PARTNER PORTALU
  • BGK

Czy szkoła prywatna jest lepsza od państwowej?

  • PAP/AT    1 kwietnia 2015 - 07:27
Czy szkoła prywatna jest lepsza od państwowej?
Rodzice wybierają szkoły niepubliczne między innymi dlatego, że obawiają się przepełnionych szkół rejonowych (Gimnazjum nr 1 w Warszawie, fot. gimnazjum1.net)

Oświata niepubliczna jest dla wielkomiejskich dzieci, których rodzice są gotowi słono zapłacić.




Niepubliczne gimnazja to domena Mazowsza. Analiza sieci prywatnych gimnazjów, którą przeprowadził "Dziennik Gazeta Prawna", pokazuje ogromne rozwarstwienie - oświata niepubliczna jest przede wszystkim dla wielkomiejskich dzieci, których rodzice są gotowi słono zapłacić.

Największy wybór prywatnych placówek jest na Mazowszu, gdzie aż 14 proc. wszystkich szkół to gimnazja niepubliczne. Najmniejszy - na Podkarpaciu, gdzie szkoły prywatne to 4,74 proc., i w województwie opolskim, gdzie wskaźnik ten wynosi 6,49 proc. - donosi "Dziennik Gazeta Prawna"

Czytaj też: Szkoły niepubliczne wyłudzają dotacje?

Rodzice wybierają szkoły niepubliczne między innymi dlatego, że obawiają się przepełnionych szkół rejonowych; uważają, że niepubliczne gimnazjum będzie bezpieczniejsze; i wierzą, że płatna edukacja przyniesie lepsze efekty. Nie bez przyczyny.

Wśród stu szkół o najwyższych średnich wynikach z egzaminów gimnazjalnych i najwyższych wskaźnikach EWD (miernik tego, o ile wzrosła wiedza ucznia) połowa to placówki niepubliczne. Eksperci przekonują jednak, że jeżeli dla ucznia liczą się dobre wyniki, placówki publiczne osiągają podobne.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (3)

  • msl, 2015-04-01 15:27:30

    Do w.potega@neostrada.pl: a jak ma być, skoro własnie tego wymaga się od szkoły i nauczycieli i z tego się ich rozlicza? Ludzie, przestańcie w kółko wybierać tę samą władzę, to może i w edukacji wreszcie się coś zmieni
  • w.potega@neostrada.pl, 2015-04-01 12:05:43

    Żeby im się chciało - to dobre hasło. Zaangażowanie personelu jest ważne, ale istotą dobrej pracy pedagogicznej jest prowadzenie do sytuacji, że wszystkim dzieciom chce się. Czego ma się im chcieć? Z jakich efektów rozliczamy polskich uczniów? W demokratycznym świecie szkoły są dla uczniów i ich... rozwoju. Wszyscy uczniowie powierzeni szkole rozwijają własne kompetencje, ważne dla ich funkcjonowania w realnym życiu. Potrzebne jest dopasowywanie zadań do zindywidualizowanych potencjałów i nade wszystko zainteresowywanie. W Polsce niestety zmusza się uczniów do zapamiętywania podręcznikowych obligatoryjnych wiadomości, tych samych dla wszystkich, jak w PRL-u. Nic się nie zmieniło. Wprowadzono tylko zbiorowego policjanta, czyli zewnętrzne egzaminy. W zaistniałej sytuacji absolwenci polskich szkół będą ciągle zarabiać mniej od Niemców, Finów, Anglików, Holendrów..., a co gorsze będą nadal zakompleksieni, na co reagują używaniem dopalaczy i innych używek, a także agresją, również depresją, kłamstwem. Wprawdzie już MEN hasłowo deklaruje przyjazna szkołę, ale rzecz w nawykach dorosłych, absolwentów szkół PRL-u. Te szkodliwe dla rozwoju wszystkich uczniów nawyki to: 1) ciągle praktykowana wobec wszystkich post sowiecka urawniłowka i obojętność wobec percepcyjnych trudności, 2) wymuszanie wkuwania podręczników, 3) straszenie selekcyjnymi ocenami. To szkodliwy zestaw zasad, nadal niestety powszechnie praktykowany w polskich szkołach.  rozwiń
  • mama ucznia, 2015-04-01 09:18:57

    Dla niewielu uczniów w tym przedziale wiekowym ważna jest nauka, dlatego trzeba im stworzyć takie warunki i tak się nimi zająć, aby chcieli się uczyć. Tak więc argument że gdy dla ucznia liczą się dobre wyniki to placówki publiczne także w tej kwestii osiągną dobry wynik jest po prostu śmieszne. W...iększość szkół publicznych nie wykazuje nawet minimum zaangażowania w prawdziwą edukację dzieci i młodzieży opartą na odpowiednim podejściu pedagogicznym a przede wszystkim na zaangażowaniu wszystkich nauczycieli. W szkołach prywatnych po prostu wszystkim się chce dobrze pracować a nie odbębniać tylko swoje godziny pracy (a Ci co chcą inaczej często są ustawiani do parteru przez zwierzchników) - jeśli byłoby inaczej, taki pracownik po prostu nie byłby dłużej zatrudniony. W szkole (prywatnej) mojego dziecka zaangażowani są wszyscy od pana woźnego po dyrekcję - wiadomo więc już dlaczego placówki niepubliczne generują lepsze wyniki?  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.