Godne pochwały praktyki oświatowe gmin

Porozumienie przedszkoli miejskich z wiejskimi, dogoterapia w klasach integracyjnych czy kontrolowane przez samorząd oddawanie szkół stowarzyszeniom – to niektóre z dobrych praktyk zauważonych przez Instytut Badań Edukacyjnych.
Godne pochwały praktyki oświatowe gmin

Autorzy opracowania Instytutu Badań Edukacyjnych „Gminy wobec wyzwań oświatowych - przykłady strategicznych działań samorządów w zakresie edukacji" opisują przykłady samorządów, których zarządzenia mogą pomóc innym jednostkom w poszukiwaniach własnych strategii rozwiązywania problemów oświatowych.

Czytaj też: Ile szkół zostało zlikwidowanych?

Jednym z nich jest usprawnienie opieki przedszkolnej przez Bolesławiec. Przedszkola były wyzwaniem dla wiejskiej gminy sąsiadującej z miastem o takiej samej nazwie. Dlatego zawarto porozumienie międzygminne, dzięki któremu część dzieci z terenów wiejskich uczęszcza do przedszkoli w mieście.

Z kolei w Grodzisku Mazowieckim okazało się, że dynamika zapotrzebowania na miejsca przedszkolne ściśle się wiąże z rozwojem ekonomicznym - spadkiem bezrobocia i wzrostem zamożności mieszkańców gminy. Dlatego gmina zainwestowała w infrastrukturę przedszkolną.

Czytaj też: Szumilas: przedszkola i podstawówki powinny współpracować

W rezultacie liczba dzieci objętych wychowaniem przedszkolnym zbliżyła się do liczby wszystkich dzieci w wieku przedszkolnym w gminie. Ma to także wpływ na konkurencję między przedszkolami niepublicznymi, co w przyszłości może doprowadzić do spadku cen w tych placówkach.

Już dziś rywalizują ze sobą przede wszystkim ofertą edukacyjną. Są wśród nich przedszkola o profilu językowym, teatralnym, artystycznym, a także przedszkola realizujące pedagogikę Marii Montessorii.

Jarocin pilnuje przekazywania szkół

W Jarocinie m.in. podjęto działania, by wesprzeć przejmowanie szkół przez lokalne stowarzyszenia. Przedstawiciele jarocińskiego samorządu wytłumaczyli mieszkańcom, że szkoły źle pracowały, bo miały mało dzieci, odrapane sale i były kosztochłonne.

Czytaj też: Przedszkola znów poszły w odstawkę

Nie stwarzano zagrożenia likwidacji szkół. Założenie było takie: „Nie likwidujemy, jeśli nie uda się - również przy wsparciu samorządu - powołać stowarzyszenia".

Dodatkowo zapewniono stowarzyszeniom nieodpłatne korzystanie z majątku byłej szkoły gminnej oraz zagwarantowano przeprowadzenie przez samorząd poważniejszych remontów. Wszyscy nauczyciele przekazywanych szkół otrzymali możliwość kontynuacji pracy oraz awansu zawodowego.

Zmienione jednak zostały warunki zatrudnienia - w niepublicznych szkołach nie obowiązywały przepisy Karty nauczyciela, co dla niektórych było trudne do zaakceptowania. Przekazane szkoły funkcjonować miały na prawach szkół publicznych, a odbywająca się w nich edukacja pozostać miała bezpłatna.

Przy każdej z przejętych przez stowarzyszenia szkół powstała placówka prowadząca edukację przedszkolną. Obecnie blisko 90 proc. dzieci w gminie ma możliwość uczęszczania do przedszkola.

W każdej z gminnych wsi funkcjonuje - utrzymywana z dotacji gminy - placówka pięcio- lub sześciogodzinna, za którą rodzice nie płacą. Na terenie gminy funkcjonują też przedszkola całodzienne, które pracują 9-10 godzin dziennie i które pobierają dodatkowe opłaty.

 


KOMENTARZE (3)ZOBACZ WSZYSTKIE

Oddawanie szkół jakimś stowarzyszeniom to nie jest godna pochwały praktyka "samo-rządzących". Czym skutkuje komercjalizacja, widzimy w służbie zdrowia. Potrzebna jest reforma samorządowa i oddanie decyzji obywatelom, a nie urzędnikom.

podpisałem, 2013-01-15 21:37:23 odpowiedz

Zgadzam się z Przedmówcą. Kto wymyśla takie herezje? Szkoły oddawać stowarzyszeniom???? Opamiętajcie się pomysłodawcy-dyletanci! To będzie koniec polskiej oświaty, ja proponuje oddać ministerstwo edukacji pod jakieś pożal się Boże stowarzyszenie. Kpiny sobie robicie z Polaków. Mam nadzieje, że środo...wiska oświatowe zaprotestują w odpowiedni sposób. rozwiń

nauczyciel-emeryt, 2013-01-15 19:04:50 odpowiedz

Mam poważne wątpliwości o jakości tych stowarzyszeń,które będą przejmować szkoły,chociaż obecne władze oświatowe też budzą embiwalentne odczucia.

Krzysztof, 2013-01-15 18:31:04 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE