PARTNER PORTALU
  • BGK

Lata nauki szkolnej wpływają na wyniki uczniów

  • PAP    12 marca 2013 - 19:31
Lata nauki szkolnej wpływają na wyniki uczniów

- Z badań wynika, że na wyniki osiągane przez uczniów w podobnym wieku data urodzenia ma znacznie mniejsze znaczenie niż liczba lat szkolnej nauki; różnica w osiągnięciach zmniejsza się stale w kolejnych rocznikach - poinformowały we wtorek MEN i Instytut Badań Edukacyjnych.




We wtorek "Rzeczpospolita" powołując się na badanie Instytutu Badań Edukacyjnych podała, że uczniowie urodzeni w styczniu - a więc starsi w swoim roczniku - mieli lepsze wyniki na sprawdzianie dla szóstoklasistów i na egzaminie gimnazjalnym niż dzieci urodzone w kolejnych miesiącach. Według "Rz", takie wyniki mogą sugerować, że po obniżeniu wieku szkolnego - którego ostateczny termin to 2014 r. - dzieci, które zaczną edukację w wieku 6 lat mogą sobie potem gorzej radzić w nauce.

Zobacz artykuł: Młodszym nie jest trudniej w szkole?

"Taka opinia wynika z wyrywkowego przytaczania analiz, które prowadzone są od lat nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie, oraz z niezrozumienia danych przytaczanych podczas konferencji naukowej" - tak IBE skomentował artykuł.

Czytaj też: Sześciolatek da sobie radę w pierwszej klasie

W komunikacie, jaki ukazał się we wtorek na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej można przeczytać, że o wynikach dzieci stanowi przede wszystkim to, jak długo są objęte edukacją, a nie data urodzenia.

Również Instytutu Badań Edukacyjnych - w swoim wtorkowym komunikacie - podał, że z analiz wynika, że różnica w osiągnięciach między najmłodszymi a najstarszymi uczniami zmniejsza się stale w kolejnych latach nauki. "Warto tu zauważyć, że sześcio- i siedmiolatki, które razem zaczną uczyć się w klasach pierwszych w 2014 roku do egzaminu gimnazjalnego przystąpią po dziewięciu latach nauki. A test gimnazjalny jest pierwszym testem osiągnięć szkolnych, który ma wpływ na późniejszą ścieżkę edukacyjną dziecka" - zaznaczono.

Zarówno resort edukacji, jak i Instytut, przywołały wyniki przeprowadzonego przez IBE badania TUNSS (Test Umiejętności na Starcie Szkolnym). Badaniem tym w 2012 r. objęto ponad 1400 sześciolatków z przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i klas pierwszych (druga faza badania będzie przeprowadzona w maju 2013 r.).

"Jest zupełnie normalne, że starsze dzieci mają lepsze wyniki, a młodsze gorsze, choć dzieci rozwijają się indywidualnie w różnym tempie. Prawidłowość ta znana jest naukowcom i potwierdzona licznymi badaniami. Środowisko szkolne wpływa jednak na rozwój dziecka, czyli dziecko, którego rozwój jest silne stymulowany rozwija się szybciej niż dziecko, które np. później idzie do szkoły" - można przeczytać w komunikacie Instytutu.

Według IBE, z pierwszego badania TUNSS wyraźnie było widać, że różnice pomiędzy sześcio-, a siedmiolatkami w pierwszej klasie są mniejsze niż pomiędzy sześciolatkami w pierwszej klasie, a sześciolatkami w tzw. zerówce. MEN podało, że w teście matematycznym sześciolatki chodzące do szkoły otrzymały średnio ponad 105 punktów, w teście z czytania - ponad 110, a pisania - 120. Wyniki sześciolatków pozostawionych w przygotowaniu przedszkolnym były dużo niższe. W teście matematycznym dzieci te otrzymały około 100, a w testach z czytania i pisania - po 95 punktów.





REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.