Również wypowiedzenie umowy o pracę w imieniu podmiotu, który przestał już być pracodawcą pracownika przejętego z mocy prawa przez nowego pracodawcę, nie prowadzi do rozwiązania stosunku pracy.

Problematyką „transferu" pracowników przy przekształceniu przedszkola publicznego w placówkę niepubliczną Sąd Najwyższy zajmował się bezpośrednio w sprawie o sygn. I PK 205/08.

W uzasadnieniu wyroku z dnia 24 marca 2009 r. SN podkreślił, że przejęcie zakładu pracy lub jego części przez nowego pracodawcę może być rezultatem różnorodnych zdarzeń prawnych, w tym uchwały rady gminy podjętej w sprawie „likwidacji" przedszkola gminnego (publicznego), a następnie czynności (cywilnoprawnych) polegających na przekazaniu mienia tego przedszkola podmiotowi niepublicznemu, który kontynuuje wykonywanie dotychczasowych zadań (w przeważającej części).

W konkretnym stanie faktycznym musi dojść do przejęcia mienia i zadań dotychczasowego pracodawcy (przedszkola publicznego) przez nowego pracodawcę (przedszkole niepubliczne) w zakresie objętym treścią stosunku pracy.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE