Biblioteka jak marzenie

Biblioteki publiczne z małych miejscowości z całego kraju mogą już zgłaszać się do drugiej rundy Programu Rozwoju Bibliotek. Te, które zostaną przyjęte do programu, otrzymają sprzęt informatyczny, granty na realizację własnych pomysłów i wezmą udział w szkoleniach.
Biblioteka jak marzenie

Rekrutacja rozpoczyna się 31 stycznia i potrwa do końca marca. W programie mogą wziąć udział biblioteki publiczne ze wszystkich gmin wiejskich, wszystkich gmin wiejsko-miejskich oraz z tych gmin miejskich, które liczą do 20 tys. mieszkańców. Takich bibliotek w całym kraju jest ponad 6500. Część z nich - prawie 1900 placówek - bierze już udział w pierwszej rundzie Programu Rozwoju Bibliotek, który ruszył w 2009 roku. Biblioteki te otrzymały sprzęt informatyczny: komputery, laptopy, drukarki, projektory multimedialne, a pracujący w nich bibliotekarze wzięli udział w cyklu szkoleń.

Tematyka szkoleń obejmowała poszerzanie oferty biblioteki, dostosowanie jej do potrzeb mieszkańców (np. zorganizowanie klubu filmowego, szkolenia komputerowego dla seniorów). Bibliotekarze podczas szkoleń opracowali także trzyletnie plany rozwoju swoich placówek, a na wymienione w nich zadania mogli pozyskać dofinansowanie w konkursie grantowym "Aktywna biblioteka". Teraz z tych wszystkich działań skorzystają biblioteki, które zakwalifikują się do drugiej rundy programu. Będzie mogło uczestniczyć w niej około 1500 bibliotek.

Aby biblioteka wzięła udział w programie, niezbędna jest zgoda urzędu gminy. "Udział w programie daje bibliotekom i całej gminie wymierne korzyści, ale też wiąże się z pewnymi zobowiązaniami. Wśród nich jest np. wydłużenie godzin pracy biblioteki. Skoro biblioteka otrzymuje komputer, to chcemy, aby jak najwięcej mieszkańców mogło z niego skorzystać. Poparcie wójtów i burmistrzów jest więc kluczowe i może przesądzić o udziale biblioteki w programie" - powiedział Jacek Wojnarowski, prezes Fundacji Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, która prowadzi Program Rozwoju Bibliotek podczas poniedziałkowej konferencji prasowej w Warszawie.

Aby przystąpić do programu, biblioteki muszą stworzyć partnerstwa i złożyć wnioski. W takim partnerstwie jedna z bibliotek będzie pełnić rolę Biblioteki Wiodącej, trzy pozostałe będą Bibliotekami Partnerskimi. Biblioteka Wiodąca uzyska z programu więcej korzyści, ale też będzie mieć więcej zobowiązań. Biblioteki należące do partnerstwa będą następnie współpracować ze sobą na każdym etapie programu.

We wnioskach biblioteki opiszą aktywności, którymi chciałyby się pochwalić oraz działania gminy związane m.in. z kulturą. Następnie wnioski zostaną ocenione przez komisję, a do programu zakwalifikują się te biblioteki, które zdobędą najwięcej punktów. Szczegółowe informacje na temat zasad programu i sposobu składania wniosków znajdują się na stronie www.biblioteki.org.

Program Rozwoju Bibliotek to ogólnopolskie przedsięwzięcie, którego celem jest wzmocnienie potencjału bibliotek publicznych znajdujących się na wsiach i w małych miastach. Dzięki programowi nowoczesne i aktywne biblioteki ułatwią mieszkańcom pełne uczestnictwo w życiu społecznym i gospodarczym. Program jest zaplanowany na pięć lat - rozpoczął się w 2009 roku i potrwa do roku 2013. Swoim zasięgiem obejmie ponad połowę bibliotek znajdujących się na wsiach i w małych miastach - ponad 3300 placówek.

Budżet Programu to 28 milionów dolarów. Środki te są przeznaczane na wyposażenie bibliotek w sprzęt informatyczny, cykl szkoleń, promocję bibliotek. Pochodzą z grantu, który Fundacja Billa i Melindy Gates przekazała Polsko-Amerykańskiej Fundacji Wolności (PAFW). Program realizuje Fundacja Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego, utworzona przez PAFW.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

w takiej bibliotece to aż miło pracować...

Bibililiotekarz, 2011-01-31 15:55:00 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE