Lorek: Darmowy podręcznik to szansa na zmianę polskiej edukacji

- To dla mnie szansa na zmianę polskiej edukacji - powiedziała w środę 16 kwietnia główna autorka bezpłatnego podręcznika Maria Lorek. Dodała, że każdy podręcznik może się spotkać z krytyką i liczy się z tym, że ten może zostać jej poddany "najsilniej".
Lorek: Darmowy podręcznik to szansa na zmianę polskiej edukacji

"Nasz elementarz" - to tytuł bezpłatnego podręcznika dla pierwszoklasistów przygotowywanego na zlecenie resortu edukacji. Pracuje nad nim wielu specjalistów. Kieruje nimi Maria Lorek, nauczyciel dyplomowany, absolwentka Wydziału Pedagogiki i Psychologii Uniwersytetu Śląskiego w Katowicach, współzałożycielka Fundacji Ekologicznej Wychowanie i Sztuka "Elementarz", twórczyni kilkudziesięciu publikacji i podręczników dla dzieci.

Lorek powiedziała, że pracy nad podręcznikiem nie traktuje jak "zwykłego zlecenia". "To jest misja. Idea bezpłatnych podręczników jest cenna, słuszna i co do tego chyba nikt nie ma wątpliwości. Wątpliwości budzi tylko to, że będzie to jeden podręcznik, ale przecież od czegoś trzeba zacząć" - powiedziała Lorek. "Dla mnie, jest to szansa na zmianę polskiej edukacji. Wprowadzenie nowego podejścia do nauczania, między innymi poprzez uczenie uczenia się" - wskazała.

Dodała, że głównym celem podręcznika jest "aktywizowanie" uczennic i uczniów do nauki. "Wszelkiego rodzaju pytania, polecenia staramy się wprowadzać inspiracyjnie, by to co proponuje podręcznik nie było wyłącznie odpowiedzią na: tak, nie lub nie wiem. Jego zadaniem jest zachęcenie uczniów do aktywności" - powiedziała Maria Lorek.

Czytaj też:  Projekt nowelizacji ws. darmowych podręczników przyjęty

Kolejnym celem jest "projektowanie okazji edukacyjnych", czyli tworzenie uczniom okazji do działania, stymulowania ich wyobraźni i ekspresji. "Dzieciom trzeba po prostu stworzyć przestrzeń do edukacji i to nie musi być sala lekcyjna; a jeśli już będzie to klasa, to niekoniecznie w aranżacji takiej, jaką znamy (tablica, ławki itp.). Chodzi o to, by pewne propozycje co do sposobu prowadzenia zajęć, wspólnej pracy wychodziły zarówno od nauczyciela, jak i od dzieci" - zaznaczyła.

W sposób - jak to ujęła Lorek - "delikatny" elementarz będzie opierał się również na stworzonej przez Howarda Gardnera teorii inteligencji wielorakich, zakładającej, że istnieje kilka rodzajów inteligencji, w tym m.in. interpersonalna, ruchowa (kinestetyczna), werbalna (słowna), muzyczna. Podręcznik - jak powiedziała - nawiązuje do tej teorii, m.in. poprzez ilustracje, z których dzieci dowiedzą się, czego będą się uczyć w szkole. Według niej "nauczyciel ma te wszystkie inteligencje rozwijać, a potem też zbadać".

W podręczniku "Nasz elementarz" treści z zakresu edukacji polonistycznej, społecznej, przyrodniczej i matematycznej będą się wzajemnie przeplatały. Dodatkowym elementem będą treści plastyczne, muzyczne, teatralne. "Tego nie mogło zabraknąć" - powiedziała Lorek odnosząc się do elementów, które mają pobudzać talenty artystyczne uczniów.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU