Jak chronić uczniów przed patologiami?

Rodzice powinni dbać o jakość spędzonego z dzieckiem czasu, szczególnie że go stale brakuje - mówił w piątek psycholog kliniczny i pedagog, Ryszard Izdebski, inaugurując konferencję dla nauczycieli "Ochronić dziecko - działania profilaktyczne rodziny i szkoły".
Jak chronić uczniów przed patologiami?

Spotkanie w Kielcach zorganizowało Świętokrzyskie Centrum Doskonalenia Nauczycieli oraz Uniwersytet Jana Kochanowskiego w Kielcach.

Izdebski, sprawujący funkcję kierownika Zespołu Hospitalizacji Domowej Kliniki Psychiatrii Dzieci i Młodzieży Szpitala Uniwersyteckiego w Krakowie, w swoim wystąpieniu zwracał uwagę, że rodzice tłumaczą słabe kontakty z dzieckiem, nieustannym brakiem czasu.

"Nie o to chodzi, by spędzić z dzieckiem całą dobę, minuta po minucie, ale o jakość tych ułamków sekund, w jakich się spotykamy. Część rodziców nie docenia, że ten ułamek może być znaczący nie dziś, ale za jakiś czas. Wówczas, w sytuacji krytycznej dziecko odwoła się do usłyszanego wcześniej sformułowania swojego rodzica" - podkreślił.

Według psychologa przemoc wobec najmłodszych nie polega tylko na biciu czy wykorzystywaniu seksualnym. "To pewnego rodzaju zaniedbanie wychowania w podstawowym zakresie, jakim jest umiejętność nawiązania kontaktu wzrokowego z drugim człowiekiem" - powiedział Izdebski.

Czytaj też:  Jak uczyć edukacji seksualnej w szkołach?

"Siedzimy w domach na wprost telewizorów, monitorów. Dziecko nie uczy się mimiki, grymasowania, interpunktowania, słuchając mamy czytającej bajkę. Dziecko wówczas wiedziało, że ta opowieść musi być za każdym razem identycznie przekazana, bo musiało się utwierdzić w przekonaniu, że na pewne przyjdzie dobre zakończenie. Dzięki temu dziecko uczyło się współpracy z mamą, cierpliwości, interagowania" - zauważył.

Izdebski mówił też o pracy terapeutów, nauczycieli i wychowawców z dziećmi, które znalazły się w sytuacjach kryzysowych. "Domyślanie się intencji drugiego człowieka może nas doprowadzić na manowce, ale zarazem próba niedomyślania się, tego co dziecko próbuje nam przekazać, np. przez rysunek, może być przewlekłą krzywdą drugiego człowieka" - podkreślił psycholog.

Jak mówił Izdebski, terapeuta, by móc pomagać innym, musi przede wszystkim lubić siebie i mieć świadomość swoich defektów - aby nie być agresywnym w stosunku do innych osób. W drugiej kolejności - musi lubić innych ludzi. "A po trzecie trzeba być heroicznym. Tam, gdzie mamy do czynienia z traumą, dla krzywdzonego dziecka jesteśmy często jedynymi osobami, które za nim stoją" - podsumował.

W konferencji na Wydziale Pedagogicznymi i Artystycznym UJK poświęconej przyczynom, skutkom oraz profilaktyce patologii wychowawczych wśród dzieci i młodzieży uczestniczyło niemal 300 świętokrzyskich nauczycieli, pedagogów i wychowawców.

Przygotowano dla nich warsztaty i seminaria, dotyczące m.in. problemu depresji i samookaleczeń dzieci i młodzieży, zagrożeń wynikających z nadmiernego korzystania z komputera i internetu, seksualizacji młodych ludzi, edukacji w zakresie profilaktyki wirusa HIV oraz specjalnych potrzeb edukacyjnych uczniów niepełnosprawnych.

Jak powiedział dyrektor Świętokrzyskiego Centrum Doskonalenia Nauczycieli Jacek Wołowiec, przedsięwzięcie wpisuje się w jeden z priorytetów polityki oświatowej, ustalonej przez resort edukacji na rok szkolny 2013/2014, czyli działania szkoły na rzecz zapewnienia zdrowia i bezpieczeństwa uczniów.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.