PARTNER PORTALU
  • BGK

Absolwenci gimnazjum do laboratorium

  • PAP    2 marca 2012 - 16:34
Absolwenci gimnazjum do laboratorium

Ocena wiedzy i umiejętności absolwentów gimnazjów z przedmiotów przyrodniczych, czyli biologii, chemii, fizyki i geografii jest celem projektu badawczego "Laboratorium myślenia", realizowanego przez Instytut Badań Edukacyjnych.




"Ponad 7 tys. uczniów klas pierwszych ze 180 szkół ponadgimnazjalnych objął pierwszy cykl naszego ogólnopolskiego badania, którego celem ma być diagnoza umiejętności absolwentów gimnazjów z przedmiotów przyrodniczych. Jak wiadomo, w tym roku egzamin gimnazjalny odbędzie się w nowej formule opartej na nowej podstawie programowej. Naszym zadaniem jest porównanie uczniów uczących się według starej podstawy programowej z tymi korzystającymi z nowej. Chcemy zobaczyć, czy rzeczywiście wpłynie to na efektywność nauczania przedmiotów przyrodniczych, które są tak ważne dla społeczeństwa, edukacji, nauki i techniki" - powiedział po piątkowej konferencji naukowej Krzysztof Spalik z Instytutu Badań Edukacyjnych.

Badanie ma być realizowane w czterech cyklach do 2014 roku. Ponadto w ostatnim roku do badania zostaną dodatkowo włączeni uczniowie klas II szkół ponadgimnazjalnych, mający za sobą rok obowiązkowej nauki przedmiotów przyrodniczych w zakresie podstawowym, który - zgodnie z założeniami reformy - ma stanowić kontynuację i uzupełnienie trzyletniej edukacji w gimnazjum.

W każdej edycji badanie ma się odbywać jesienią, by - jak podkreślają organizatorzy - uczniowie biorący w nim udział mieli za sobą pełen cykl kształcenia gimnazjalnego, a wpływ ich obecnej szkoły był jeszcze możliwie niewielki. W trakcie sesji testowej trwającej ok. 100 minut (dwie godziny lekcyjne łącznie z przerwą pomiędzy nimi) uczniowie rozwiązują test składający się wyłącznie z pytań zamkniętych, obejmujących treści niewykraczające poza podstawy programowe z biologii, chemii, fizyki i geografii.

Uczniowie wypełniają także kwestionariusz ucznia, zawierający pytania dotyczące zainteresowań uczniów w badanym obszarze oraz pytania o rozwijanie umiejętności rozumowania na lekcjach z przedmiotów przyrodniczych.

"W tej chwili możemy powiedzieć, że przedmioty przyrodnicze są taktowane zupełnie osobno, a wiadomości z nich posiadane przez uczniów się nie sumują. Uczymy ich osobno, postrzegamy je osobno, uczniowie nie potrafią często przełożyć umiejętności zdobytych na jednym przedmiocie na inny. A powinniśmy pamiętać, że w naukach przyrodniczych z pewnością wspólne jest rozumowanie naukowe. Dzięki badaniu chcemy się też przekonać, na ile uczniowie potrafią stosować praktycznie posiadaną wiedzę, analizować, wyciągać wnioski i na ile są przygotowani z tych przedmiotów do funkcjonowania w społeczeństwie" - powiedziała szefowa pracowni przyrodniczej w Instytucie Badań Edukacyjnych Barbara Ostrowska.

Jak zastrzegł Spalik, należy pamiętać, że to jest dopiero wyjściowy punkt badania, pierwszy pomiar. "To, co najważniejsze, będzie się działo dopiero w kolejnych latach. Teraz jest taki punkt zerowy, pozwalający zobaczyć, co się działo z poprzednią podstawą programową, czego dzieci się nauczyły i co potrafią zrobić w tym momencie. I właściwie dopiero za trzy-cztery lata, kiedy będziemy mieli uczniów po pełnym cyklu kształcenia przyrodniczego w ramach nowego programu, będziemy mogli powiedzieć, co się zmieniło" - wyjaśnił.

Badanie realizuje Instytut Badań Edukacyjnych w ramach projektu "Badanie jakości i efektywności edukacji oraz instytucjonalizacja zaplecza badawczego" współfinansowanego ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.