PARTNER PORTALU
  • BGK

Forma reformy edukacji i likwidacji gimnazjów jeszcze nas zaskoczy

  • Włodzimierz Kaleta    30 września 2016 - 13:06
Forma reformy edukacji i likwidacji gimnazjów jeszcze nas zaskoczy
Największą wadą nowego ustroju szkolnego jest to, że niektóre rozwiązania są niekorzystne dla nauczania dzieci w małych szkołach, głównie dzieci z gmin wiejskich – mówi Lech Sprawka /Fot.arch. posła/

– Ostateczny kształt reformy edukacji może w wielu miejscach okazać się zupełnie inny niż projekt przedstawiony przez minister Annę Zalewską - zapewnia w rozmowie z Portalsamorzadowy.pl Lech Sprawka z PiS, nauczyciel i przewodniczący sejmowej podkomisji stałej do spraw ekonomiki edukacji i nauki. Sprawka nie ma jednak dobrych informacji dla części nauczycieli. Mówi wprost, którzy z nich mogą się liczyć z utratą pracy.




Czy reforma oświaty w formie przedstawionej przez minister edukacji narodowej Annę Zalewską jest potrzebna, wszechstronna, przemyślana, oczekiwana przez Polaków? Pchnie naszą edukację na wyższy poziom i będzie dobrze służyć dzieciom, nauczycielom i rodzicom?

Lech Sprawka, przewodniczący sejmowej podkomisji stałej do spraw ekonomiki edukacji i nauki: – Na tak sformułowane pytania nie odpowiadam wprost ani twierdząco, ani przecząco. Każda zmiana ustroju szkolnego ma zarówno swoje zalety, jak i wady.

Jak wygląda ten bilans w projekcie minister Zalewskiej?

– Jeśli chce się wskazać główne zalety najnowszej propozycji reformy edukacji, nasuwają się przede wszystkim trzy argumenty: ośmioklasowa szkoła podstawowa pozwala, by uczniowie przez dłuższy czas byli bliżej domu. Jest duże oczekiwanie ze strony społeczeństwa, by VII i VIII klasa była blisko domu, by była w tej samej szkole, do której dziecko chodziło. Wszystkim powinno zależeć, by poziom kształcenia w tych szkołach był na jak najwyższym poziomie.

Druga zaleta to możliwość lepszego zorganizowania uczenia w czteroletnim liceum ogólnokształcącym. Od września 2009 r. nastąpiła niekorzystna zmiana organizacji kształcenia w LO, ograniczająca kształcenie w zakresie przedmiotów przyrodniczych, tzn. fizyki, chemii, biologii i geografii, a więc przedmiotów, które oprócz języka polskiego, matematyki i historii są bazą do dalszego kształcenia, łącznie z kształceniem zawodowym zarówno na poziomie średnim, jak i wyższym.

Czytaj też: Posłowie PiS apelują do swojego rządu: W programach nauczania muszą być Kresy

I wreszcie, po trzecie, zmianie ustroju szkolnego towarzyszy zmiana podstawy programowej, szczególnie na poziomie licealnym. To główne zalety ważne z punktu widzenia przyszłych interesów ucznia, który przecież ucząc się, przygotowuje się do pracy, która jest najważniejszą powinnością każdego człowieka.

Przecież brak podstawy programowej to jeden z koronnych argumentów krytyki reformy edukacji. Może należało poczekać ze zmianami w oświacie do czasu opracowania nowej podstawy programowej? Teraz, kiedy 7-latkowie uczą się według programu przygotowanego dla 6-latków, to trochę tak, jakby powtarzali klasę.

– Podstawy programowej w całkowitym oderwaniu od ustroju szkolnego opracować się nie da. Jest to kwestia zaplanowania, jakie przedmioty mają być na jakim poziomie, i dopiero w ślad za tym opracowuje się koncepcję kształcenia.

Można się zastanawiać, w jaki sposób opracować harmonogram wdrażania poszczególnych elementów reformy tak, żeby były one wszystkie na jak najwyższym poziomie i by zmiany w edukacji następowały w sposób wywołujący jak najmniejsze zamieszanie.

Pewnych kłopotów organizacyjnych nie da się uniknąć. Każda zmiana, nawet remont domu, stwarza niedogodności w codziennym życiu. Stąd też decyzje powinny zapaść razem i na to nałożyć trzeba dobry harmonogram kolejnych czynności: podstawę programową, zmiany organizacyjne, uruchomienie zmian w systemie kształcenia i dokształcania nauczycieli.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (16)

  • men, 2016-10-06 13:55:23

    Do adek: inaczej?
  • zojka, 2016-10-05 08:52:10

    Do nauczyciel: racja, podzielam to zdanie
  • adek, 2016-10-02 18:05:01

    Do men: Jest tylko inteligentny.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.