Biblioteka szkolna i publiczna w jednym

Możliwość łączenia bibliotek szkolnych i bibliotek publicznych nie jest korzystna dla szkół. Placówki te mają zupełnie inne zadania i zupełnie inną politykę gromadzenia zbiorów - uważa prezes Towarzystwa Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich Danuta Brzezińska.
Biblioteka szkolna i publiczna w jednym

Możliwość wykonywania zadań biblioteki szkolnej przez bibliotekę publiczną zakładają przedstawione w styczniu przez Ministerstwo Administracji i Cyfryzacji założenia do ustawy o poprawie warunków świadczenia usług przez jednostki samorządu terytorialnego.

Według MAC zmiana statusu biblioteki szkolnej na bibliotekę publiczną ma pozwolić realizować usługi nie tylko dla uczniów, ale szerzej dla lokalnej społeczności. Pomysł ten krytykują m.in. Związek Nauczycielstwa Polskiego, Stowarzyszenie Bibliotekarzy Polskich i Towarzystwo Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich.

Czytaj też: ZNP obawia się likwidacji bibliotek

Jakie cele i zadania stoją przed biblioteką szkolną?

Prezes Towarzystwa Nauczycieli Bibliotekarzy Szkół Polskich Danuta Brzezińska: Biblioteka szkolna jest integralną częścią szkoły, ma uzupełniać jej proces dydaktyczny i wychowawczy. Wszystkie działania, które są w szkole podejmowane, powinny mieć odzwierciedlenie w jej zasobach i mieć wsparcie nauczyciela bibliotekarza w ich realizacji. Stąd biblioteka szkolna postrzegana jest jako pracownia dydaktyczna o charakterze interdyscyplinarnym.

W nowej podstawie programowej kształcenia ogólnego zapisano, że dobrze wyposażona biblioteka szkolna z aktualizowanymi zbiorami ma wspomagać realizację wszystkich wyznaczonych w podstawie celów, a wszyscy nauczyciele mają ze sobą współpracować.

W ustawie o bibliotekach wymieniane są różne rodzaje bibliotek. Zapisano tam, że są to instytucje, które gromadzą, opracowują, przechowują i zapewniają dostęp do zasobów dorobku nauki i kultury polskiej oraz światowej. W przypadku bibliotek szkolnych dochodzi jeszcze ścisły ich związek z procesem dydaktycznym i wychowawczym szkoły. Biblioteka publiczna tak się nazywa, bo pracuje na rzecz społeczności lokalnej; biblioteka szkolna świadczy usługi na rzecz szkoły: uczniów, nauczycieli i rodziców. Jej główną funkcją jest edukacja.

Do ważnych funkcji biblioteki szkolnej należy też wychowanie. Od szkoły oczekuje się, by oprócz dydaktyki spełniała też funkcje wychowawcze i kompensacyjne. Stąd różne działania podejmowane przez nauczycieli bibliotekarzy np. programy profilaktyczne, prozdrowotne, biblioterapia (stosowanie lektury książek, jako środka terapeutycznego - red.). Nauczyciel bibliotekarz jest członkiem rady pedagogicznej, ma dostęp do wszelkich dokumentów szkoły. Może od wychowawcy, pedagoga szkolnego uzyskać informacje o uczniu i jego potrzebach, może mu pomagać poprzez odpowiedni dobór tekstów do czytania, pomóc w celowym zastosowaniu technologii informacyjnych.

Nauczyciel bibliotekarz musi mieć wykształcenie wyższe bibliotekarskie i pedagogiczne; od bibliotekarza pracującego w bibliotece publicznej wymagane jest tylko wykształcenie bibliotekarskie, wyższe lub średnie. Zgodnie z pakietem ustaw deregulacyjnych, bibliotekarz w placówce publicznej nie będzie musiał mieć w ogóle wykształcenia kierunkowego.

 


KOMENTARZE (9)ZOBACZ WSZYSTKIE

czytelnik TM. nie wyobrażam sobie aby wykształcić mądre społeczeństwo bez dostępu do biblioteki w szkole czy ktoś dobrze się nad tym zastanowił , może to wymyślają ci którzy nigdy nie korzystali z biblioteki w szkole ,nigdy nie czytali książki i uważają ,że komputer zastąpi wszystko , czy tak post...ępują ludzie mądrzy i świadomi odpowiedzialności za młode pokolenie ,jak można odbierać ludziom dostęp do nauki ? rozwiń

Renata Nowak , 2013-02-28 08:31:06 odpowiedz

To dobry pomysł. Ale lenie będa się buntować.

czytelnik, 2013-02-15 18:48:49 odpowiedz

Dwa w jednym ? Ciekawe ale dziwnie się kojarzy ! Zależy jak dla kogo !?

KOTLET, 2013-02-14 17:16:55 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE