PARTNER PORTALU
  • BGK

Egzamin ósmoklasisty. Ważne rozporządzenie trafiło do konsultacji

  • KDS    22 grudnia 2017 - 11:30
Egzamin ósmoklasisty. Ważne rozporządzenie trafiło do konsultacji

W wyniku wydłużenia nauki w szkołach podstawowych, powrócił egzamin ósmoklasisty (for. shutterstock.com)

Do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych Ministerstwo Edukacji Narodowej przekazało rozporządzenie dokonujące zmian w sprawie ramowego programu szkolenia kandydatów na egzaminatorów. To efekt wprowadzenia egzaminu ósmoklasisty. Pierwsza opinia już wpłynęła.




W przekazanym do konsultacji dokumencie m.in. ustalone zostały ramowe programy szkolenia kandydatów na egzaminatorów pracujących przy egzaminie ósmoklasisty. Ponadto zaktualizowane zostały odwołania do przepisów dotyczących klasyfikacji zawodów szkolnictwa zawodowego oraz podstawy programowej kształcenia. 

Resort przygotował też przepisy przejściowe zapewniające ciągłość pracy egzaminatorów wpisanych do ewidencji egzaminatorów w zakresie egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie (pełną treść dokumentu zamieściliśmy w dziale multimedia)

TUTAJ przeczytasz, jak będzie wyglądał egzamin ósmoklasisty

Pierwszą opinię w tej sprawie złożyło już Porozumienie AUTYZM-POLSKI, które w przedstawionym w rozporządzeniu domaga się doprecyzowania przepisów. Jak podkreślają przedstawiciele stowarzyszenia liczba uczniów z całościowymi zaburzeniami rozwojowymi czy z autyzmem i niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim staje się coraz liczniejsza w szkołach. Tym samym coraz więcej uczniów podchodzi do rożnego rodzaju egzaminów. Ci powinni wiedzieć jak pracować z uczniami z autyzmem. 

Czytaj więcej: MEN: Między świętami a sylwestrem nauczyciele nie mają wolnego

- Wszyscy ci uczniowie potrzebują dostosowania form egzaminów do specyfiki swojej niepełnosprawności. Jest to specyfika, która nie jest w żaden sposób instynktownie zrozumiała, ani zbieżna ze specyfiką niepełnosprawności intelektualnej. Środowisko działające na rzecz osób z autyzmem otrzymuje liczne sygnały od uczniów, ich rodzin a także samych nauczycieli i egzaminatorów, że egzaminatorzy nie mają żadnej wiedzy o specyfice całościowych zaburzeń rozwojowych i wynikających z tego barier dla osób dotkniętych tą niepełnosprawnością - czytamy w opinii przekazanej przez stowarzyszenie. 

Sugeruje też, że właśnie jest najlepszy moment, aby wprowadzić zmiany, które umożliwią uczniom z tego typu niepełnosprawność lepsze warunki do osiągania kolejnych etapów edukacji.  

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!


Multimedia





KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.