PARTNER PORTALU
  • BGK

Likwidacja gimnazjów, badanie PISA. PO: Po reformie 15-latkowie mogą wypadać gorzej

  • aw/pap    6 grudnia 2016 - 16:00
Likwidacja gimnazjów, badanie PISA. PO: Po reformie 15-latkowie mogą wypadać gorzej
Joanna Kluzik-Rostkowska (Fot.Facebook.com)

Po wprowadzeniu reformy oświatowej autorstwa minister edukacji Anny Zalewskiej kolejne roczniki, wszyscy 15-latkowie, mogą wypadać znacznie gorzej w badaniu PISA - oceniła b. szefowa resortu edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska (PO).




We wtorek MEN przedstawiło wyniki Badania Programu Międzynarodowej Oceny Uczniów (PISA - Programme for International Student Assessment) za 2015 r.; zgodnie z badaniami polscy uczniowie zajęli 10 miejsce w Unii Europejskiej w naukach przyrodniczych, 3 w czytaniu i interpretacji tekstu, 6 w matematyce.

Wyniki polskich uczniów w badaniu PISA 2015 są wyższe od średniej OECD we wszystkich trzech obszarach objętych badaniem: rozumowania w naukach przyrodniczych, czytania i interpretacji, umiejętności matematycznych.

Kluzik-Rostkowska podkreśliła na wtorkowej (6 grudnia) konferencji prasowej w Sejmie, że w 2000 roku, kiedy przeprowadzane było pierwsze badanie Polska była daleko za średnią UE. Jak dodała, od tamtego czasu "pięliśmy się w górę i utrzymujemy w tej chwili bardzo stabilne miejsce".

"Zapamiętajmy sobie te wyniki PISA, dlatego że z dużym prawdopodobieństwem one odejdą do przeszłości i za kilka lat będziemy z wielkim sentymentem wspominać, jak dobrze wypadaliśmy w międzynarodowych badaniach kompetencji 15-latków" - zauważyła. "Wszystkie kolejne roczniki, wszyscy 15-latkowie po reformie minister Zalewskiej mogą wypadać znacznie gorzej" - dodała posłanka PO.

Były wiceminister edukacji narodowej, obecnie ekspert Evidence Insitute Maciej Jakubowski zaznaczył, że PISA to największe tego typu badanie uczniów, w którym w 2015 r. uczestniczyło ponad 70 krajów, ponad 0,5 mln uczniów reprezentujących populację 28 mln 15-latków z całego świata.

"Polska jest jedynym krajem, który na przestrzeni badań PISA przeskoczył z poziomu końca klubu krajów demokratycznych najbogatszych do grona liderów" - mówił Jakubowski. Jak ocenił ten "skok" został dokonany po reformie edukacji z 1999 r., która wprowadziła 6-letnie szkoły podstawowe, 3-letnie gimnazja i 3-letnie licea.

Inna b. minister edukacji Krystyna Szumilas (PO) podkreśliła rolę gimnazjów w kształceniu uczniów, którzy wychowują się w trudnych warunkach. "Pomiędzy kolejnymi badaniami PISA - w 2015 r. przybyło uczniów właśnie w tej grupie, uczniów, którzy uzyskują najlepsze wyniki. Mówimy o uczniach wychowujących się w trudniejszych warunkach, w mniej wykształconych rodzinach" - podkreśliła

Jak zaznaczyła, zgodnie z PISA 2015 30 proc. uczniów z tej grupy osiąga najlepsze wyniki. "To jest wynik, który stawia nas w czołówce krajów UE, w czołówce tych krajów, które dają szansę edukacyjną dzieciom" - powiedziała Szumilas.

"Patrząc na zmiany w systemie edukacji możemy powiedzieć, że tę szansę dzieciom dały właśnie gimnazja, dało to, że o rok dłużej uczą się wspólnie z innymi dziećmi, że o rok dłużej trwa wspólne wykształcenie ogólne" - oceniła posłanka. Według niej poprzedni system edukacji z 8-klasową szkołą podstawową i 4-letnim liceum zabierał szansę uczniom z grupy wymagającej wsparcia.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • w.potega@neostrada.pl, 2016-12-07 13:47:23

    Testy PISA orientują, ale nie stanowią wystarczającej przesłanki do wprowadzania zmian, gdy zapamiętywanie wiadomości nie jest już celem edukacji. O celach edukacji warto zacząć dyskutować, w powiązaniu z analizą pracy szkół, a także w powiązaniu z szybko zachodzącymi zmianami cywilizacyjnymi oraz w... powiązaniu z nieszczęsnym polskim partyjniactwem. Kiepskie partie uzurpują sobie prawo do narzucania społeczeństwu wszystkiego. Ta centralistyczna patologia ma swoje korzenie także w pracy polskich szkół.  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.