Lepsze perspektywy uczniów szkół zawodowych zależą od dyrektora

Tak wynika z badania "Bariery i możliwości współpracy między szkołami zawodowymi a firmami. Perspektywa dyrektorów szkół i przedsiębiorców".
Lepsze perspektywy uczniów szkół zawodowych zależą od dyrektora
Gdy przedsiębiorcy i dyrektorzy podejmują współpracę, dzięki czemu organizują praktyki i staże w zawodzie dla uczniów, tym lepsze perspektywy zawodowe stoją przed uczniami - wynika z przeprowadzonego badania (fot. flickr.com/Victor1558)

Wyniki badania "Bariery i możliwości współpracy między szkołami zawodowymi a firmami. Perspektywa dyrektorów szkół i przedsiębiorców" przedstawiono w środę (15 kwietnia) na konferencji prasowej.

"Dyrektorzy szkół mają kształcić pracowników dla przedsiębiorców. Badanie pokazało, że to tylko teoria. W praktyce bardzo często dyrektorzy zapominają o przedsiębiorcach, nie myślą o potrzebach rynku, tkwią w przekonaniach, że zawody, które dawały pracę 20 lat temu, nadal ją dają" - podkreśla autorka badania dr Dominika Maison, psycholog z Uniwersytetu Warszawskiego.

"Przedsiębiorcy widzą to inaczej. Widzą więcej nowych praktycznych zawodów, które ich zdaniem są potrzebne. Inna rozbieżność wynika z tego, że jedni na drugich zrzucają odpowiedzialność za to, że szkolnictwo zawodowe w Polsce trochę kuleje. Przedsiębiorcy uważają, że to wina dyrektorów, dyrektorzy, że wina przedsiębiorców" - zaznaczyła.

"Z badanie wyłania się obraz istnienia różnych stereotypów, nieprawdziwych przekonań, uprzedzeń wzajemnych, które jeśli nie zostaną rozwiązane to nie będzie łatwo. Nie chodzi tu o nakazanie tego ustawą, to niczego nie załatwi. Cała rzecz polega na tym, by nastawić obie strony do siebie pozytywnie z dobrym efektem dla uczniów" - mówiła badaczka.

Badanie pokazało, że gdy przedsiębiorcy i dyrektorzy podejmują współpracę, to są z niej w zdecydowanej większości zadowoleni. Przeważająca większość dyrektorów (85 proc.) oraz przedsiębiorców (89 proc.) uważa, że praktyki i staże w zawodzie zapewniają uczniom i absolwentom perspektywy zawodowe

Według badań główną przyczyną braku współpracy zarówno w przypadku dyrektorów jak i przedsiębiorców jest wzajemna bierność (ponad 1/3 dyrektorów oraz przedsiębiorców wskazuje, jako przyczynę braku współpracy to, że nikt się do nich nie zgłosił).

Jest to równocześnie przerzucanie odpowiedzialności za taką współpracę na drugą stronę. Ponadto blisko 1/3 dyrektorów szkół zawodowych uważa, że brak współpracy wynika z tego, że uczniowie wolą sami znaleźć pracę, co jest kolejnym przykładem przerzucania odpowiedzialności na innych.

Dodatkowo można zauważyć specyficzne powody braku współpracy wskazywane przez przedsiębiorców. Wskazują oni zarówno na nieodpowiedni dla nich rodzaj kwalifikacji absolwentów szkół zawodowych (14 proc. z nich przyznaje, że mają oni kwalifikacje niedostosowane do potrzeb firm, a 16 proc., że są one nieodpowiednie) oraz przekonania o trudności biurokratycznych zawiązanych z taka współpracą (15 proc. przedsiębiorców przyznaje, że nie wie jak załatwić współpracę, 17 proc. uważa, że wymaga to dużo biurokracji).

Przedsiębiorcy przyznają, że nie mają wiedzy na temat szkół zawodowych funkcjonujących w regionie - aż 3/4 z nich negatywnie ocenia poziom swojej wiedzy na temat lokalnych szkół zawodowych, co jednak połączone jest z przekonaniem, że inicjatywa w sprawie nawiązania współpracy ze szkoła zawodową nie leży po ich stronie. Dodatkowo - prawie połowa dyrektorów i przedsiębiorców uważa, że szkolnictwo zawodowe ma negatywny obraz w społeczeństwie.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.