Interaktywne lekcje z naukowcami

Transmisje z Polskiej Stacji Polarnej na Spitsbergenie, lekcje w obserwatoriach geofizycznych i pikniki naukowe czekają na uczniów 250 polskich szkół, które wezmą udział w projekcie Eduscience.
Interaktywne lekcje z naukowcami

Jego głównym celem jest zainteresowanie uczniów szkół podstawowych, gimnazjalnych i ponadgimnazjalnych przedmiotami ścisłymi i zachęcenie ich do studiowania na kierunkach o kluczowym znaczeniu dla gospodarki opartej na wiedzy.

Projekt jest realizowany przez Instytut Geofizyki PAN, spółkę Edukacja Pro Futuro oraz firmy American Systems i Accelerated Learning.

Eduscience rozpoczął się w marcu tego roku. Do późnej jesieni ma trwać jego pilotażowa część.

Na razie naukowcy wspólnie z dydaktykami przygotowują programy zajęć, opracowują materiały do wykorzystania w szkołach czy przygotowują platformę internetową na potrzeby projektu. Powstać ma kilkaset propozycji lekcji z zakresu geografii, matematyki, fizyki, chemii czy przyrody.

Jak zapowiedziano na poniedziałkowej konferencji, nabór 250 szkół, które chcą uczestniczyć w projekcie ma się rozpocząć w pierwszym kwartale 2012 r. Losowo zostaną wybrane placówki z wszystkich województw, ale – jak podkreślali organizatorzy – warunkiem koniecznym będzie dostęp szkoły do szybkiego łącza internetowego.

W ramach projektu będą się odbywać m.in. spotkania z naukowcami, nie tylko na żywo, ale również za pośrednictwem internetowych transmisji. Poza tym przewidziana jest organizacja nawet kilkudziesięciu pikników i festiwali naukowych w mniejszych miastach.

Szkoły biorące udział w projekcie mają otrzymać rzutniki i tablice multimedialne, a także dostęp do internetowej platformy edukacyjnej.

„Nigdy dotąd uczniowie nie mieli tak żywego kontaktu ze światem nauki – podkreśliła kierownik projektu, dr Agata Goździk z Instytutu Geofizyki PAN. – Transmisje on-line z obserwatoriów PAN, statków badawczych, laboratoriów, a także z Polskiej Stacji Polarnej na Spitsbergenie to niepowtarzalna okazja, aby zobaczyć naukowca przy pracy. To szansa na zarażenie polskiej młodzieży przyrodniczą pasją.”

Brytyjski psycholog Colin Rose z firmy Accelerated Learning podkreślał zaś, że twórcom Eduscience zależy na tym, by obudzić w uczniach ciekawość świata, by nauczyli się przeprowadzać eksperymenty i pracować w grupie. Projekt ma im również pomóc zrozumieć, jakie techniki i metody najlepiej pomagają im w nauce, a jakie są nieskuteczne.

„Przeciętny nauczyciel zadaje w szkole 40 pytań dziennie, a uczeń w ciągu miesiąca – tylko jedno. Mamy nadzieję, że po zakończeniu projektu będzie to sytuacja odwrotna” – powiedział Rose.

Eduscience ma trwać do listopada 2014 r. Chociaż do tego czasu zajęcia będą prowadzone w wybranych szkołach, to po zakończeniu projektu jego wyniki mają być dostępne dla wszystkich placówek w Polsce.

Projekt „Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii – Eduscience” realizowany jest w ramach programu operacyjnego kapitał ludzki. Budżet projektu to niemal 24 mln zł.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Edu,edu! Ale się języki rozwiązały.Aż miło posłuchać tak rozgadanej młodzieży...

A.Pach, 2011-09-05 23:08:55 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU