PARTNER PORTALU
  • BGK

Eksperci chwalą e-podręczniki

  • PAP    7 października 2013 - 19:46
Eksperci chwalą e-podręczniki

E-podręczniki przygotowane w ramach programu „Cyfrowa szkoła” spełniają warunki otwartości i dostępności dla różnych użytkowników – oceniają eksperci Koalicji Otwartej Edukacji.




Według ekspertów, e-podręczniki spełniają również kryterium dostępności na różnych urządzeniach i przy wykorzystaniu różnych technologii

W ubiegłym tygodniu na platformie internetowej www.epodreczniki.pl udostępniono fragmenty e-podręczników do matematyki do IV klasy szkoły podstawowej, I klasy gimnazjum oraz I klasy szkoły ponadgimnazjalnej. Są to pierwsze publicznie dostępne fragmenty e-podręczników przygotowanych w ramach rządowego programu „Cyfrowa szkoła".

W poniedziałek chwalili je eksperci z Koalicji Otwartej Edukacji.

„To oszałamiający sukces. Nie spodziewaliśmy się, że administracja publiczna jest w stanie wyprodukować projekt takiej jakości. Jesteśmy zazwyczaj przyzwyczajeni, że projekty wyprodukowane przez administrację publiczną tak na prawdę różnią się od siebie tylko tym, jak naprawdę niedobre one są" - powiedział w poniedziałek na konferencji prasowej Jarosław Lipszyc z Koalicji Otwartej Edukacji.

„Ten projekt jest projektem zaskakująco, szokująco dobrym, jest projektem znacznie lepszym, niż projekty, których się obawialiśmy, jest projektem znacznie lepszym, niż projekty, o których marzyliśmy" - podkreślił.

Zaznaczył, że nie oznacza to, iż w e-podręczniku nie ma rzeczy, których nie można poprawić. Inny przedstawiciel Koalicji Kamil Śliwowski, zauważył, że zgodnie obserwowaną w wielu krajach tendencją tradycyjne podręczniki są powoli wypierane są przez e-zasoby edukacyjne w formie modułów edukacyjnych, które łatwiej i sprawniej można dostosować do potrzeb konkretnych uczniów.

„Cyfrowa szkoła wpisuje się ciekawie w tę zmianę. Chociaż mówimy o e-podręcznikach to naprawdę są to e-zasoby, dzielone właśnie na moduły" - powiedział.

Zwrócił uwagę na postulowaną otwartość e-podręcznika, którego zawartość można modyfikować, rozpowszechniać, kopiować. Można też je dalej udostępniać i kopiować po modyfikacji.

„Ten standard e-podręczniki z „Cyfrowej szkoły również spełniają" - powiedział.

Według Śliwowskiego, e-podręczniki spełniają też warunek dostępności dla osób niewidomych i niedowidzących, gdyż są dostępne przez przeglądarkę czytającą treść. „Dostępne w ten sposób są nie tylko treści, ale też i multimedia" - zaznaczył.

Z kolei Michał „Rysiek" Woźniak zwrócił uwagę na to, że e-podręczniki z „Cyfrowej Szkoły" są dostępne na komputerach lub urządzeniach mobilnych o różnych systemach operacyjnych.

Członków Koalicji Otwartej Edukacji zaniepokoiło jednak wybranie przez twórców e-podręczników serwisu Google Analytics do śledzenia ruchu na głównej stronie projektu. Ich zdaniem, „niejasny regulamin serwisu daje bardzo szeroki zakres uprawnień firmie do wykorzystywania danych osobowych pozyskanych w ten sposób".

Postulują zamianę na lokalną instalację czy innego rodzaju oprogramowanie do analizy ruchu w serwisie. Według Koalicji błędem było też ograniczenie liczby potencjalnych partnerów merytorycznych pracujących na treścią e-podręczników.

Za merytoryczne przygotowanie e-podręczników do matematyki i przedmiotów informatycznych odpowiada Politechnika Łódzka. Za e-podręczniki z zakresu przedmiotów humanistycznych merytorycznie odpowiada Uniwersytet Wrocławski, za e-podręczniki do przedmiotów przyrodniczych - Uniwersytet Przyrodniczy we Wrocławiu, a za e-podręczniki do edukacji wczesnoszkolnej - Grupa Edukacyjna S.A.

Za stronę techniczną przygotowania wszystkich e-podręczników odpowiada Poznańskie Centrum Superkomputerowo Sieciowe, będące pionem Instytutu Chemii Bioorganicznej Polskiej Akademii Nauk. Zgodnie z rządowym programem „Cyfrowa szkoła" do 2015 r. ma powstać 18 e-podręczników do 14 różnych przedmiotów do wszystkich etapów nauki.

Koalicja Otwartej Edukacji (KOED) to grupa instytucji kultury i nauki oraz organizacji pozarządowych działających wspólnie na rzecz budowania i jak najszerszego wykorzystywania otwartych zasobów edukacyjnych.

Chodzi o udostępnianie ich w sposób otwarty i gwarantujący odbiorcom wolność wykorzystywania i odtwarzania utworu, wolność poznawania dzieła oraz stosowania zawartych w nim informacji, wolność redystrybucji i wolność dystrybucji dzieł pochodnych.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.