Co z podwyżkami dla nauczycieli? Związkowcy protestują

Podwyżki to jeden z postulatów oświatowej "Solidarności". Związkowcy chcą podwyżki wynagrodzeń o 9 proc.
Co z podwyżkami dla nauczycieli? Związkowcy protestują
ZNP w liście do premier Ewy Kopacz wnosi o spotkanie na temat bieżącej sytuacji w oświacie/fot. flickr.com

W czwartek (12 marca) na konferencji prasowej przewodniczący Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" Ryszard Proksa poinformował, że związek podtrzymuje swoje postulaty przedstawione w grudniu ubiegłego roku. Oświatowa "S" protestowała wówczas przed Kancelarią Prezesa Rady Ministrów. Głównym celem manifestacji był sprzeciw wobec zamrożenia płac nauczycieli i pracowników sfery budżetowej na kolejny - 2015 rok.

Związkowcy protestowali także przeciwko łamaniu prawa oświatowego i prawa pracy przez samorządy, jako organy odpowiedzialne za prowadzenie szkół oraz przeciw przekazywaniu przez nie prowadzenia szkół innym podmiotom. Według nich skutkuje to obniżaniem jakości i warunków pracy nauczycieli w tych szkołach.

"Wczoraj po raz kolejny spotkaliśmy się z panią minister edukacji Joanną Kluzik-Rostkowską (...). Po nim postanowiliśmy zaostrzyć formę naszego protestu, ponieważ pani minister stwierdziła, że nie jest przewidziana w ogóle żadna podwyżka w oświacie i całej sferze budżetowej w 2016 roku" - powiedział Proksa na konferencji.

Przypomniał, że obecny - 2015 r. - jest trzecim rokiem z rzędu, w którym nauczyciele nie dostaną podwyżek. Podał, że według wyliczeń oświatowej "S" oznacza to w efekcie realny spadek wynagrodzeń nauczycieli po poziomu z 2007 roku.

Dlatego - jak mówił Proksa - w środę Rada Sekcji Krajowej Oświaty i Wychowania NSZZ "Solidarność" podejmie decyzję o zaostrzeniu swojej akcji protestacyjnej.

Dzień wcześniej - we wtorek - decyzję o podjęciu akcji protestacyjnej ma podjąć Zarząd Główny Związku Nauczycielstwa Polskiego. ZNP także domaga się podwyżek dla nauczycieli. Chce wzrostu ich płac w 2016 r. o 10 proc. W ubiegłym tygodniu przedstawiciele związku rozmawiali na ten temat z minister edukacji. Kluzik-Rostkowska powiedziała po nim dziennikarzom, że jeśli ZNP chce podniesienia płac nauczycielom, to niech przedstawi jej mechanizm, który umożliwi to w ramach obecnie istniejących środków.

Dlatego w czwartek prezes ZNP Sławomir Broniarz wystosował list do premier Ewy Kopacz, w którym wnosi o spotkanie w celu omówienia bieżącej sytuacji w oświacie i problemów środowiska nauczycielskiego. "Jesteśmy przekonani, że dialog jest najlepszą formą rozwiązywania problemów. Dlatego z niepokojem obserwujemy postawę minister edukacji w czasie rozmów ze środowiskiem nauczycielskim na temat wzrostu płac od stycznia 2016 r. Brak woli negocjacji ze strony minister edukacji i przerzucanie odpowiedzialności na partnera społecznego jest wyrazem lekceważącego stosunku do prowadzenia dialogu, będącego gwarantem pokoju społecznego" - napisał szef ZNP.

Po raz ostatni płace zasadnicze nauczycieli wzrosły we wrześniu 2012 r. (w zależności od ich stopnia awansu zawodowego od 83 zł do 114 zł). W efekcie wynagrodzenie zasadnicze nauczycieli wynosi brutto: stażysty - 2265 zł, nauczyciela kontraktowego - 2331 zł, nauczyciela mianowanego - 2647 zł, nauczyciela dyplomowanego - 3109 zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Dobrzy nauczyciele powinni zarabiać nawet dwukrotnie więcej, gdy wykażą jakościowe efekty swojej pracy. Takich możliwości honorowania kompetentnych nauczycieli (skutecznie wspierających swoich uczniów w rozwoju) dziś nie ma. Z klei tacy nauczyciele jak nauczycielka w Szczodrem powinni być zwalnian...i, a nie są. Wyzwaniem więc jest budowanie nowego systemu szkolnej edukacji. Nie myślę o zmianach w strukturze szkół, bo taki małpi ruch już wykonano. Potrzebne są radykalne zmiany w codziennej pracy szkół, takie po wprowadzeniu których rzeczywiście skutecznie wspierający uczniów nauczyciel będzie bardzo dużo zarabiał, a kiepski będzie zwalniany. Podwyżki w ramach obecnego biurokratycznego systemu sensu nie mają. rozwiń

w.potega@neostrada.pl, 2015-03-13 10:41:37 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE