Dwujęzyczne nauczanie w liceum w Końskich

Rozszerzone zajęcia z języka angielskiego i niemieckiego prowadzi eksperymentalnie od września II Liceum Ogólnokształcące im. Marii Skłodowskiej-Curie w Końskich.

Dwujęzyczne nauczanie w liceum w Końskich
W przyszłości szkoła zamierza prowadzić nauczanie dwujęzyczne kilku przedmiotów. Fot. Pixabay

W przyszłości szkoła zamierza prowadzić nauczanie dwujęzyczne kilku przedmiotów. Według danych Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli, szkoła z Końskich jest pierwszą placówką w regionie, która formalnie chce wprowadzić nauczanie dwujęzyczne.

Dotąd, poza jedną z kieleckich szkół średnich, w której można zdawać międzynarodową maturę, nie ma w woj. świętokrzyskim szkół, które wdrożyły tego typu nauczanie.

Jak tłumaczyła dyrektor II LO w Końskich Beata Salata, funkcjonująca od początku roku szkolnego klasa działa w ramach eksperymentu naukowego. Przez trzy lata nauki w koneckim liceum uczniowie tej klasy będą mieli o trzysta godzin więcej zajęć z języka niemieckiego lub angielskiego - w zależności od tego, który z nich wybrali jako język wiodący - na poziomie rozszerzonym. Po drugiej klasie będą mogli zdawać certyfikat językowy na poziomie B2.

Części zagadnień młodzież uczy się w językach obcych. W tym roku szkolnym, po angielsku - kultury Wielkiej Brytanii i USA oraz języka biznesowego, po niemiecku - geografii, przedsiębiorczości i języka biznesowego. Niektóre zajęcia będą się odbywały na Uniwersytecie Jana Kochanowskiego w Kielcach.

- Założeniem projektu jest, by język obcy dla ucznia kończącego edukację w takiej klasie był narzędziem, a nie celem samym w sobie - podkreśliła Salata.

W przyszłości szkoła chce formalnie wprowadzić regulowane przepisami oświatowymi nauczanie dwujęzyczne. - Nasi nauczyciele przygotowali autorskie programy nauczania, na bazie programów tworzonych do oddziałów dwujęzycznych, ale nie spełniamy jeszcze wymagania, odnośnie liczby przedmiotów, wykładanych w danym języku - wyjaśniała dyrektor.

Nauka kolejnych przedmiotów w obcych językach ma być wprowadzana w następnych latach - w przyszłym roku m.in. matematyki. Jak tłumaczyła Salata, chodzi o bardzo dobre przygotowanie kadry koneckiej szkoły do wykładania takich treści po angielsku czy niemiecku. Część pedagogów kończy jeszcze studia podyplomowe lub przygotowuje się do zdawania certyfikatów, uprawniających do wykładania w obcym języku.

Wsparciem dla inicjatywy wprowadzenia w szkole nauczania przedmiotowego w językach obcych był udział pedagogów z Końskich w programie realizowanym przez ŚCDN „Szkolne inkubatory dwujęzyczności".

Jak wyjaśniał konsultant ŚCDN Krzysztof Łysak, choć w myśl przepisów oświatowych nauczanie dwujęzyczne można wprowadzać tylko w szkołach gimnazjalnych i średnich, programem zainteresowało się także dużo szkół podstawowych - chodzi o uatrakcyjnianie zajęć. W sumie było to 60 placówek.

W ramach programu ŚCDN zorganizowało szkolenia metodyczne, warsztaty i konferencje dla nauczycieli rożnych przedmiotów, poświęcone temu, w jaki sposób nauczać treści przedmiotowych w obcych językach. Uczestniczący w projekcie pedagodzy opracowywali plany dodatkowych zajęć, jakie w swoich szkołach realizowali potem z uczniami - uczestniczący w lekcjach mogli wyrobić w sobie umiejętność praktycznego posługiwania się językiem obcym.

Jesienią rusza druga edycja przedsięwzięcia, promującego w regionie dwujęzyczną edukację. W planach jest realizacja większego, systemowego projektu, dotyczącego organizowania dwujęzycznego nauczania w świętokrzyskich szkołach, przy wykorzystaniu funduszy Unii Europejskiej.

- Jak pokazują badania i podkreślają praktycy, nauczanie dwujęzyczne to nie tylko podnoszenie kompetencji językowych ucznia, ale to też podnoszenie efektywności nauczania w bloku tematycznym, w którym jest prowadzone takie nauczanie. Okazuje się, że te lekcje przekładają się na efektywność osiąganych przez uczniów wyników. A to dlatego, że taka lekcja musi być bardzo dobrze zaplanowana, przemyślana. Trzeba odpowiednio dobrać komunikaty, by uczniowie zrozumieli prezentowane zagadnienia - zauważył Łysak.

Aby uruchomić systemowe nauczanie dwujęzyczne w szkole lub w pojedynczych jej klasach, wymagane jest, by nauka w języku ojczystym i obcym była prowadzona w ramach minimum dwóch przedmiotów. Z zastrzeżeniem, iż zajęcia z języka polskiego, geografii Polski i historii Polski, muszą być prowadzone w języku ojczystym. Nauczyciele, prowadzący takie zajęcia muszą także posiadać odpowiedni poziom umiejętności językowych.

 

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU