Chcą rozbudzić współpracę między szkołami i uczelniami

Nowe programy Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego mają zacieśnić współpracę szkół z uniwersytetami. Uniwersytet Młodych Wynalazców i Akademickie Centrum Kreatywności za łącznie 4,5 mln zł mają stworzyć ciąg edukacyjny, by kształcić kreatywnych obywateli i zwiększyć innowacyjność.
Chcą rozbudzić współpracę między szkołami i uczelniami
Lena Kolarska-Bobińska, minister nauki i szkolnictwa wyższego (fot.newseria)

W ciągu ostatnich kilku lat wydatki na rozwój szkół wyższych i instytutów naukowych wyniosły ponad 27 mld zł. Powstało 200 nowych laboratoriów. Uczelnie mają wykorzystać powstałą bazę do popularyzacji nauki.

– Oba programy – kreatywny uczeń, student, obywatel i centra akademickie – obliczone są na zacieśnianie więzów między szkołami a uczelniami i na tworzenie jednego ciągu edukacyjnego – podkreśla prof. Lena Kolarska-Bobińska, minister nauki i szkolnictwa wyższego.

Obecnie brakuje współpracy między tymi instytucjami. Uczniowie zainteresowani fizyką czy chemią dostają przede wszystkim wiedzę teoretyczną, niepopartą doświadczeniami. Programy stworzone przez resort nauki mają jednak zwiększyć kreatywność i innowacyjność uczniów, lepiej przygotowani do pracy z młodzieżą mają być również nauczyciele.

– Uczelnie dostają takich studentów, jakich wypuszczą szkoły podstawowe i licea. Uniwersytet Młodych Wynalazców pozwala współpracować uczelniom z tymi uczniami, którzy interesują się chemią, fizyką, doświadczeniami, chcą chodzić na wykłady czy korzystać z laboratoriów uniwersyteckich – mówi minister nauki. – Właśnie ogłosiliśmy wyniki konkursu, który będą prowadziły uniwersytety – dodaje.

Uczniowie z 40 projektów, którym przyznano finansowanie, będą mogli prowadzić projekty z kadrą akademicką, korzystać z bibliotek czy laboratoriów. W ostatnich latach wydatki na szkoły wyższe i instytuty naukowe przekroczyły 27 mld zł. Powstało ponad 200 nowych laboratoriów i centrów badawczych. W przyszłym roku nakłady na szkolnictwo wyższe mają sięgnąć 14 mld zł.

Budżet programu Uniwersytet Młodych Wynalazców wynosi 2 mln zł, każdy projekt może otrzymać maksymalnie 50 tys. zł.

– Jest także Akademickie Centrum Kreatywności, czyli program skierowany do nauczycieli. Chcemy, żeby oni również uczyli w sposób nieco inny, myśleli nieco innymi kategoriami – tłumaczy prof. Kolarska-Bobińska.

Powstanie 10 centrów, w których nauczyciele będą kształceni w oparciu o najnowsze metody, tak by umieli rozwijać zainteresowania wśród uczniów. Ministerstwo planuje, że dzięki temu metody dydaktyczne zostaną upowszechnione w szkołach. Wartość programu to 2,5 mln zł, do każdego centrum może trafić 250 tys. zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Tak jest. Potrzebujemy wyzwalania chęci uczenia się, nie tylko w 10 centrach, a wszędzie, także we wszystkich szkołach i przedszkolach. Koszty przemieszczenia się do centrum mogą być większe od korzyści. Nie budynki rozstrzygają, lecz nauczycieli i ich usytuowanie w życiu młodych ludzi, także ich mo...tywacje do uczenia się zawodowego (nauczycielskiego) profesjonalizmu, do świadczenia pomocy w rozwoju wszystkich powierzonych szkołom (zespołom nauczycieli) uczniów. Zaczęli Państwo Elbanowscy, a wymagają wsparcia oraz rozwinięcia starań o jakość edukacji, kompleksowo rozpatrywanej. Potrzebujemy nowej filozofii i całkowicie zmienionej praktyki codziennej edukacji. rozwiń

w.potega@neostrada.pl, 2014-12-03 11:59:25 odpowiedz

Jestem emerytowanym nauczycielem. Pilnie obserwuję obszar edukacyjny w Polsce.Działania podejmowane w tym obszarze poważnie mnie niepokoją nie od dziś. "Powstanie 10 centrów ,w których nauczyciele będą kształceni w oparciu o najnowsze metody, tak by umieli rozwijać zainteresowania wśród uczniów..."- to stwierdzenie obnaża dramatycznie niebezpieczny sposób organizowania oświaty w naszym kraju.Amatorszczyzna zamiast kompetencji i odpowiedzialności. 10 centrów i już mamy spokojne sumienie???! Kształcenie to przemyślany PROCES, a proces z def. to zdarzenie długotrwałe i zakładające osiąganie określonego celu .Dlaczego dopiero dzisiaj chcemy kształcić nauczyciel "w oparciu o najnowsze metody". W jakie argumenty wyposażymy szkołę,nauczycieli, rodziców , by dziecko chciało się uczyć? Może ktoś spróbuje dokończyć zdanie: ucz się to ......Pozdrawiam rozwiń

czytacz, 2014-12-03 09:34:59 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE