Dyrektor szkoły odpowiada za dostosowanie poziomu nauki do możliwości niepełnosprawnych

To dyrektor szkoły albo przedszkola jest odpowiedzialny za realizację zaleceń zawartych w orzeczeniach o potrzebie kształcenia specjalnego dla dzieci z niepełnosprawnościami - wynika z noweli ustawy oświatowej, którą ma się zająć Senat na najbliższym posiedzeniu.
Dyrektor szkoły odpowiada za dostosowanie poziomu nauki do możliwości niepełnosprawnych
Uczniom objętym kształceniem specjalnym dostosowuje się program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz do możliwości psychofizycznych (fot.pixabay.com)

Sejm uchwalił nowelę ustawy oświatowej 15 stycznia, stanowi ona wykonanie wyroku Trybunału Konstytucyjnego i dotyczy w głównej mierze oceniania uczniów, ale są w niej także zapisy odnoszące się do niepełnosprawnych dzieci i dostosowania poziomu nauki do ich możliwości.

Nowela doprecyzowuje zadania organów prowadzących szkoły i placówki oświatowe oraz rolę dyrektorów w kształceniu uczniów ze specjalnymi potrzebami. To dzieci, które mają niepełnosprawność i orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez poradnię psychologiczno-pedagogiczną; w orzeczeniu zawarte są zalecenia, które mają pomóc dziecku w nauce i wyrównać jego szanse edukacyjne.

W ustawie wskazano jednoznacznie, że zapewnienie warunków umożliwiających stosowanie odpowiedniej organizacji nauki dla dzieci objętych kształceniem specjalnym należy do organów prowadzących szkoły, przedszkola placówki, a odpowiedzialny jest za to dyrektor placówki.

Nowela określa, jakich uczniów obejmuje się kształceniem specjalnym. Są to dzieci i młodzież niepełnosprawna oraz niedostosowani społecznie lub zagrożeni niedostosowaniem społecznym wymagający stosowania odpowiednich metod pracy i organizacji nauki. Dodano zapis, że uczniom objętym kształceniem specjalnym dostosowuje się program nauczania do indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz do możliwości psychofizycznych. Dla każdego z dzieci tworzony jest indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny - do tej pory zapis ten był zawarty w rozporządzeniu MEN.

Nowe przepisy umożliwiają zwiększenie dotacji celowej dla uczniów niepełnosprawnych, w tym niesłyszących czy słabosłyszących, z autyzmem, niepełnosprawnością intelektualną, jeśli mają orzeczenie i korzystają z podręczników czy materiałów edukacyjnych. Zakup podręczników nie będzie realizowany ze środków szkoły, tylko z dodatkowych pieniędzy budżetowych. Umożliwiono także szkołom przekazywanie sobie tych podręczników - "idą" one za niepełnosprawnym uczniem, np., gdy się przeprowadza, zmienia szkołę; wystarczy wniosek dyrektora szkoły, do której trafia dziecko.

Wyjaśniono też, że ilekroć w ustawie jest mowa o upośledzeniu umysłowym, należy przez to rozumieć niepełnosprawność intelektualną w odpowiednim stopniu. To odpowiedź na apele rodziców i środowiska dzieci z taką niepełnosprawnością, bo określenie upośledzenie umysłowe było dla nich stygmatyzujące.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Wystarczy, aby wszczęto obowiązkowe postępowania karne za ukradzenie pieniędzy na niepełnosprawne dziecko i sprawa będzie załatwiona.

starszyna, 2015-02-20 10:27:23 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE