Lata nauki szkolnej wpływają na wyniki uczniów

- Z badań wynika, że na wyniki osiągane przez uczniów w podobnym wieku data urodzenia ma znacznie mniejsze znaczenie niż liczba lat szkolnej nauki; różnica w osiągnięciach zmniejsza się stale w kolejnych rocznikach - poinformowały we wtorek MEN i Instytut Badań Edukacyjnych.
Lata nauki szkolnej wpływają na wyniki uczniów

We wtorek "Rzeczpospolita" powołując się na badanie Instytutu Badań Edukacyjnych podała, że uczniowie urodzeni w styczniu - a więc starsi w swoim roczniku - mieli lepsze wyniki na sprawdzianie dla szóstoklasistów i na egzaminie gimnazjalnym niż dzieci urodzone w kolejnych miesiącach. Według "Rz", takie wyniki mogą sugerować, że po obniżeniu wieku szkolnego - którego ostateczny termin to 2014 r. - dzieci, które zaczną edukację w wieku 6 lat mogą sobie potem gorzej radzić w nauce.

Zobacz artykuł: Młodszym nie jest trudniej w szkole?

"Taka opinia wynika z wyrywkowego przytaczania analiz, które prowadzone są od lat nie tylko w Polsce, ale i na całym świecie, oraz z niezrozumienia danych przytaczanych podczas konferencji naukowej" - tak IBE skomentował artykuł.

Czytaj też: Sześciolatek da sobie radę w pierwszej klasie

W komunikacie, jaki ukazał się we wtorek na stronie internetowej Ministerstwa Edukacji Narodowej można przeczytać, że o wynikach dzieci stanowi przede wszystkim to, jak długo są objęte edukacją, a nie data urodzenia.

Również Instytutu Badań Edukacyjnych - w swoim wtorkowym komunikacie - podał, że z analiz wynika, że różnica w osiągnięciach między najmłodszymi a najstarszymi uczniami zmniejsza się stale w kolejnych latach nauki. "Warto tu zauważyć, że sześcio- i siedmiolatki, które razem zaczną uczyć się w klasach pierwszych w 2014 roku do egzaminu gimnazjalnego przystąpią po dziewięciu latach nauki. A test gimnazjalny jest pierwszym testem osiągnięć szkolnych, który ma wpływ na późniejszą ścieżkę edukacyjną dziecka" - zaznaczono.

Zarówno resort edukacji, jak i Instytut, przywołały wyniki przeprowadzonego przez IBE badania TUNSS (Test Umiejętności na Starcie Szkolnym). Badaniem tym w 2012 r. objęto ponad 1400 sześciolatków z przedszkoli, oddziałów przedszkolnych i klas pierwszych (druga faza badania będzie przeprowadzona w maju 2013 r.).

"Jest zupełnie normalne, że starsze dzieci mają lepsze wyniki, a młodsze gorsze, choć dzieci rozwijają się indywidualnie w różnym tempie. Prawidłowość ta znana jest naukowcom i potwierdzona licznymi badaniami. Środowisko szkolne wpływa jednak na rozwój dziecka, czyli dziecko, którego rozwój jest silne stymulowany rozwija się szybciej niż dziecko, które np. później idzie do szkoły" - można przeczytać w komunikacie Instytutu.

Według IBE, z pierwszego badania TUNSS wyraźnie było widać, że różnice pomiędzy sześcio-, a siedmiolatkami w pierwszej klasie są mniejsze niż pomiędzy sześciolatkami w pierwszej klasie, a sześciolatkami w tzw. zerówce. MEN podało, że w teście matematycznym sześciolatki chodzące do szkoły otrzymały średnio ponad 105 punktów, w teście z czytania - ponad 110, a pisania - 120. Wyniki sześciolatków pozostawionych w przygotowaniu przedszkolnym były dużo niższe. W teście matematycznym dzieci te otrzymały około 100, a w testach z czytania i pisania - po 95 punktów.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.