Kształcenie zawodowe prowadzone przez Volkswagen Poznań strzałem w dziesiątkę

Volkswagen Poznań obchodzi w tym roku 10. jubileusz rozpoczęcia procesu kształcenia zawodowego we współpracy z Zespołem Szkół nr 1 w Swarzędzu. Dotychczas już ponad 200 absolwentów szkoły znalazło zatrudnienie w poznańskiej fabryce Volkswagena. Spółka zapowiada utworzenie kolejnych klas patronackich o nowych profilach.
Kształcenie zawodowe prowadzone przez Volkswagen Poznań strzałem w dziesiątkę
fot. volkswagen-poznan.pl

Rozwój szkolnictwa zawodowego wspiera od wielu lat Volkswagen Poznań. Poznańska fabryka obchodzi w tym roku 10. jubileusz współpracy z Zespołem Szkół Nr 1 w Swarzędzu w tym zakresie. Spółka wspiera rozwój młodych uczniów w swoich czterech klasach patronackich o różnych profilach zawodowych. Szkoła we współpracy z firmą kształci uczniów w zawodach: monter mechatronik (od 2005 roku), elektromechanik pojazdów samochodowych (od 2011 roku), mechanik automatyki przemysłowej i urządzeń precyzyjnych oraz operator maszyn i urządzeń odlewniczych (oba ostatnie kierunki od 2012 roku).

Zawodu uczą się trzy lata

Proces edukacyjny rozłożony jest na trzy lata, w trakcie których uczniowie zdobywają wiedzę teoretyczną oraz praktyczną.

Zajęcia teoretyczne zajmują trzy dni w tygodniu, pozostałe dwa wypełnione są praktykami. Te, w czasie pierwszego roku nauki odbywają się w szkolnych warsztatach, zaś w kolejnych latach nauki, w zależności od zawodu - w warsztatach oraz obszarach produkcyjnych poznańskiej fabryki, serwisach samochodowych sieci dealerskich koncernu VW lub także w warsztatach Zespołu Szkół nr 1 w Swarzędzu.

Ponadto uczniowie, również w zależności od specjalności, odbywają na każdym etapie edukacji miesięczne praktyki zawodowe w różnych obszarach produkcyjnych przedsiębiorstwa, gdzie mają szansę zweryfikować swoją wiedzę oraz umiejętności pod okiem doświadczonej kadry, jak również poznać nowoczesne procesy produkcyjne.

Na zakończenie edukacji uczniowie przechodzą polski egzamin zawodowy wg. procedur Centralnej Komisji Egzaminacyjnej, jak również egzamin niemiecki przed Polsko-Niemiecką Izbą Przemysłowo-Handlową AHK, który może skutkować zdobyciem Certyfikatu uprawniającego do wykonywania zawodu w wielu państwach Unii Europejskiej.

"Taki kompleksowy model kształcenia przynosi wymierne efekty - zarówno dla uczniów jak i przedsiębiorstwa. Uczniowie mają szansę zdobyć unikatowe doświadczenie zawodowe i bardzo dobre wykształcenie. Zaś my, jako pracodawca, zyskujemy dostęp do tej świetnej grupy ludzi - młodych, ale już z dużą wiedzą praktyczną i bogatym doświadczeniem zawodowym" - mówiła podczas konferencji prasowej Jolanta Musielak, członek zarządu Volkswagen Poznań ds. Personalnych.

Jej słowa potwierdza Tomasz Dziedzic, obecnie pracownik działu produkcji pilotażowej Volkswagen Poznań, wcześniej uczeń patronackiej klasy Volkswagena: "Dziś, z perspektywy czasu, mogę z pełną świadomością stwierdzić, iż wybór kształcenia zawodowego prowadzonego przez Volkswagen Poznań był strzałem w dziesiątkę. Dzięki dobremu przygotowaniu praktycznemu oraz organizacji zajęć przyswoiłem mnóstwo fachowej wiedzy, dzięki czemu miałem potem dużo łatwiejszy start w pracy. To idealna baza umiejętności i wiedzy, którą mogę teraz wykorzystywać zarówno w pracy, jak i w dalszej edukacji."

226 absolwentów z 4 klas patronackich

Dotychczas Szkoła i Volkswagen Poznań może pochwalić się 226 wspólnie wykształconymi absolwentami, którzy ukończyli jedną z tych 4 klas patronackich.

"Spośród tych 226 osób aż 207 zostało przez nas zatrudnionych, co oznacza, że zatrudniliśmy 92% absolwentów. Mogę powiedzieć, że w rzeczywistości zatrudniliśmy 100% uczniów, którzy spełnili nasze kryteria - w zakresie uzyskiwanych ocen, zaliczonych egzaminów czy posiadanych kompetencji" - podsumowuje Jolanta Musielak.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Ale odkrycie, VW powielił tylko to, co praktykuje przy fabryce w Wolfsburgu.

IgZi, 2015-12-11 11:25:56 odpowiedz

To po co było psuć to co było dobre za PRL ? Szkoły zawodowe , obowiązek szkolny od 7 lat , egzaminy na studia z matematyki , fizyki . Po co było powołanie instytucji Prezydenta i Senatu i itd . itp . To wszystko tzw . pozorne reformy dla ukrycia zniszczenia kraju i społeczeństwa obywatelskiego , T...eraz doszli do wniosku , ze stare było super choć było za PRL - u . Trzeba by w Sejmie była silna grupa konserwatystów , a nie oszołomów , rozwiń

Libertas, 2015-09-22 04:31:20 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE