Eksperci o zmianach w polskim systemie edukacji

Polska edukacja zmienia się krok po kroku. Według osób związanych z edukacją, zmiany powinny być wprowadzane ponad podziałami politycznymi i przy poparciu społecznym.
Eksperci o zmianach w polskim systemie edukacji

Trzeba upowszechnić przedszkola, doradztwo zawodowe, a także odbiurokratyzować szkołę.

Czytaj też: Zmiany w statutach szkół i przedszkoli

W połowie października premier Donald Tusk zapowiedział, że w nowym rządzie dojdzie do zmiany na stanowisku ministra edukacji.

Czytaj też: Gimnazjum z poradnictwem zawodowym

Zdaniem dyrektora Instytutu Badań Edukacyjnych Michała Federowicza, polska szkoła zmieniła się w ciągu ostatnich dwudziestu lat i ciągle się zmienia. Zmiany następują ewolucyjnie, krok po kroku. „W ogłoszonym publicznie Raporcie o stanie edukacji 2010. Społeczeństwo w drodze do wiedzy napisaliśmy o tym. Pokazaliśmy mocne i słabe strony polskiej edukacji, napisaliśmy też, że jesteśmy niejako w połowie drogi i co ważniejsze, na dobrej drodze” – powiedział Federowicz.

Czytaj też: Jest raport o stanie polskiej edukacji

Według niego, współczesna szkoła ma za zadanie zachęcać młodego człowieka do aktywności. „Szkoła ma wyzwalać aktywność młodego człowieka. Ma uprzytomnić mu, że będzie musiał w życiu uczyć się jeszcze wielu, wielu rzeczy, że go to nie ominie, czy tego chce, czy nie. Dlatego lepiej będzie, jak w szkole rozwinie umiejętności pozwalające na dalsze budowanie własnych kompetencji. Dzięki nim będzie mógł odpowiedzieć na wyzwania, jakie go w przyszłości spotkają, których nikt nie jest w stanie teraz przewidzieć” – zaznaczył.

Federowicz uważa także, że w związku ze zmianami demograficznymi i malejącą liczbą uczniów część nauczycieli powinna zająć się kształceniem dorosłych. „Trzeba zainwestować w edukację pozaformalną, elastycznie reagującą na potrzeby rozwojowe, ale przede wszystkim trzeba rozwinąć nowe podejście do dydaktyki, otwarte na nowe technologie.

Chodzi o budowę systemu, który jest ciągle otwarty na nowe impulsy płynące ze świata nowych technologii, tak by je wprzęgać w proces dydaktyczny w szkole i poza szkołą. To jest największe wyzwanie” – ocenił.

Z kolei przewodniczący Komitetu Nauk Pedagogicznych PAN prof. Stefan M. Kwiatkowski uważa, że do najważniejszych zadań, jakie stoją przed polską edukacją – obok inwestycji w edukację dorosłych – jest wychowanie przedszkolne i doradztwo zawodowe w szkołach.

„Kwestią, która nie podlega żadnym dyskusjom, jest wyrównywanie szans edukacyjnych i to możliwie jak najwcześniej. Mówiąc jak najwcześniej mam na myśli dzieci w wieku trzech, czterech czy pięciu lat. Chodzi o upowszechnienie przedszkoli – odsetek dzieci do nich uczęszczających jest zbyt niski” – podkreślił.

Podkreślił też konieczność rozwinięcia doradztwa zawodowego w gimnazjach i szkołach ponadgimnazjalnych. Jego zdaniem, powinno być ono powszechne i obowiązkowe. Wybierając szkołę ponadgimnazjalną i kierunek studiów uczeń określa swoją dalszą drogę życia.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU