Doradztwo zawodowe w polskich gimnazjach kuleje

Za mała liczba godzin lekcyjnych do dyspozycji, konieczność pracy z całą klasą, a nie z poszczególnymi uczniami, brak kontaktu z rodzicami uczniów to najsłabsze strony doradztwa zawodowego w polskich gimnazjach.
Doradztwo zawodowe w polskich gimnazjach kuleje
Najlepszym czasem na skorzystanie z usług szkolnego doradcy zawodowego jest II klasa gimnazjum. Fot. pixabay

Trzecia klasa gimnazjum to czas podejmowania decyzji o wyborze kolejnej szkoły. Uczniowie potrzebują jednak pomocy już wcześniej. Z badania, że w trzeciej klasie gimnazjum następuje kumulacja zdarzeń związanych z przygotowaniami do egzaminu i brakuje czasu na spokojne zastanowienie się nad przyszłością zawodową ucznia. Według autorów badania, najlepszym czasem na skorzystanie z usług szkolnego doradcy zawodowego jest II klasa gimnazjum.

Rodzice nie wiedzą o konsultacjach ze szkolnym doradcą

Jak wynika z badania Instytutu Badań Edukacyjnych, na decyzje uczniów największy wpływ ma rodzina. Tymczasem - według raportu - większość rodziców nie wiedziała, że może konsultować się ze szkolnym doradcą zawodowym w sprawie przyszłości dziecka, choć większość badanych deklarowała potrzebę takiej rozmowy.

Doradca zawodowy ma do wykorzystania przeciętnie cztery godziny lekcyjne na pracę z jedną klasą w jednym roku szkolnym. To niewiele, zwłaszcza że informacje potrzebne uczniom są bardzo zróżnicowane. Ci, którzy chcą kontynuować naukę w szkołach zawodowych i technikach, potrzebują bardziej praktycznych informacji związanych z rynkiem pracy, lokalizacją wybranych szkół, możliwością załatwienia akademika, praktyk zawodowych. Gimnazjaliści, którzy wybierają licea, mają świadomość, że na podjęcie ostatecznych decyzji o wyborze zawodu będą mieli więcej czasu. Ważniejsze są dla nich informacje, które pozwalają im poznać własne mocne strony i ograniczenia.

Z badania wynika, że forma prowadzenia zajęć z doradcą zawodowym z całą, licząca przeważnie ok. 30 osób klasą, jest niefortunną praktyką. Gimnazjaliści wstydzą się otwarcie rozmawiać przy kolegach o swoich mocnych i słabych stronach oraz planach na przyszłość. W wielu szkołach funkcje doradcy edukacyjnego pełnią nauczyciele innych przedmiotów, którzy mają tendencje do oceniania predyspozycji dziecka na podstawie wyników z prowadzonego przez nich przedmiotu, co bywa mylące.

Badanie "Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych", którego wyniki przedstawiono w poniedziałek w Warszawie, dotyczyło doradztwa zawodowego w polskich gimnazjach. Przeprowadzono je w 16 szkołach w Słupsku i Tarnowie w okresie listopad-grudzień 2014.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.