Design w procesie edukacji

Dobry podręcznik musi być atrakcyjny, dlatego najlepiej, by w jego opracowanie byli zaangażowani i uczniowie i nauczyciele.
Design w procesie edukacji

Tak mówili eksperci podczas konferencji „Od Ala ma kota do e-matury. Uczenie dobrze zaprojektowane – design w procesie edukacji” w Bibliotece Narodowej w Warszawie (zabierz głos/oceń prezydenta).

„Podręcznik adresowany jest do uczniów, to oni się z niego uczą. Dobry podręcznik powinien być atrakcyjny dla uczniów, zachęcać ich do pracy z nim. Dlatego podczas pracy nad podręcznikami powinno się zawsze pamiętać o odbiorcach, czyli o uczniach” – przypomniała dr Magdalena Szpotowicz z Wydziału Pedagogicznego Uniwersytetu Warszawskiego.

Jej zdaniem podczas prac nad podręcznikiem powinno wykorzystywać się całą aktualną wiedzę na temat psychologii uczenia oraz na bieżąco sprawdzać, testować proponowane przez siebie rozwiązania konsultując je z uczniami.

O tym jak ważna jest tworzenie podręczników metodą projektowania uczestniczącego mówiła także Alexandra Totter z Instytutu Edukacyjnego w Zurichu. „Na każdym etapie prac nad podręcznikiem wykorzystujemy uczniów i nauczycieli. Dostajemy od nich informacje, jak wykorzystują przygotowany przez nas materiał, co powinniśmy zmienić, co poprawić, a co jest już dobre” – powiedziała.

Ekspertka zaznaczyła, że taka forma pracy wymaga czasu, ale przynosi najlepsze efekty. Poinformowała, że np. praca nad podręcznikiem do matematyki dla klas 7-9 trwa już trzy lata.

„Warto wszystko sprawdzać i wyciągać z tego wnioski” – podkreśliła. Według Totter z badań wynikło m.in. to, że z dodatkowych materiałów towarzyszących podręcznikowi, a dostępnych on-line w internecie korzystają w większości słabsi uczniowie, wolą oni też materiały te drukować i mieć do nich stale dostęp, a nie tylko w komputerze.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.