Kształcenie zawodowe, zmiany: Celem stworzenie systemu dualnego

• Minister Anna Zalewska zapowiedziała przedstawienie pod koniec czerwca 2016 r. nowego modelu kształcenia zawodowego.
• Głównym założeniem nowego modelu jest większe związanie pracodawcy z uczniem.
• Należy zweryfikować efekty działania klastrów edukacyjnych strefach.

Kształcenie zawodowe, zmiany: Celem stworzenie systemu dualnego
Szefowa MEN zapowiedziała, że już do końca czerwca 2016 r. przedstawiony zostanie przez rząd nowy model kształcenia zawodowego w Polsce (Anna Zalewska, fot.men.gov.pl)

"Czeka nas ciężka praca, bo trzeba bardziej związać ucznia z pracodawcą. To najlepszy sposób kształcenia zawodowego, choć na pewno drogi. Wzorujemy się na rozwiązaniach niemieckich i austriackich" - powiedziała szefowa MEN we wtorek w Wałbrzychu na konferencji prasowej zorganizowanej przez Wałbrzyska Specjalna Stefę Ekonomiczna "Invest Park".

Zalewska podkreśliła, że bardzo zależy jej, by w przygotowaniu modelu kształcenia uczestniczyli pracodawcy - szczególnie ci działający w specjalnych strefach ekonomicznych.

"Chcę włączenia specjalnych stref ekonomicznych w ogólnopolską debatę na temat całego systemu edukacji i szkolnictwa zawodowego w szczególności. W trwających debatach wojewódzkich cztery z nich zaplanowano na temat kształcenia zawodowego. Należy zweryfikować również efekty działania klastrów edukacyjnych w tych strefach" - powiedziała Zalewska.

Czytaj też: Dobra zmiana w kształceniu zawodowym

Klaster Edukacyjny "Invest in Edu" powołany został w lutym 2015 r. w ramach Wałbrzyskiej Specjalnej Stefy Ekonomicznej "Invest Park" i skupia obecnie 76 podmiotów. Są wśród nich firmy, starostwa powiatowe oraz szkoły zawodowe, w większości z Dolnego Śląska. Jego głównym założeniem jest dostosowanie kształcenia do potrzeb przedsiębiorców. Klaster promować ma również szkolnictwo zawodowe, ułatwić prognozowanie zapotrzebowania na konkretne umiejętności oraz zwiększyć dostępność praktyk i staży.

Celem nadrzędnym jest stworzenie systemu dualnego, w którym zajęcia teoretyczne odbywają się w szkołach, natomiast praktyka, w konkretnych zakładach pracy. W ciągu roku stworzono w klastrze dwie klasy patronackie, które kształcą operatorów obrabiarek skrawających. W planach jest powołanie czterech kolejnych klas m.in. w zawodach: krawiec/ tapicer, ślusarz, mechanik i operator maszyn.

Szefowa MEN zapowiedziała, że już do końca czerwca 2016 r. przedstawiony zostanie przez rząd nowy model kształcenia zawodowego w Polsce.

"Ten model będzie powiązany z planem rozwoju przedstawionym przez wicepremiera Morawieckiego i wspólnie pod koniec czerwca z wicepremierem tu w wałbrzyskiej strefie ogłosimy, jak będzie wyglądać szkolnictwo zawodowe" - zapowiedziała Zalewska.

Zaznaczyła, że takie kształcenie "nie może być oderwane od rzeczywistości i sprowadzać się tylko do łatwego wydawania funduszy unijnych".

"Czeka nas poważne przemodelowanie całej filozofii wydawania funduszy, również tych na doskonalenie nauczycieli, ponieważ często nie przynosiło ono określonych efektów" - mówiła Zalewska.

Szefowa resortu edukacji nie wykluczyła, że zniknie z nazwy szkół element zawodowy i pojawi się w nowym modelu termin "szkoły techniczne", których nazwa brzmi mniej pejoratywnie.

"Przede wszystkim mamy ogromny, dramatyczny kłopot natury demograficznej i do niego musimy dopasować kształcenie. Nie może bowiem być tak, że pracodawca zgłasza zapotrzebowanie na kilkudziesięciu uczniów i dowiaduje się, że to będzie możliwe dopiero za kilka lat" - mówiła Zalewska.

W obejmującej cztery województwa - dolnośląskie, wielkopolskie, opolskie i lubuskie - WSSE "Invest-Park" działają 183 przedsiębiorstwa, które zainwestowały 20,7 mld zł i zatrudniają prawie 43 tys. osób.

W strefie dominuje sektor motoryzacyjny - 41 firm z tej branży zainwestowało ponad 10 mld zł i zatrudnia ponad 19 tys. osób.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE