PARTNER PORTALU
  • BGK

Cyfrowa szkoła najważniejsza ze wszystkich zadań

  • PAP    29 czerwca 2012 - 13:45
Cyfrowa szkoła najważniejsza ze wszystkich zadań

Wdrożenie programu Cyfrowa Szkoła oraz przedłużenie o dwa lata okresu, w którym rodzice podejmują decyzję o posłaniu do szkoły 6-latka to najważniejsze decyzje minister edukacji Krystyny Szumilas w roku szkolnym 2011/2012 - można przeczytać na stronie MEN.




ZAKTUALIZOWANA: W związku z końcem roku szkolnego na stronie Ministerstwa Edukacji Narodowej znalazło się jego podsumowanie. Według MEN był to "rok, w którym władze oświatowe skoncentrowały się na spokojnym wdrażaniu przyjętych wcześniej rozwiązań".

Czytaj też: Żegnaj szkoło, jedziemy na wakacje

W pięciostronicowym dokumencie na pierwszym miejscu wśród wydarzeń roku wymieniono i opisano uruchomienie rządowego programu Cyfrowa Szkoła, którego założeniem jest przygotowanie uczniów do życia w społeczeństwie informacyjnym.

Pilotaż programu, rozpoczęty w kwietniu 2012 r. potrwa do końca sierpnia 2013 r. Weźmie w nim udział ok. 400 szkół. Docelowy program ma być realizowany od 2014 r.

Na drugim miejscu w podsumowaniu znalazła się decyzja o przedłużeniu o dwa lata okresu, w którym o rozpoczęciu przez dziecko sześcioletnie edukacji szkolnej decydują rodzice.

Oznacza to, że do 2014 roku będą oni tak, jak dotychczas, decydować o posłaniu do szkoły dzieci urodzonych w latach 2006 i 2007.

Objęcie obowiązkiem szkolnym wszystkich dzieci sześcioletnich nastąpi od 1 września 2014 roku. Dodatkowe dwa lata mają pomóc niektórym samorządom do lepszego przygotowania szkół na przyjęcie młodszych uczniów.

Na kolejnych miejscach w podsumowaniu znalazły się: powstanie Forum Rodziców przy ministrze edukacji narodowej i przeprowadzenie po raz pierwszy egzaminu gimnazjalnego w nowej formule.

<!-- pagebreak //-->

Egzamin nadal składa się z trzech części: egzaminu z wiedzy humanistycznej, egzaminu z wiedzy matematyczno-przyrodniczej i egzaminu z języka obcego; wyodrębnione jednak zostały zadania z języka polskiego i matematyki, po to, by można było osobno ocenić umiejętności i wiedzę z tych przedmiotów.

W dokumencie wyszczególniono także wydanie nowego rozporządzenia o ramowych planach nauczania. Związane jest to z kolejnym etapem wdrażania nowej podstawy programowej nauczania, która od 1 września 2012 r. będzie obowiązywać w szkołach ponadgimnazjalnych.

Zgodnie z nową podstawą programową w tych typach szkół (z wyjątkiem zasadniczej szkoły zawodowej i szkoły policealnej) przedmioty obowiązkowe mogą być nauczane w zakresie podstawowym lub w zakresie rozszerzonym.

W liceum ogólnokształcącym uczeń będzie miał obowiązek wyboru od 2 do 4 przedmiotów, spośród proponowanych przez szkołę przedmiotów ujętych w podstawie programowej w zakresie rozszerzonym, przy czym co najmniej jednym z tych przedmiotów musi być: historia, biologia, geografia, fizyka lub chemia.

Uczeń, który nie będzie uczył się historii w zakresie rozszerzonym, będzie obowiązany realizować przedmiot uzupełniający historia i społeczeństwo.

W ramach tego przedmiotu nauczyciele mają obowiązek wprowadzić do zajęć wątek "Ojczysty Panteon i ojczyste spory".

Uczeń, który nie wybierze w zakresie rozszerzonym biologii, chemii, fizyki lub geografii, będzie obowiązany realizować przedmiot uzupełniający przyroda, obejmujący wiedzę z zakresu nauk matematyczno-przyrodniczych.

"Zgodnie ze znowelizowanym rozporządzeniem, zajęcia zostały podzielone na obowiązkowe i nieobowiązkowe. Do drugiej grupy zajęć należą: religia, etyka, wychowanie do życia w rodzinie, język mniejszości narodowej lub etnicznej, język regionalny, zajęcia sportowe w oddziałach i szkołach sportowych oraz szkołach mistrzostwa sportowego.
Zarówno jedne, jak i drugie zajęcia w szkole publicznej realizowane są nieodpłatnie. Lekcje religii są i będą organizowane i finansowane na tych samych zasadach, jak dotychczas" - podkreślono w podsumowaniu.

Wymieniono w nim także: nowelizację rozporządzenia w sprawie dopuszczania do użytku szkolnego podręczników, zmiany w szkolnictwie zawodowym oraz zmiany w kierowaniu nieletnich do młodzieżowych ośrodków wychowawczych i młodzieżowych ośrodków socjoterapii.

Zapowiedziano też nowelizację ustawy o Systemie Informacji Oświatowej, zgodnie z którą do bazy danych nie będą przekazywane te dotyczące objęcia konkretnego ucznia pomocą psychologiczno-pedagogiczną.







KOMENTARZE (3)

  • zatroskany, 2012-06-30 18:22:26

    Szanowni nasi kochani decydenci. Porwała Was idea cyfrowej szkoły. Dlaczego? Jestem pewny, że chodzi o piękną i chwytliwą nazwę. Co dacie? Mierne podreczniki, bo żadne wydawnictwo nie wejdzie w to, ponieważ podetnie głąź na której siedzi. Kto je przygotuje? Komisja, społecznie? Będzie tak jak z refo...rmą do (...) się nadaje i tyle. Proponuję przestudiować doświadczenia Korei Południowej w której odchodzi się od e-podręczników. Uczniowie wolą uczyć się z papierowych mimo iż dostali od państwa tablety za free. Myśleć trochę ,myśleć a nie lansować hasła wyborcze.  rozwiń
  • TEKO, 2012-06-29 19:38:25

    ZAWSZE NAJWAŻNIEJSZA!!!
  • FUNDACJA AZP, 2012-06-29 16:00:17

    A mnie się wydaje,że najważniejszą sprawą w szkolnictwie jest to by zmniejszyć skalę zjawiska Wad Postawy.Absencja wynikająca z schorzeń przykręgosłupowych jest duża w środowisku już nastolatków. To one stają się potem nie tylko początkiem zmian zwyrodnieniowych stawów, kręgów, ale również przyczyną... bardzo bolesnych niewydolności, mających niezwykle poważne konsekwencje w wieku dorosłym. Wzrastający z roku na rok procent dzieci z wadami postawy zmusza nas do głębszego i szerszego zainteresowania się problematyką profilaktyki wad postawy. tak więc pytam - jak MEN myśli tą sprawę załatwić ? Wycofując może zajęcia korektywy ze szkół ?a może tematy zastępcze ? typu RADOSNA SZKOŁA - SZKOŁA MARZEŃ - PRZYJAZNA SZKOŁA i takie tam banialuki !Komu przyjdzie zapłacić - frycowe za te wszystkie pomysły beletrystyczne !  rozwiń