PARTNER PORTALU
  • BGK

Bosch o efektach reformy szkolnictwa

  • wnp.pl    6 lutego 2014 - 08:30
Bosch o efektach reformy szkolnictwa

Kilka dni temu, w stołecznej siedzibie firmy Robert Bosch odbyła się dyskusja o efektach wprowadzonej w 2012 r. reformy szkolnictwa zawodowego.




Przy jednym stole usiedli przedstawiciele resortu edukacji, departamentu kształcenia zawodowego i ustawicznego, wydziału programów europejskich, 11 dyrektorów średnich szkół technicznych z całej Polski, Polsko- Niemieckiej Izby Przemysłowo-Handlowej (AHK) oraz pracodawcy: firmy Festo, Robert Bosch i InterCars. W dyskusji uczestniczyli również przedstawiciele Polskiego Związku Motorowego.

Spotkanie było kontynuacją większej akcji prowadzonej przez pracodawców m.in. zrzeszonych w Polsko-Niemieckiej Izbie Przemysłowo-Handlowej. Uczestnicy zgodzili się, że wprowadzane od 2012 r. zmiany powinny unowocześnić szkolnictwo zawodowe, poprzez wprowadzenie dualnego systemu nauczania opartego na praktycznym zdobywaniu umiejętności w zakładach pracy oraz poprzez dostosowanie programu nauczania do aktualnych potrzeb rynku i przedsiębiorców. Ciągle nierozwiązanym problemem i wyzwaniem pozostaje praktyczna nauka zawodu, możliwa w wielu przypadkach tylko przy bliskiej współpracy szkół i pracodawców. Takie podeście umożliwia podniesienie jakości kształcenia, aby było ono przydatne w rzeczywistych warunkach pracy. Odpowiedzią na taką potrzebę są np. programy edukacji dualnej prowadzone przez firmy takie jak Volkswagen, Festo, Haering, Robert Bosch, MAN czy Solaris pod auspicjami Polsko - Niemieckiej Izby Przemysłowo Handlowej.

Przedstawiciele Ministerstwa Edukacji Narodowej wysłuchali opinii praktyków oraz przedstawili plany na najbliższe lata. Uczestnicy spotkania otrzymali obszerne wskazówki dotyczące rozdziału środków unijnych na cele edukacyjne jak również informację o zdefiniowaniu przez MEN koniecznego do zdobywania wykształcenia zawodowego wyposażenia szkól zawodowych. Szkoły mogą na tej podstawie wnioskować do władz lokalnych o zakup niezbędnego wyposażenia lub korzystać ze środków unijnych będących w dyspozycji marszałków. Przedstawiciele MEN przekazali informację, iż w ramach nowej perspektywy finansowej wykorzystania środków unijnych zaplanowano działania służące przygotowaniu nowych kadr dla szkolnictwa zawodowego.

Do najważniejszych postulatów podnoszonych przez szkoły należy promocja i poprawa wizerunku kształcenia zawodowego wśród młodzieży poprzez rzetelne i powszechne doradztwo zawodowe na poziomie gimnazjalnym prowadzone przez przygotowanych w tym zakresie pedagogów, dodatkowo wspierane szeroko zakrojonymi kampaniami promującymi edukację zawodową wśród młodych ludzi i ich rodziców.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (4)

  • podpisałem, 2014-02-11 18:14:34

    Do dumne oczko: nie zrozumiałeś/aś mojego sarkazmu. Wnioskować do samo-rzadzących to se mogą - pisz na Berdyczów! Po co utrzymywać szkołę, jak lepiej sprzedać poszkolny budynek i zarobić.
  • starsza, 2014-02-07 09:41:26

    Niemieckie doświadczenia w szkolnictwie zawodowym zasługuja na wielki szacunek, bo oni korzystaja ze swoich poprzednich doświadczeń (u nas wszystko zniszczono, dlaczego?) uczniowie ich praktyka jest prowadzona bardzo precyzyjnie w zakładach produkcyjnych albo remontowych dwa albo trzy dni a następne... dni w tygodniu dwa albo trzy to teoria. To nawet Immanuel Kant pisał:"Jak myślę to działanie zawieszam na kołku". Ten rozdział na działanie i myślenie ma charakter umowny bo gdy uczeń naprawiając jakiś element otrzymuje zadanie od prowadzacego praktykę (bo praktyka to nie jest przypadkowy plan, to cała strategia powiązania teorii i praktyki szkoła i zakład) .Może dobrze byłoby skorzystac z doświadczeń dojrzałych nauczycieli na emeryturze którzy juz to robili w swoim zyciu? To współpraca zakładu i szkoły. A ze współpraca jest u nas zawsze problem  rozwiń
  • dumne oczko, 2014-02-07 08:44:56

    Do podpisałem: Kiedeys tak było, ze uczniowie w zawodówkach mieli konkretne praktyki, więc nie widzę tu żadnych rewelacji. Najpierw rozchrzanili szkolnictwo zawodowe, teraz chcą je lepić, jak to u nas zawsze ogromny bałagan. Kolejne polskie rządy absolutnie nie nadaja sie do rządzenia krajem. Kiedy ...w końcu do władzy dojdą sensowni, uczciwi i mądrzy ludzie? Chyba juz nigdy.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.