Które szkoły są najlepsze?

- Uniwersytet Warszawski (UW) zajął pierwsze miejsce w Rankingu Szkół Wyższych "Perspektywy 2014", w którym oceniono 193 polskie uczelnie. Drugie miejsce zajął Uniwersytet Jagielloński (UJ), a trzecie - Uniwersytet Adama Mickiewicza (UAM) w Poznaniu.
Które szkoły są najlepsze?

Tegoroczna, piętnasta edycja rankingu - przygotowana przez Fundację Edukacyjną "Perspektywy" - objęła 88 uczelni akademickich, 80 uczelni magisterskich niepublicznych oraz 27 państwowych wyższych szkół zawodowych.

Kolejne miejsca w pierwszej dziesiątce najlepszych uczelni akademickich - po UW, UJ i UAM - zajęły: Politechnika Warszawska, Politechnika Wrocławska, Akademia Górniczo-Hutnicza im. Stanisława Staszica w Krakowie, Uniwersytet Wrocławski, Warszawski Uniwersytet Medyczny, Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu, Uniwersytet Medyczny im. Karola Marcinkowskiego w Poznaniu.

W grupie uczelni ekonomicznych pierwsze miejsce zajęła Szkoła Główna Handlowa w Warszawie, a wśród uczelni medycznych Uniwersytet Jagielloński Collegium Medium. Szkoła Główna Gospodarstwa Wiejskiego w Warszawie uplasowała się na pierwszym miejscu w grupie uczelni rolniczych, a Uniwersytet Pedagogiczny im. KEN w Krakowie zwyciężył w grupie uczelni pedagogicznych. Najlepszą akademią wychowania fizycznego według rankingu została Akademia Wychowania Fizycznego Józefa Piłsudskiego w Warszawie.

Pierwsze miejsce wśród niepublicznych uczelni magisterskich zajęła Akademia Leona Koźmińskiego w Warszawie, przed Szkołą Wyższą Psychologii Społecznej w Warszawie. Kolejne miejsca w gronie niepublicznych szkół wyższych posiadających uprawnienia do kształcenia co najmniej na poziomie magistra, zajęły: Polsko-Japońska Wyższa Szkoła Technik Komputerowych w Warszawie, Uczelnia Łazarskiego w Warszawie, Akademia Finansów i Biznesu Vistula, Collegium Civitas w Warszawie, Społeczna Akademia Nauk w Łodzi, Dolnośląska Szkoła Wyższa we Wrocławiu, Wyższa Szkoła Informatyki i Zarządzania w Rzeszowie, Wyższa Szkoła Biznesu w Dąbrowie Górniczej.

W rankingu państwowych wyższych szkół zawodowych zwyciężyła Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa im. Prezydenta Wojciechowskiego w Kaliszu. Kolejne dwa miejsca zajęły PWSZ im. Jana Pawła II w Białej Podlaskiej i PWSZ w Tarnowie.

Fundacja przygotowała również ranking 39 kierunków i grup kierunków studiów. W jedenastu przypadkach zwyciężył Uniwersytet Jagielloński (głównie w naukach medycznych i humanistycznych), w dziewięciu Uniwersytet Warszawski (najwyżej oceniony w naukach ścisłych i społecznych), a w siedmiu Politechnika Warszawska (lider w dziedzinie nowoczesnych technologii).

Przyznano także nagrodę specjalną "Awans", za najbardziej efektowny skok do grupy najlepszych uczelni. Wśród uczelni akademickich otrzymała ją Politechnika Poznańska za skok z 22. na 16. miejsce, a wśród uczelni niepublicznych magisterskich - Wyższa Szkoła Bankowa w Poznaniu, awansująca z 24. na 15. miejsce. Nagrodę "Kuźnia kadr 2014" - dla uczelni, która ma największe postępy w kształceniu kadr naukowych -przypadła Uniwersytetowi Ekonomicznemu w Katowicach.

Ranking przygotowano pod nadzorem kapituły kierowanej przez prezesa Polskiej Akademii Nauk - prof. Michała Kleibera. W składzie kapituły znaleźli się m.in. sędzia Europejskiego Trybunału Sprawiedliwości w Luksemburgu - prof. Marek Safjan, honorowy przewodniczący kapituły, senator RP i przewodniczący Polskiej Komisji Akredytacyjnej - prof. Marek Rocki.

Pełne wyniki rankingu zostały opublikowane w miesięczniku Perspektywy i w serwisie internetowym www.ranking.perspektywy.pl, a także na łamach Dziennika Gazety Prawnej.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Sensowność rankingów można będzie ocenić, gdy rozpatrzymy kryteria ocen (wycen). Gdybyśmy mieli dobre szkoły, to zarabialibyśmy w Polsce porównywalnie do Niemców. Niestety jeszcze nie zajęliśmy się na serio stymulowaniem jakości szkolnej edukacji. Szkoły wyższe będzie można uznać za wartościowe, gdy... wykażą się także praktycznymi osiągnięciami społeczno - gospodarczymi, bo tylko na bazie osobistych osiągnięć (poza uczelnianych) wykładowcy mogą dobrze służyć studentom. Z tym mamy problem. Czy kapituła ogłoszonego rankingu uwzględniła losy i sukcesy absolwentów badanych szkół, ich życiowe osiągnięcia? Jeżeli nie badała, to cała reszta jest niewiele mówiąca. Szkoły są po to aby skutecznie pomagały swoim uczniom (studentom) w stawaniu się wartościowymi pod różnymi względami ludźmi, ale najpierw same powinny wykazywać się osiągnięciami innowacyjnymi i innymi. Czy jest badany wpływ uczelni na losy absolwentów? Jeśli nie jest, to jeszcze nie warto rankingami interesować się. rozwiń

w.poteega@neostrada.pl, 2014-05-22 15:51:23 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE