E-ocenianie się sprawdziło. CKE chce je rozszerzyć

Centralna Komisja Egzaminacyjna jest zadowolona z przeprowadzonego w tym roku oceniania zadań otwartych z matematyki na egzaminie gimnazjalnym przeprowadzonym w czterech okręgowych komisjach egzaminacyjnych, chce je rozszerzyć na wszystkie okręgowe komisje.
E-ocenianie się sprawdziło. CKE chce je rozszerzyć
(fot.cke.edu.pl)

W tym roku po raz pierwszy rozwiązania zadań otwartych z matematyki uczniów z gimnazjów z terenu czterech z ośmiu okręgowych komisji egzaminacyjnych: w Jaworznie, Krakowie, Łodzi i we Wrocławiu (czyli z województw: śląskiego, małopolskiego, podkarpackiego, lubelskiego, łódzkiego, świętokrzyskiego, dolnośląskiego i opolskiego) zostały ocenione z wykorzystaniem elektronicznego systemu oceniana.

CKE zadowolona z e-oceniania

"E-ocenianie przeprowadzono w pierwszy weekend maja. Wszyscy egzaminatorzy bez żadnych problemów ocenili te prace, które zostały im przyznane. Oceniali je w swoim tempie, w domu, przed ekranem komputera, wtedy gdy było im to dogodne" - powiedział w piątek PAP dyrektor Centralnej Komisji Egzaminacyjnej.

Strony z arkuszy egzaminacyjnych z rozwiązaniami zadań otwartych zostały zeskanowane w okręgowych komisjach. Egzaminatorzy oceniali poprawność tych rozwiązań na ekranie komputera, korzystając właśnie ze skanów oraz specjalnego oprogramowania.

"E-oceniono prace prawie 170 tys. zdających; to było ponad 460 tys. zadań. Wzięło w nim udział 745 egzaminatorów z terenu czterech komisji. Każdy egzaminator specjalizował się w ocenianiu jednego zadania z trzech otwartych (pozostałe zadania na egzaminie z matematyki, były zadaniami zamkniętymi). Dostał do oceny około 600 skanów rozwiązań przydzielonego mu zadania" - powiedział Smolik. "Mieliśmy bardzo rozbudowany helpdesk, który, na szczęście, praktycznie nudził się, nie było żadnych problemów, czy kwestii, które wymagały nagłych reakcji. Informatycy byli w pełnej gotowości, my wszyscy też byliśmy w pełnej gotowości, natomiast nic się nie działo, wszystko przebiegało spokojnie. Wszystkie prace zostały ocenione, wyniki zaimportowane, teraz zdający otrzymali wyniki" - zaznaczył.

Powstanie raport z nowego systemu oceniania

Dyrektor CKE poinformował, że po przeprowadzeniu e-oceniania wszyscy egzaminatorzy, przewodniczący i informatycy wypełnili specjalne ankiety, na ich podstawie zostanie przygotowany szczegółowy raport. "Opublikujemy go prawdopodobnie w okolicach końca sierpnia, początku września" - podał.

Jak mówił, "egzaminatorzy bardzo dobrze ocenili e-ocenianie, zgłosili kilka postulatów, które trzeba rozważyć". "Jednym z nich jest to, by zachować e-ocenianie, ale może dalej koszarować egzaminatorów przed komputerami w jednym miejscu; była grupa egzaminatorów, która mówiła, że dobrze jest mieć możliwość kontaktu z innym egzaminatorem" - dodał.

Smolik zaznaczył, że badania dotyczące e-oceniania pokazują, że czasami pojawiają się różnice w wynikach w zależności od tego czy egzaminator ocenia prace na papierze, czy na ekranie, dlatego CKE przeprowadziło pod tym kątem wstępną analizę wyników gimnazjalistów. "U nas takie coś nie wystąpiło, nie było żadnych różnic w wynikach pomiędzy Polską północną, gdzie oceniano tradycyjnie, a Polską południową, gdzie e-oceniano. Nie było różnic, które wskazywałyby, że jedni egzaminatorzy oceniali bardziej surowo, a inni mniej" - powiedział.

E-ocenianie w całej Polsce

"Chcielibyśmy przeprowadzić e-ocenianie w przyszłym roku w całej Polsce na matematyce na egzaminie gimnazjalnym, a w kolejnych latach na innych przedmiotach, także na innych egzaminach" - poinformował dyrektor CKE. Jak zaznaczył, na razie możliwe jest tylko rozszerzenie e-oceniania zadań z matematyki na egzaminie gimnazjalnym. "Większe nie jest możliwe bez wymiany sprzętu w okręgowych komisjach egzaminacyjnych" - wyjaśnił.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.