Marzena Machałek: Reforma edukacji zahamuje zwolnienia nauczycieli

  • Bartosz Dyląg
  • 05-06-2017
  • drukuj
Nauczyciele coraz bardziej widzą pozytywne skutki reformy edukacji, która zahamuje niekontrolowane zwolnienia, związane z niżem demograficznym - uważa wiceminister edukacji Marzena Machałek.
Marzena Machałek: Reforma edukacji zahamuje zwolnienia nauczycieli
Marzena Machałek jest odpowiedzialna za szkolnictwo zawodowe. Fot. marzenamachalek.pl

- W technikach tylko 8 proc. uczniów ma kontakt z pracodawcami. Musimy to zmienić- mówiła wicemister Machałek na poniedziałkowym (5 czerwca) spotkaniu z pracodawcami, samorządowcami, dyrektorami szkół z województwa dolnośląskiego w Jeleniej Górze.

• Celem MEN jest odbudowanie prestiżu kształcenia zawodowego oraz większy udział kształcenia dualnego - wyjaśnia w rozmowie z PortalSamorzadowy.pl wiceminister edukacji Marzena Machałek.

• Jej zdaniem na referendum w sprawie likwidacji gimnazjów jest już zbyt późno.

• Wiceminister uważa, że reforma edukacji zahamuje niekontrolowane zwolnienia nauczycieli, związane z niżem demograficznym.

----------

Nieco ponad dwa miesiące temu została pani wiceministrem edukacji. Jakie są pani ambicje na nowym stanowisku?

Marzena Machałek, sekretarz stanu w Ministerstwie Edukacji Narodowej: – Ambicji mam dużo, ale przede wszystkim chcę realizować i kończyć reformę edukacji. Zajmuję się głównie szkodnictwem zawodowym, w tym szkolnictwem branżowym. Ważne jest dla mnie przypilnowanie, by ten segment oświaty od 1 września funkcjonował bez zarzutu.

Mamy też szeroko zakrojone plany na lata kolejne, ponieważ tak naprawdę główna reforma szkolnictwa wyższego będzie miała miejsce wtedy, gdy po ósmej klasie uczniowie trafią do szkół branżowych i techników.

W jakiejś części zmieniliśmy właściwie wszystkie podstawy programowe. 55 z nich zmodernizowaliśmy, chcemy zmodernizować wszystkie.

Reforma oświaty możliwa jest bez udziału pracodawców?

– Absolutnie nie. Moim celem jest przygotowanie wspólnie z pracodawcami kompleksowej reformy szkolnictwa zawodowego, która odpowiada na wyzwania naszych czasów, nowoczesności. Reformy, dzięki której powstanie bardzo otwarte szkolnictwo zawodowe, które cały czas będzie miało możliwość modernizowania, zmieniania się, dostosowywania się do rynku pracy.     

Chcemy, by pracodawcy uczestniczyli w każdym etapie kształcenia zawodowego i branżowego. Naszym celem jest odbudowanie prestiżu kształcenia zawodowego i spowodowanie, by młodzi ludzie chcieli trafiać do szkół zawodowych wiedząc, że zdobędą dobry zawód, dzięki któremu będą mieli dobrą pracę.

Reforma szkolnictwa zawodowego zakłada konkretne cele, na przykład zmianę wskaźników dotyczących bezrobocia?

– Jednym ze wskaźników, który chcemy zmienić jest 40-procentowe bezrobocie wśród absolwentów szkół zawodowych i techników.

Uważamy, że szkolnictwo zawodowe potrzebuje pieniędzy, ale muszą być one wydatkowane celowo. Chcemy uzależnić sposób finansowania szkolnictwa zawodowego, subwencje od skuteczności i trafności kształcenia.

Nie może być tak, że w danej gminie czy powiecie kształci szkoła zawodowa w zawodach, na które nie ma żadnego zapotrzebowania na lokalnym czy regionalnym rynku pracy.

Uzależnienie subwencji od skuteczności i trafności kształcenia będzie zapisane w ustawie o finansowaniu zadań edukacyjnych.

Co z kształceniem dualnym?

– Jest także dla nas bardzo ważne. Udział efektywnego kształcenia praktycznego w miejscu pracy w technikach chcemy zwiększyć do przynajmniej 20-30 proc. W przypadku szkół zawodowych chcemy, by kształcenie dualne efektywniej przygotowywało do zawodu.

 


KOMENTARZE (6)ZOBACZ WSZYSTKIE

pracuję w dwóch szkołach w dużym mieście - w jednej od września zwalniają 19, w drugiej 10 nauczycieli - efekt reformy

wwp, 2017-06-08 09:13:54 odpowiedz

Do Olszewo Borki: A mogli zwolnić...

Zeghar, 2017-06-06 15:44:56 odpowiedz

To ja się pytam dlaczego dostałem ograniczenie etatu i brak możliwości zatrudnienia w szkole podstawowej

Olszewo Borki, 2017-06-06 13:09:34 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE