Eksperci chwalą e-podręczniki

E-podręczniki przygotowane w ramach programu „Cyfrowa szkoła” spełniają warunki otwartości i dostępności dla różnych użytkowników – oceniają eksperci Koalicji Otwartej Edukacji.
Eksperci chwalą e-podręczniki

Według ekspertów, e-podręczniki spełniają również kryterium dostępności na różnych urządzeniach i przy wykorzystaniu różnych technologii

W ubiegłym tygodniu na platformie internetowej www.epodreczniki.pl udostępniono fragmenty e-podręczników do matematyki do IV klasy szkoły podstawowej, I klasy gimnazjum oraz I klasy szkoły ponadgimnazjalnej. Są to pierwsze publicznie dostępne fragmenty e-podręczników przygotowanych w ramach rządowego programu „Cyfrowa szkoła".

W poniedziałek chwalili je eksperci z Koalicji Otwartej Edukacji.

„To oszałamiający sukces. Nie spodziewaliśmy się, że administracja publiczna jest w stanie wyprodukować projekt takiej jakości. Jesteśmy zazwyczaj przyzwyczajeni, że projekty wyprodukowane przez administrację publiczną tak na prawdę różnią się od siebie tylko tym, jak naprawdę niedobre one są" - powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej Jarosław Lipszyc z Koalicji Otwartej Edukacji.

„Ten projekt jest projektem zaskakująco, szokująco dobrym, jest projektem znacznie lepszym, niż projekty, których się obawialiśmy, jest projektem znacznie lepszym, niż projekty, o których marzyliśmy" - podkreślił.

Zaznaczył, że nie oznacza to, iż w e-podręczniku nie ma rzeczy, których nie można poprawić. Inny przedstawiciel Koalicji Kamil Śliwowski, zauważył, że zgodnie obserwowaną w wielu krajach tendencją tradycyjne podręczniki są powoli wypierane są przez e-zasoby edukacyjne w formie modułów edukacyjnych, które łatwiej i sprawniej można dostosować do potrzeb konkretnych uczniów.

„Cyfrowa szkoła wpisuje się ciekawie w tę zmianę. Chociaż mówimy o e-podręcznikach to naprawdę są to e-zasoby, dzielone właśnie na moduły" - powiedział.

Zwrócił uwagę na postulowaną otwartość e-podręcznika, którego zawartość można modyfikować, rozpowszechniać, kopiować. Można też je dalej udostępniać i kopiować po modyfikacji.

„Ten standard e-podręczniki z „Cyfrowej szkoły również spełniają" - powiedział.

Według Śliwowskiego, e-podręczniki spełniają też warunek dostępności dla osób niewidomych i niedowidzących, gdyż są dostępne przez przeglądarkę czytającą treść. „Dostępne w ten sposób są nie tylko treści, ale też i multimedia" - zaznaczył.

Z kolei Michał „Rysiek" Woźniak zwrócił uwagę na to, że e-podręczniki z „Cyfrowej Szkoły" są dostępne na komputerach lub urządzeniach mobilnych o różnych systemach operacyjnych.

Członków Koalicji Otwartej Edukacji zaniepokoiło jednak wybranie przez twórców e-podręczników serwisu Google Analytics do śledzenia ruchu na głównej stronie projektu. Ich zdaniem, „niejasny regulamin serwisu daje bardzo szeroki zakres uprawnień firmie do wykorzystywania danych osobowych pozyskanych w ten sposób".

Postulują zamianę na lokalną instalację czy innego rodzaju oprogramowanie do analizy ruchu w serwisie. Według Koalicji błędem było też ograniczenie liczby potencjalnych partnerów merytorycznych pracujących na treścią e-podręczników.

Za merytoryczne przygotowanie e-podręczników do matematyki i przedmiotów informatycznych odpowiada Politechnika Łódzka. Za e-podręczniki z zakresu przedmiotów humanistycznych merytorycznie odpowiada Uniwersytet Wrocławski, za e-podręczniki do przedmiotów przyrodniczych - Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, a za e-podręczniki do edukacji wczesnoszkolnej - Grupa Edukacyjna S.A.

Za stronę techniczną przygotowania wszystkich e-podręczników odpowiada Poznańskie Centrum Superkomputerowo Sieciowe, będące pionem Instytutu Chemii Bioorganicznej Polskiej Akademii Nauk. Zgodnie z rządowym programem „Cyfrowa szkoła" do 2015 r. ma powstać 18 e-podręczników do 14 różnych przedmiotów do wszystkich etapów nauki.

Koalicja Otwartej Edukacji (KOED) to grupa instytucji kultury i nauki oraz organizacji pozarządowych działających wspólnie na rzecz budowania i jak najszerszego wykorzystywania otwartych zasobów edukacyjnych.

Chodzi o udostępnianie ich w sposób otwarty i gwarantujący odbiorcom wolność wykorzystywania i odtwarzania utworu, wolność poznawania dzieła oraz stosowania zawartych w nim informacji, wolność redystrybucji i wolność dystrybucji dzieł pochodnych.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU