Interaktywne lekcje z naukowcami

Transmisje z Polskiej Stacji Polarnej na Spitsbergenie, lekcje w obserwatoriach geofizycznych i pikniki naukowe czekają na uczniów 250 polskich szkół, które wezmą udział w projekcie Eduscience.
Interaktywne lekcje z naukowcami

Jego głównym celem jest zainteresowanie uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przedmiotami ścisłymi i zachęcenie ich do studiowania na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy.

Projekt jest realizowany przez Instytut Geofizyki PAN, spółkę Edukacja Pro Futuro oraz firmy American Systems i Accelerated Learning.

Eduscience rozpoczął się w marcu tego roku. Do późnej jesieni ma trwać jego pilotażowa część.

Na razie naukowcy wspólnie z dydaktykami przygotowują programy zajęć, opracowują materiały do wykorzystania w szkołach czy przygotowują platformę internetową na potrzeby projektu. Powstać ma kilkaset propozycji lekcji z zakresu geografii, matematyki, fizyki, chemii czy przyrody.

Jak zapowiedziano na poniedziałkowej konferencji, nabór 250 szkół, które chcą uczestniczyć w projekcie ma się rozpocząć w pierwszym kwartale 2012 r. Losowo zostaną wybrane placówki z wszystkich województw, ale – jak podkreślali organizatorzy – warunkiem koniecznym będzie dostęp szkoły do szybkiego łącza internetowego.

W ramach projektu będą się odbywać m.in. spotkania z naukowcami, nie tylko na żywo, ale również za pośrednictwem internetowych transmisji. Poza tym przewidziana jest organizacja nawet kilkudziesięciu pikników i festiwali naukowych w mniejszych miastach.

Szkoły biorące udział w projekcie mają otrzymać rzutniki i tablice multimedialne, a także dostęp do internetowej platformy edukacyjnej.

„Nigdy dotąd uczniowie nie mieli tak żywego kontaktu ze światem nauki – podkreśliła kierownik projektu, dr Agata Goździk z Instytutu Geofizyki PAN. – Transmisje on-line z obserwatoriów PAN, statków badawczych, laboratoriów, a także z Polskiej Stacji Polarnej na Spitsbergenie to niepowtarzalna okazja, aby zobaczyć naukowca przy pracy. To szansa na zarażenie polskiej młodzieży przyrodniczą pasją.”

Brytyjski psycholog Colin Rose z firmy Accelerated Learning podkreślał zaś, że twórcom Eduscience zależy na tym, by obudzić w uczniach ciekawość świata, by nauczyli się przeprowadzać eksperymenty i pracować w grupie. Projekt ma im również pomóc zrozumieć, jakie techniki i metody najlepiej pomagają im w nauce, a jakie są nieskuteczne.

„Przeciętny nauczyciel zadaje w szkole 40 pytań dziennie, a uczeń w ciągu miesiąca – tylko jedno. Mamy nadzieję, że po zakończeniu projektu będzie to sytuacja odwrotna” – powiedział Rose.

Eduscience ma trwać do listopada 2014 r. Chociaż do tego czasu zajęcia będą prowadzone w wybranych szkołach, to po zakończeniu projektu jego wyniki mają być dostępne dla wszystkich placówek w Polsce.

Projekt „Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii – Eduscience” realizowany jest w ramach programu operacyjnego kapitał ludzki. Budżet projektu to niemal 24 mln zł.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Edu,edu! Ale się języki rozwiązały.Aż miło posłuchać tak rozgadanej młodzieży...

A.Pach, 2011-09-05 23:08:55 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE