PARTNER PORTALU
  • BGK

Chcą bezpłatnego udostepnienia e-podręczników

  • PAP/AT    19 lutego 2013 - 20:33
Chcą bezpłatnego udostepnienia e-podręczników

85 proc. rodziców, nauczycieli i uczniów opowiada się za tym, by elektroniczne podręczniki były udostępniane bezpłatnie - wynika z ankiety przeprowadzonej online przez Ministerstwo Edukacji Narodowej i Ośrodek Rozwoju Edukacji.




Wyniki ankiety opublikowało we wtorek ministerstwo edukacji.

Celem ankiety było zbadanie opinii rodziców, nauczycieli, uczniów i innych osób na temat e-podręczników oraz m.in. na temat dotychczasowego wykorzystania treści cyfrowych w edukacji.

Przeprowadzona została w listopadzie 2012 roku. W ankiecie wzięło udział 10 229 osób. W tym nauczycieli - 5716 (stanowili ono 56 proc. ankietowanych), rodziców - 1373 (13 proc.), innych osób, w tym uczniów - 3140 (31 proc.). Udział w ankiecie był anonimowy.

Czytaj też:  E-podręczniki zgodnie z harmonogramem

Jak czytamy w komentarzu MEN do wyników ankiety, potrzebę wprowadzania technologii informacyjno-komunikacyjnych do szkół sygnalizują wszystkie grupy ankietowanych.

24 proc. ankietowanych nauczycieli uważa, że e-podręczniki przyczynią się do rozwijania umiejętności twórczego wykorzystania dostępnych źródeł wiedzy, 20 proc. - że do rozwoju kreatywnego myślenia, a 18 proc. - do rozwoju umiejętności z zakresu przedmiotów szkolnych. Zdaniem 21 proc. nauczycieli e-podręczniki wywołają zmiany na tradycyjnym rynku wydawniczym.

Za największą zaletę tworzonych e-podręczników nauczyciele uznają interaktywne ćwiczenia, które pomogą utrwalić uczniom omawiany materiał. Tę odpowiedź wskazało 87 proc. nauczycieli biorących udział w badaniu. Nie mniejsze znaczenie dla ankietowanych pedagogów mają materiały wideo(uważa tak 84 proc. nauczycieli), interaktywne symulacje eksperymentów (75 proc.) i gry edukacyjne (70 proc.).

Czytaj też:  E-podręcznik pomoże uczniom w matematyce

63 proc. nauczycieli wyobraża sobie, że e-podręcznik będzie dla nich narzędziem dodatkowym, uzupełniającym podręczniki tradycyjne. 23 proc. widzi e-podręcznik jako podstawowe źródło wiedzy/nauki, a dla 14 proc. - e-podręcznik to materiał dodatkowy wykorzystywany przez uczniów do pracy w domu.

Z ankiety wynika także, że dla 60 proc. nauczycieli już teraz otwarte zasoby edukacyjne są codziennym narzędziem pracy (53 proc. korzysta z nich często, a 7 proc. zawsze); 30 proc. - podało, że korzysta czasami, 7 proc. - że rzadko, a 3 proc. - że nigdy.

66 proc. biorących udział w ankiecie rodziców chciałoby, żeby e-podręcznik był podstawowym podręcznikiem, z którego będzie korzystało ich dziecko. 26 proc. chciałoby, żeby dzieci korzystały równolegle z e-podręczników i podręczników tradycyjnych. Tylko 8 proc. rodziców postrzega e-podręczniki jako materiał dodatkowy, z którego dzieci mogłoby korzystać w domu lub podczas wakacji.

Z odpowiedzi rodziców wynika, że ich dzieci chętnie i często korzystają z komputera. Ponad 50 proc. dzieci spędza przed komputerem przynajmniej 6 godzin tygodniowo. Aż 24 proc. z nich korzysta z komputera powyżej 10 godzin tygodniowo. 44 proc. z rodziców deklaruje, że jest to czas poświęcony na naukę.

Zdaniem rodziców dzieci najczęściej wykorzystują komputer i technologie cyfrowe do wyszukiwania informacji w internecie. Tę odpowiedź wskazało 39 proc. rodziców biorących udział w ankiecie.

Komputer jest także ważnym narzędziem wykorzystywanym do komunikacji z kolegami z klasy w sprawie zadań domowych oraz do pisania wypracowań. Te odpowiedzi zostały wskazane odpowiednio przez 25 proc. i 19 proc. rodziców. Tylko 3 proc. rodziców odpowiedziało, że ich dziecko wykorzystuje komputer stricte do nauki, a 4 proc. ankietowanych odpowiedziało, że dziecko owszem korzysta z komputera, ale nigdy w celach edukacyjnych.

Zdaniem 93 proc. rodziców do korzystania z e-podręcznika zachęciłby uczniów interaktywne symulacje eksperymentów, a zdaniem 90 proc. - interaktywne ćwiczenia. Według 77 proc. ankietowanych rodziców zachętą dla uczniów byłyby materiały video.

Wyniki ankiety są dostępne tutaj.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

  • Modernizujmy armię rozsądnie. Wnioski po Europejskim Kongresie Gospodarczym w Katowicach ⬇️ @polskathetimes @EECKatowice polskatimes.pl/strefa-biznesu…
    @EECKatowice - (RT) @PZLSwidnik
  • W wiceministrem zdrowia Zbigniewem J. Królem @MinZdrowia na @EECKatowice rozmawialiśmy m.in. o zdrowiu publicznym. Po I wojnie światowej Polska była wschodnioeuropejskim liderem w tej dziedzinie #zdrowiepubliczne #EKG2018 #EEC2018 bit.ly/2kezwvf https://t.co/TL0Aq2HW8R
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Nie możemy się doczekać! 👌 @BIPolska @EECKatowice @AirVeinPoland @CerviRobotics twitter.com/MichWasowski/s…
    @EECKatowice - (RT) @Pentacomp_SI
  • Nie obawiam się o źródła finansowania inwestycji - mówi w rozmowie z portalem @wnppl Paweł Borys, prezes @Grupa_PFR pytany o to, czy mniejsze wpływy z przyszłego budżetu Unii Europejskiego będą stanowiły dla nas duży problem. Jakie ma argumenty? #EKG2018 #EEC2018 @EECKatowice https://t.co/Ar46rCsVku
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Czy #biotechnologia w Polsce ma szansę stać się ważnym elementem innowacyjnej gospodarki? Na to pytanie odpowiadali podczas @EECKatowice m.in. liderzy przemysłu farmaceutycznego i eksperci. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia bit.ly/2s3floz https://t.co/hd2DqreGPl
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Joseph BenAmram, prezes MSD w regionie EURAM na @EECKatowice: rozwój biotechnologii wymaga partnerstwa między rządem, firmami krajowymi i międzynarodowymi oraz ośrodkami badawczymi. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia rynekzdrowia.pl/Farmacja/Biote… https://t.co/4jWpURT8yi
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • MT @PwCCEE: twitter.com/PwCCEE/status/… The 10th @EECKatowice, the largest economic event in #CEE with 150 insp...
    @EECKatowice - (RT) @amitabhrjha
  • Kto może w unijnych negocjacjach nad budżetem czuć się wygranym? Jak to możliwe, że mamy więcej, ale mniej? W "Rządowej ławie" na pytania @adam_sierak odpowiada Jerzy @JerzyKwiecinski z @MIR_GOV_PL. Serdecznie polecamy całą rozmowę 👉👉👉 bit.ly/2rZ21k6 https://t.co/yQNOLL2YP2
    @EECKatowice - (RT) @wnppl
  • EKG 2018 w Katowicach. Kongres pełen wyzwań @se_pl @EECKatowice superbiz.se.pl/wiadomosci-biz…
    @EECKatowice - (RT) @SuperbizPL
  • We are pleased that once again our Warsaw team could be part of @EECKatowice. This year we supported two of our amazing clients @INGBankSlaski and @_PKEE_ in setting up the exhibition, filming, tweeting, taking pictures, and of course a lot of networking and fun. #work #Katowice https://t.co/9zvLpCf52O
    @EECKatowice - (RT) @AvenewMedia
Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (1)

  • krzyciel, 2013-02-20 10:35:58

    Po pierwsze e-podręcznik powinien być podstawowym podręcznikiem, wymaganym przez nauczyciela. Jeżeli nauczyciel będzie chciał korzystać z innych materiałów - powinien je zapewnić uczniom na lekcję. Po drugie, wyobrażam sobie, że e-podręczniki będą zamówione przez MEN u wyłonionego w jakimś postęp...owaniu autora (autorów), a zatem to MEN będzie właścicielem tych materiałów (czyli majątkowych praw autorskich do nich). A ponieważ zostaną one stworzone za publiczne pieniądze - dostęp do nich powinien być nieodpłatny (włącznie z możliwością korzystania do celów niekomercyjnych) dla każdego.  rozwiń