Marzena Machałek: W edukacji najważniejsze jest wychowanie, formowanie dziecka do ról społecznych

Nie można skutecznie edukować i wychowywać dziecka, jeśli jego rodzice są w tym wychowaniu nieobecni - podczas II Ogólnopolskiej Konferencji Rad Rodziców mówiła wiceminister edukacji Marzena Machałek.
Marzena Machałek: W edukacji najważniejsze jest wychowanie, formowanie dziecka do ról społecznych
Marzena Machałek, wiceminister edukacji (fot. www.marzenamachalek.pl)

• Tematem tegorocznej konferencji zorganizowanej w sobotę (28.10) przez Fundację "Rodzice szkole" jest "Program wychowawczo-profilaktyczny w polskiej szkole".

• - O edukacji nie można mówić w oderwaniu od wychowania, a w wychowaniu ważni są rodzice, to oni powinni współtworzyć program wychowawczy szkoły - zaznaczała wiceminister edukacji Marzena Machałek. 

• Jej zdaniem nie ma lepszej profilaktyki niż dobra rodzina i dobra szkoła.

- Bardzo dziękuję za zorganizowanie tej konferencji, która pokazuje, że rodzice są aktywni i chcą być aktywni nie tylko jako rady rodziców, ale w ogóle chcą wiedzieć, chcą mieć wpływ na to jak ich dziecko jest edukowane i wychowywane w szkole - powiedziała Machałek do uczestników Konferencji. Jak zaznaczyła liczna ich obecność świadczy o tym, że jest jeszcze wiele problemów do nazwania i do rozwiązania, wśród nich są zarówno problemy prawne, jak i związane z podejściem do samego wychowania.

Machałek podkreśliła, że o edukacji nie można mówić w oderwaniu od wychowania. - Nie wyobrażam sobie żadnej lekcji, czy to fizyki, czy języka polskiego, na której nauczyciel nie byłby świadomy tego, że pełni rolę nie tylko nauczyciela, ale przede wszystkim wychowawcy. Wychowywanie w szkole to także to w jaki sposób mówi się sobie "dzień dobry", czy zapisuje temat lekcji na tablicy. Ten każdy element jest wychowaniem, bo jest pokazywaniem wzorców - powiedziała.

Czytaj więcej: Ustawa o finansowaniu zadań oświatowych dobrze przyjęta przez nauczycieli i samorządowców?

Wiceminister przypomniała od nowego roku szkolnego 2017/2018 szkoły zamiast programu wychowawczego szkoły i programu profilaktyki szkoły opracowują jeden program. Program wychowawczo-profilaktyczny to spójny dokument opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i zagrożeń, uwzględniający specyfikę danej szkoły.

- Uważam, że program wychowawczy musi obejmować każdy aspekt życia szkoły i w tym programie wychowawczym, nie tyle muszą być, funkcjonować rodzice, co muszą go współtworzyć. Szkoła nie może być wbrew rodzicom, szkoła nie może być obok rodziców. Szkoła nie może wychowywać wbrew rodzicom - podkreśliła.

Wiceszefowa MEN zauważyła, że część rodziców jest jakby trochę z boku szkoły. - Może są zapracowani, może są trochę zdezorientowani, a może czasami zniechęceni - oceniła. Jednocześnie - jak mówiła - ważne jest, by zastanowić się dlaczego tak się dzieje i sprawić, by także zaangażowali się. - Nie można skutecznie edukować i wychowywać dziecka, jeśli jego rodzice są w tym wychowaniu nieobecni - mówiła.

Jej zdaniem nie ma lepszej profilaktyki niż dobra rodzina i dobra szkoła. - Rodzina, która kocha swoje dziecko i mądrze o nie dba, a także rodzice, którzy są w szkole ze swoimi dziećmi i z nauczycielami mogą zbudować dobre miejsce, które będzie rozwijało to co w dzieciach jest najlepsze - powiedziała Machałek.

Czytaj więcej: Łubowo, Kórnik, Trzemeszno i Czerniejewo z dofinansowaniem na przedszkola

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE