PARTNER PORTALU
  • BGK

E-podręcznik pomoże uczniom w matematyce

  • PAP    21 stycznia 2013 - 18:13
E-podręcznik pomoże uczniom w matematyce

Nauka matematyki połączona z wykorzystaniem nowoczesnych technik IT, w tym e-podręcznika, aktywizuje uczniów - zgodzili się nauczyciele i eksperci podczas dyskusji nad współfinansowanym przez UE projektem "E-podręcznik - przyszłość szkoły zaczyna się dziś...".




W poniedziałek w Warszawie nauczyciele wspólnie z ekspertami i wydawcami podsumowywali projekt, dzięki któremu powstał elektroniczny podręcznik do matematyki dla klasy pierwszej szkoły ponadgimnazjalnej. Nowy e-podręcznik, którego powstanie współfinansowała UE w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, jest dostępny bezpłatnie na stronie www.epodrecznik.ydp.com.pl Poza e-podręcznikiem w ramach projektu powstał poradnik metodyczny i modelowe konspekty zajęć dla nauczycieli oraz testy dla uczniów.

Czytaj też:  E-podręczniki zgodnie z harmonogramem

"E-podręcznik to wartość dodana do podręcznika drukowanego. To rozszerzona forma tradycyjnego podręcznika, która daje dużo więcej możliwości uczniom i nauczycielom" - przekonywała jedna z koordynatorek projektu, Monika Wasilewska z firmy Young Digital Planet SA, która przygotowała nowy e-podręcznik we współpracy z Politechniką Gdańską oraz holenderskim wydawnictwem Malmberg.

W jej ocenie, e-podręcznik pozwolił nauczycielom kształtować przebieg lekcji w zależności od potrzeb i reakcji uczniów. Podkreśliła też, że bezpodstawne okazały się obawy nauczycieli, że korzystanie z nowych technologii na lekcji będzie dla nich za trudne. "Korzystanie z e-podręcznika wyrównuje relacje między nauczycielem a uczniami, bo pokazuje, że wspólnie mogą korzystać ze swojej wiedzy: nauczyciel z wiedzy technologicznej uczniów, a uczniowie z wiedzy merytorycznej nauczyciela" - zaznaczyła Wasilewska.

 Czytaj też: Partner do e-podręczników bez konkursu

Dr Leszek Rudak z Wydziału Matematyki, Informatyki i Mechaniki Uniwersytetu Warszawskiego przedstawił zalety i wady e-podręczników. "E-podręcznik to nie jest tylko tekst i rysunek, co zdarza się w tradycyjnych podręcznikach do matematyki. Wystarczy kliknąć na rysunek i rozpocznie się animacja. Zacznie się coś dziać, a przy nauczaniu matematyki musi się coś dziać" - przekonywał ekspert, dodając, że wśród innych zalet e-podręcznika jest np. to, że łatwiej w nim niż w papierowej książce wyszukać potrzebne treści. Z kolei za wadę ekspert uznał m.in. ograniczenia sprzętowe, w tym np. powodujący zmęczenie oczu ekran komputera lub tabletu.

Do udziału w projekcie wybrano 20 szkół ponadgimnazjalnych z województwa pomorskiego. Nauczycielki matematyki, które uczestniczyły w testowaniu nowego e-podręcznika, podkreślały, że znacznie podniósł on aktywność uczniów.

"To było dla mnie największe zaskoczenie. Okazało się, że uczniowie ustawiają się w kolejkę, by rozwiązać zadanie na interaktywnej tablicy" - mówiła Joanna Majewska z LO im. Adama Mickiewicza w Miastku. Z jej zdaniem zgodziła się Anna Domaszk z II LO im. dr. Aleksandra Majkowskiego w Kartuzach, która podkreśliła, że wykorzystanie e-podręcznika ułatwiało uczniom przyswajanie wiedzy i zrozumienie trudnych zagadnień matematycznych. "Uczniowie przede wszystkim chętniej pracowali na lekcjach. To był dla mnie duży plus" - mówiła nauczycielka.

Podczas dyskusji omawiano także rządowy projekt "E-podręczniki kształcenia ogólnego", który towarzyszy wieloletniemu programowi cyfryzacji polskiej szkoły "Cyfrowa szkoła". Zgodnie z jego założeniami, do 2015 r. ma powstać 18 e-podręczników do 14 różnych przedmiotów. Będą one przeznaczone do użytku w szkołach podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych. Oprócz tego projekt zakłada stworzenie aż 2,5 tys. materiałów edukacyjnych, stanowiących uzupełnienie e-podręczników. Mają być udostępniane na wolnych licencjach, czyli bezpłatnie.

Opracowywaniem e-podręczników obecnie zajmują się: Uniwersytet Wrocławski - do języka polskiego, historii i wiedzy o społeczeństwie; Politechnika Łódzka - do matematyki i przedmiotów informatycznych; Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu - do biologii, geografii, fizyki i chemii. Grupa Edukacyjna SA odpowiedzialna będzie za przygotowanie e-podręcznika do edukacji wczesnoszkolnej. Z kolei Poznańskie Centrum Superkomputerowo Sieciowe, będące pionem Instytutu Chemii Bioorganicznej PAN, zajmie się techniczną konstrukcją e-podręczników.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.