Eksperci chwalą program eTwinning w szkołach

- Program eTwinning umożliwia uczniom wszechstronny rozwój; doskonalą oni znajomość języków obcych, poznają inne kraje i kultury, przyzwyczajają się do pracy zespołowe, ćwiczą posługiwanie się technologiami informacyjno-komunikacyjnymi - uważają nauczyciele i eksperci.
Eksperci chwalą program eTwinning w szkołach

"Warto by nauczyciele wchodzili w program eTwinning. Dzięki niemu uczniowie uczą się wielu rzeczy, które przydadzą im się później w dorosłym życiu" - uważa wiceminister edukacji Ewa Dudek. Zdanie to podzielają też sami nauczyciele. Z roku na rok w tym międzynarodowym programie uczestniczy coraz więcej polskich szkół. Wielu z nich jest docenionych i nagradzanych.

"W tym roku po raz kolejny wśród 300 najlepszych projektów zrealizowanych w ramach programu eTwinning były projekty zrealizowane przez polskich nauczycieli. Znów znokautowaliśmy pozostałych" - zaznaczył Tomasz Szymczak, dyrektor Fundacji Rozwoju Systemu Edukacji, która jest polską Narodową Agencją Programu e-Twinning. W tegorocznej edycji programu nagrody za najlepsze zrealizowane projekty otrzymało osiem nauczycielek z Polski.

Projekt "Let Your Passion Shine" (Pozwól swojej pasji zabłysnąć), który był realizowany w Szkole Podstawowej nr 4 im. Władysława Broniewskiego w Zambrowie (woj. podlaskie) otrzymał nie tylko pierwszą nagrodę w kategorii projektów dla dzieci w wieku 4-11 lat, lecz został uznany za najlepszy projekt z wszystkich w tej edycji programu eTwinning.

Nauczycielki zambrowskiej szkoły: Barbara Głuszcz (anglistka), Dorota Zimacka (nauczycielka przyrody) i Agata Czarniakowska (matematyczka) realizowały go wspólnie z nauczycielami z czterech szkół partnerskich: jednej greckiej, jednej włoskiej i dwóch rumuńskich. W sumie w programie pracowało ośmioro nauczycieli. Każdy z nich miał pod opieką 10-12 uczniów z różnych krajów (w projekcie uczestniczyli uczniowie, którzy zgłosili się na ochotnika).

Drużyny rywalizowały ze sobą podczas wykonywania zadań z różnych dziedzin: przyrody, matematyki, informatyki, języka angielskiego, historii, plastyki, techniki, muzyki i sportu. Każdy zespół reprezentował inną wymyśloną przez siebie planetę. "To było niezwykłe doświadczenie. Stałyśmy się nauczycielkami w klasach, w których były dzieci w różnym wieku, mieszkające w różnych krajach. My motywowałyśmy dzieci, a one motywowały nas" - powiedziała Zimacka.

"Moje nauczycielki pracujące metodą eTwinning to pasjonatki, które gdy tylko kończą realizować jeden projekt już myślą o następnym. Poświęcają na nie mnóstwo swojego wolnego czasu. Omawiają wszystkie kwestie z nauczycielkami z innych krajów, Przygotowują materiały dla uczniów, pracują z nimi nad kolejnymi zadaniami projektu, oceniają je" - powiedział dyrektor zambrowskiej szkoły Ryszard Świderski.

Nauczycielki podkreślają, że realizacja projektu, to korzyść zarówno dla nich samych, jak i dla uczniów. "Bardzo dużo daje nam kontakt z nauczycielami z innych krajów, którzy często mają zupełnie inne metody pracy. Dużo uczymy się od siebie wzajemnie" - zaznaczyła Głuszcz. "Uczniowie uczą się języka, pracy w grupie, odpowiedzialności za siebie i za innych" - dodała Czarniakowska. Ich zdaniem uczniowie są dumni z siebie, gdy okazuje się, że mogą efektywnie współpracować z rówieśnikami z innych krajów.

Wielu nauczycieli realizujących projekty eTwinningowe ocenia że, uczniowie pracujący wspólnie w międzynarodowych grupach chętniej uczą się języków obcych. Traktują naukę np. języka angielskiego nie jak naukę jeszcze jednego przedmiotu szkolnego, ale jak cenne narzędzie do porozumiewania się z ludźmi na całym świecie.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.