PARTNER PORTALU
  • BGK

Brak przyjaciół w szkole odbija się na zdrowiu

  • PAP    6 lipca 2012 - 17:26
Brak przyjaciół w szkole odbija się na zdrowiu

Nastolatki, które mają problemy w relacjach z rówieśnikami, np. nie są akceptowane w grupie, są bardziej narażone na zaburzenia metaboliczne w wieku dorosłym - wynika z badań, które publikuje pismo "PLoS ONE".




Jak przypominają autorzy artykułu, więzi społeczne w istotny sposób wpływają na dobre samopoczucie i zdrowie dzieci, młodzieży i dorosłych.

Szkoła jest kluczowym miejscem, w którym formują się relacje z rówieśnikami, a gdy dzieci osiągają wiek nastoletni, relacje te stają się dla nich coraz ważniejszym źródłem interakcji i wsparcia, równoważnym z więziami rodzinnymi.

Czytaj też: Jak zwalczyć agresję w szkole?

Nawiązane wówczas przyjaźnie wspomagają naturalny rozwój dzieci i mogą być buforem chroniącym przed negatywnymi skutkami problemów w innych sferach życia, takimi jak np. złe relacje z rodzicami.

Wiele dotychczasowych prac wskazywało, że problemy w relacjach z innymi we wczesnych latach życia mogą stworzyć długotrwałe zagrożenie dla zdrowia. Wcześniejsze badania szwedzkie wykazały np., że osoby, które w dzieciństwie nie były akceptowane w grupie i nie miały przyjaciół są bardziej narażone na zaburzenia psychiczne w przyszłości.

Naukowcy z Uniwersytetu w Umea w Szwecji pod kierunkiem Pera E. Gustafssona analizowali wpływ problematycznych relacji z rówieśnikami w wieku nastoletnim na zdrowie w okresie dorosłości.

W tym celu przebadali grupę 881 nastolatków w wieku 16 lat. Od nauczycieli uzyskano informacje na temat interakcji każdego dziecka z innymi uczniami, w tym popularności w grupie oraz izolacji społecznej.

<!-- pagebreak //-->

Zebrano też dane na temat socjo-ekonomicznych warunków życia młodych ludzi, ich sytuacji rodzinnej, a także zadowolenia z zajęć i rówieśników w klasie. W wieku 16 i 43 lat badani wypełniali kwestionariusze dotyczące interakcji społecznych, zachowań prozdrowotnych (jak palenie, picie alkoholu, aktywność fizyczna, spożycie warzyw i owoców) oraz stanu zdrowia.

Analizowano również poziom ich stresu psychicznego, na podstawie problemów ze snem czy objawów depresji.

Badania trwały 27 lat. W 43. roku życia ich uczestnicy zostali poddani testom oceniającym różne parametry zdrowotne, na podstawie których stwierdza się występowanie tzw. zespołu metabolicznego.

Były to pomiary ciśnienia krwi, obwodu pasa, poziomu tzw. dobrego cholesterolu (HDL), trójglicerydów oraz glukozy.

Zespół metaboliczny polega na współistnieniu różnych czynników zwiększających ryzyko cukrzycy typu 2 oraz chorób układu sercowo-naczyniowego. Stwierdza się go na podstawie występowania otyłości brzusznej oraz przynajmniej 2 spośród 4 czynników, takich jak wysokie ciśnienie tętnicze, obniżony poziom tzw. dobrego cholesterolu, podwyższony poziom trójglicerydów we krwi oraz wysoki poziom glukozy na czczo.

Zespół metaboliczny rozwija się stopniowo w ciągu życia.

Analiza wykazała, że problemy w relacjach z rówieśnikami w młodości miały związek z każdą analizowaną składowa zespołu metabolicznego. Prawdopodobieństwo występowania tego zaburzenia rosło wprost proporcjonalne do tego, jak duże problemy badani mieli w młodości w kontaktach z innymi uczniami.

Związek ten był 2-3 razy bardziej widoczny u kobiet niż u mężczyzn. W analizie uwzględniono szereg innych czynników mogących mieć negatywny wpływ na zdrowie.

Badacze wzięli również pod uwagę, że relacje społeczne w dzieciństwie bywają związane z wyglądem zewnętrznym, np. nadwagą. Nawet po uwzględnieniu tego faktu, okazało się, że popularność w szkole znacząco wpływa na późniejsze zdrowie.

<!-- pagebreak //-->

Jak spekulują naukowcy, jedną z przyczyn zaobserwowanego związku może być fakt, że problemy w relacjach z innymi powodują utrzymywanie się w organizmie przewlekłej reakcji na stres.

Długotrwała aktywacja systemu, który ją kontroluje może prowadzić z kolei do niekorzystnych zmian w metabolizmie.

Zdaniem badaczy, wyniki te wskazują, że powinno się przywiązywać większą wagę do tworzenia w szkole klimatu sprzyjającego tworzeniu się pozytywnych relacji między uczniami. Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.