Katarzyna Hall o likwidacji szkół

Minister Edukacji Narodowej Katarzyna Hall przedstawiła w Sejmie informację na temat likwidacji szkół.
Katarzyna Hall o likwidacji szkół
- Mniejsza liczba dzieci w wieku szkolnym musiała spowodować zmiany w sieci - mówiła w piątek w Sejmie minister edukacji Katarzyna Hall, przedstawiając informację na temat likwidacji szkół.

Minister cytowała dane mówiące o tym, że średnia liczba uczniów w szkołach podstawowych w ostatnich 5 latach zmniejszyła się o 10 proc. Proces ten w większym stopniu dotyczy wsi. Spadek liczby uczniów w gimnazjach jest prawie dwukrotnie większy niż spadek obserwowany w szkołach podstawowych.

Czytaj też: Gminy zarządziły zwolnienia nauczycieli

- Liczba likwidowanych w Polsce szkół maleje z roku na rok - zapewniła Hall. Przedstawiając informację o likwidowaniu szkół przez samorządy, podała, że w tym roku chcą one zamknąć ok. 500 szkół podstawowych i gimnazjów. Minister poinformowała, że kwestia likwidowania szkół jest monitorowana przez resort edukacji. Z danych MEN wynika, że w roku szkolnym 2006-2007 zlikwidowano 653 szkoły. Rok później zamknięto 599 placówek, a w latach kolejnych 587 i 540. - To tendencja malejąca - zaznaczyła Hall. 

Hall przypomniała także, że wydatki na edukację stanowią często dla samorządów najbardziej znaczącą pozycję w budżecie. Wiele kosztów utrzymania szkół ma charakter stały (utrzymanie bieżące i remonty bazy szkolnej, wynagrodzenia dla pedagogów i personelu administracyjnego). Koszty te należy ponosić bez względu na liczbę uczniów w placówce.

Według minister odejście od konieczności pozytywnej opinii kuratora dla decyzji samorządu o likwidacji szkoły nie spowodowała zwiększenia liczby zamykanych szkół.

- Jednym z już realizowanych sposobów łagodzenia skutków niżu demograficznego jest obniżenie wieku szkolnego do szóstego roku życia. Eksperci prognozują, że w wyniku tej decyzji w 2015 r. - będzie to trzeci rok po wprowadzaniu obowiązku szkolnego dla 6-latków - w szkołach podstawowych będzie się uczyć 2 mln 653 tys. dzieci. Jest to porównywalne z rokiem 2005 - powiedziała Hall.

Mówiła także, że MEN przygotowało kilka rozwiązań systemowych, które mają pomóc samorządom łagodzić skutki niżu demograficznego. Znowelizowane w 2009 r. przepisy ustawy o systemie oświaty mają na celu ochronę małych szkół przed likwidacją. Chodzi o przekazanie szkoły innym podmiotom niż jednostki samorządu terytorialnego. Szkoły te mają w dalszym ciągu mieć charakter szkół publicznych, a nauczyciele likwidowanej placówki - znaleźć zatrudnienie w nowej szkole.

Z kolei przygotowana kolejna nowelizacja ustawy o systemie oświaty przewiduje, że zamiast likwidowania małych placówek i przenoszenia dzieci do większych, możliwe będzie nauczanie dzieci w dotychczasowych budynkach szkół i przedszkoli, które - jako grupa - będą zarządzane wspólnie (wspólna kadra pedagogiczna i wspólni specjaliści z dziedziny psychologiczno-pedagogicznej czy doradztwa zawodowego).

 

 

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Moje pytanie do Pani Minister
Kiedy MEN rozpocznie konstruktywne działania zmierzające do zmniejszenia problematyki schorzeń przykręgosłupowych naszych dzieci .Szkoły nasze nie są przystosowane do siedzenia dzieci przez tyle godzin dziennie.Próby oszczędności doprowadziły do tego ,że większoś
...ć stanowisk szkolnych jest nie przystosowana do tego by dzieci spędzały w nich tyle godzin.Jak długo przyjdzie nam rodzicom czekać na to by wreszcie ktoś zrozumiał ,ze narażamy te młode osoby na powikłania chorobowe. Tak jak ten Nauczyciel tak ja również od kilku lat staram się zwrócić uwagę na ten problem ale wszyscy udają,że go nie ma. Niestety fakty i dowody są przykre.Coraz większa grupa dzieci ma stwierdzone nieprawidłowości.Myślę,ze ktoś coś zrobi w tym kierunku by skorzystać z doświadczeń ludzi ,którym ten problem leży na sercu a z którymi miałem przyjemność spotkać się i zobaczyć na ich stronach rozwiązania,które mogą zapobiec tej Patologii. rozwiń

Mariusz, 2011-04-29 15:54:46 odpowiedz

Bardzo to przeżyłem.Nie damy nic zlikwidować!!!

nauczyciel, 2011-04-29 15:37:23 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE