Egzaminacyjny raport o stanie edukacji 2014

Egzaminy zewnętrzne osłabiają poczucie satysfakcji zawodowej i autonomii nauczycieli.

Egzaminacyjny raport o stanie edukacji 2014
Standaryzowane testy egzaminacyjne to potężne narzędzie systemu egzaminacyjnego. Fot. Morgue File

MULTIMEDIA

pobierz plik

Piąty z kolei raport o stanie edukacji (w multimediach) Instytut Badań Edukacyjnych poświęcił systemowi egzaminacyjnemu. Eksperci IBE wyjaśniali, dlaczego egzaminy są tak ważne? Jakie są wady i zalety systemu egzaminacyjnego? W jaki sposób mogą pomóc w doskonaleniu pracy szkoły? Czy i jak z wyników egzaminacyjnych korzystają dyrektorzy szkół i nauczyciele?

– Co robią dyrektorzy szkół – widzą, np. że uczniowie słabo wypadają z polskiego czy matematyki, więc zwiększają liczbę zajęć i nacisk na te główne przedmioty, a nie np. na przedmioty artystyczne lub umiejętność pracy w grupie, bo egzaminy tego nie sprawdzają – tak dr Michał Sitek, wicedyrektor IBE ds. badawczych wyjaśnia, w jaki sposób system egzaminacyjny może wpłynąć na ograniczanie zakresu tego, czego uczy szkoła.

Jest też zjawisko uczenia pod testy, a więc uczniowie ćwiczą te formaty wypowiedzi, te sposoby rozwiązywania, które były na poprzednich egzaminach lub są w informatorze CKE. Szkoły, zwłaszcza w dużych miastach, starają się dobierać sobie uczniów i stosują rozmaite techniki marketingowe w oparciu o testy.

– Standaryzowane testy egzaminacyjne to potężne narzędzie systemu egzaminacyjnego, rezygnacja z tego, to jak rezygnacja z termometru przez lekarza – uważa dr hab. Roman Dolata.

Zarzuty stawiane standaryzowanym testom dotyczą głównie tego, że nie mierzą one np. umiejętności współpracy. Ale nie oznacza to, że należy z nich z tego powodu rezygnować. Raczej należałoby je uzupełnić innymi wiarygodnymi informacjami, szukać innych miar, a nie likwidować tej, która ma określoną wartość.

System egzaminacyjny jest potrzebny do doskonalenia pracy szkoły. Przykładem, jak można go używać i jak dzięki niemu można monitorować poziom nauczania są badania: Porównywalne wyniki egzaminacyjne oraz edukacyjna wartość dodana.

Z badań wiadomo, że egzaminy zewnętrzne osłabiają poczucie satysfakcji zawodowej i autonomii nauczycieli. Wyniki testów uważają oni za niesprawiedliwe, bo wynik ucznia na egzaminie to także pochodna jego indywidualnych zdolności, czy statusu społecznego. Poza tym podkreślają, że testy nie sprawdzają całości pracy nauczyciela, np. wysiłku, by wychować przyzwoitego obywatela.

 

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Nie jestem pedagogiem ani nie posiadam dzieci w wieku szkolnym ale obserwując dzisiejszą szkołę odnoszę wrażenie,chyba słuszne,że te wszechobecne testy obniżają poziom szkolnictwa.Nic dziwnego,że młodzi ludzie są "zaklapkowani" i posiadają bardzo nikłą wiedzę ogólną.Najlepszy przykład dają... wpisy w internecie.Pomijam polszczyznę /niekiedy żenującą/,ale rażą ogromne braki wiedzy o świecie i Polsce. rozwiń

Jerzy, 2015-11-10 15:50:12 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE