• PARTNERZY PORTALU

IBE, kompetencje trzecioklasistów: Rachunki dobrze, z rozumieniem tekstów gorzej

• Trzecioklasiści najlepiej radzą sobie z rachunkami.
• Przeciętnych uczniów jest niewielu w porównaniu do uczniów bardzo dobrych i bardzo słabych
• Uczniowie mają problem z uważnym czytaniem tekstów.
IBE, kompetencje trzecioklasistów: Rachunki dobrze, z rozumieniem tekstów gorzej
Ponad połowa uczniów otrzymała łącznie w części matematycznej więcej niż połowę punktów (fot.pixabay.com)

Uczniowie rozumieją teksty popularnonaukowe, ale nie zawsze uważnie je czytają oraz dobrze radzą sobie z rachunkami - wynika z ogólnopolskiego raportu Instytutu Badań Edukacyjnych dot. umiejętności trzecioklasistów z zakresu języka polskiego i matematyki.

Badanie "Kompetencje Trzecioklasistów 2015 (K3)" Instytutu Badań Edukacyjnych, którego wyniki przedstawiono 21 stycznia jest powszechne i bezpłatne, udział szkół w nim jest dobrowolny. Jego wyniki mają dostarczyć nauczycielom edukacji wczesnoszkolnej oraz nauczycielom przedmiotowych w klasach IV-VI informacji "jak dzieci myślą, jak radzą sobie w znanych, ale i nowych sytuacjach" oraz pomóc im ocenić "poziom umiejętności ucznia, jego umiejętności i ewentualne braki". Podczas badania uczniowie dostają zestaw specjalnie przygotowanych zadań, na rozwiązanie których mają kilkadziesiąt minut.

Czytaj też: Matematyka po nowemu. Dla uczniów i nauczycieli

Średnio uczniowie w części matematycznej, która w tym roku sprawdzała ich umiejętności w trzech obszarach: sprawności rachunkowej, rozwiązywania zadań tekstowych i w zakresie wyobraźni geometrycznej, uzyskali 59 proc. punktów możliwych do zdobycia (9,5 na 16). Nie zauważono istotnych statystycznie różnic między średnim wynikiem chłopców i dziewcząt, różnice między wynikami uczniów ze wsi i dużych miast także nie były duże. Średni wynik w szkołach w dużych miastach (ponad 100 tys. mieszkańców) wyniósł 9,9 punktów na 16, na wsiach - 9,31 na 16, a w miastach do 10 tys. mieszkańców - 9,2 na 16.

Najlepiej u trzecioklasistów wypadła sprawność rachunkowa (średnio osiągnęli 63 proc. możliwych do uzyskania punktów) i rozwiązywanie zadań tekstowych (62 proc.), najgorzej - wyobraźnia geometryczna (54 proc.). Około jedna piąta uczniów bezbłędnie rozwiązała zadania na sprawność rachunkową. Podobna ilość nie radziła sobie z wykonywaniem czterech podstawowych działań i zdobyła 1 lub 0 punktów. Za rozwiązania zadań tekstowych średnio uczniowie otrzymywali 3,7 pkt na 6 możliwych. 20 proc. uczniów rozwiązało wszystkie zadania tekstowe, pięć procent więcej - najwyżej dwa. Tylko 13 proc. badanych trzecioklasistów rozwiązało wszystkie zadania związane z intuicją geometryczną, podczas gdy 20 proc. nie rozwiązało poprawnie żadnego.

fot.ibe.edu.pl
fot.ibe.edu.pl

Ponad połowa uczniów otrzymała łącznie w części matematycznej więcej niż połowę punktów (53,8 proc.). Prawie trzy procent rozwiązało wszystkie zadania bezbłędnie, tylko 0,4 proc. trzecioklasistów nie rozwiązało żadnego zadania. Niemal jedna ósma uczniów zdobyła mniej niż pięć punktów (11,8 proc.), ponad jedna czwarta uzyskała między 5 a 8 punktów (26,5 proc.).

"Niebezpiecznym zjawiskiem, które wymaga dokładniejszego zbadania, jest to, że grupa słabych uczniów bardzo odstaje od grupy pozostałych. Krótko mówiąc - brakuje środka. Przeciętnych uczniów jest stosunkowo niewielu w porównaniu do uczniów bardzo dobrych i bardzo słabych" - powiedział na środowym briefingu Marcin Karpiński, lider Pracowni Matematyki IBE. "To może wynikać z dwóch przyczyn. Jedna z hipotez jest taka, że część nauczycieli po prostu odpuszcza matematykę i zajmuje się innymi dziedzinami edukacjami w klasach I-III. Druga przyczyna może być rozwojowa: dzieci w tym wieku rozwijają się w różnym tempie. Może istnieć po prostu grupa, u której umiejętności matematyczne jeszcze się nie rozwinęły. (...) Nawet jeśli te dzieci z powodu własnego tempa rozwoju są na niskim poziomie umiejętności matematycznych, to nie znaczy, że są stracone. Trzeba się nimi dokładnie zająć w klasie IV i zobaczyć, na czym polegają te trudności" - dodał.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE