PARTNER PORTALU
  • BGK

MEN: Będzie od 8 do 23 kryteriów oceny pracy nauczycieli

  • PAP/JS    21 marca 2018 - 18:15
MEN: Będzie od 8 do 23 kryteriów oceny pracy nauczycieli
Nauczyciel stażysta będzie oceniany na podstawie 8 kryteriów oceny pracy. (fot. pixabay.com)

Przy ocenie pracy nauczycieli brane będzie od 8 do 23 kryteriów w zależności o tego, na jakim stopniu awansu jest nauczyciel; wśród kryteriów nie będzie oceny postawy "etycznej i moralnej". W środę (21 marca) MEN skierowało do konsultacji społecznych projekt rozporządzenia w sprawie oceny nauczycieli.




  • W nowym systemie nauczyciele na poszczególnych stopniach awansu będą oceniani według różnych kryteriów, których liczba rośnie kaskadowo.
  • Stażyści będą musieli spełniać 8 kryteriów, nauczyciele kontraktowi - 13, mianowani - 18, a dyplomowani - minimum 23.
  • Nauczyciel stażysta będzie oceniany na podstawie 8 kryteriów oceny pracy.
  • Nauczyciel mianowany będzie oceniany z uwzględnieniem kryteriów określonych dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, a dodatkowo pięciu kryteriów przewidzianych dla nauczycieli na tym stopniu awansu zawodowego.

Zgodnie z ustawą o finansowaniu zadań oświatowych, odejdzie się - przy awansie zawodowym - od oceny dorobku zawodowego nauczyciela na rzecz oceny jego pracy. Takiej ocenie co trzy lata będą podlegać wszyscy nauczyciele. Każdy będzie mógł być poddany ocenie także w dowolnym terminie na wniosek rady szkoły, rady rodziców, organu prowadzącego szkołę lub dyrektora.

Kryteria oceny nauczycieli - zgodnie z wytycznymi zawartymi w ustawie - ma określić minister edukacji narodowej w rozporządzeniu, wskaźniki oceny zaś - dyrektor każdej szkoły w regulaminie. Według MEN, taka formuła pozwoli na uwzględnienie przy ocenianiu specyfiki szkół i warunków, w jakich pracują nauczyciele: placówek małych, dużych, miejskich, wiejskich itd.

Projekt rozporządzenia dołączony został przez MEN w ubiegłym roku do projektu ustawy o finansowaniu zadań oświatowych. W katalogu kryteriów oceny, jakie znajdowały się wówczas z projekcie, była także postawa "etyczna i moralna". Takiemu kryterium sprzeciwiły się wówczas m.in. związki zawodowe. Resort tłumaczył, że projekt został dołączony do projektu ustawy o finansowaniu zadań oświatowych jako materiał informacyjny i "zapisy te stanowią wstępny, poglądowy projekt rozporządzenia, wskazujący jedynie kierunek zmian, a nie gotowe rozwiązania".

Minister edukacji narodowej Anna Zalewska tłumaczyła, że projekt rozporządzenia, który trafi do konsultacji, chce dopiero wypracować, m.in. w toku prac zespołu ds. statusu zawodowego pracowników oświaty, w skład którego wchodzą przedstawiciele MEN, związków zawodowych i korporacji samorządowych.

Czytaj też: MEN opublikował rozporządzenie ws. awansów nauczycieli

W projekcie skierowanym w środę do konsultacji w stosunku do wersji z ubiegłego roku zmieniona i zmniejszona została lista kryteriów, od których spełnienia zależeć będzie ocena pracy nauczyciela. Nie ma wśród nich kryterium dotyczącego postawy "etycznej i moralnej".

W nowym systemie nauczyciele na poszczególnych stopniach awansu będą oceniani według różnych kryteriów, których liczba rośnie kaskadowo. Stażyści będą musieli spełniać 8 kryteriów, nauczyciele kontraktowi - 13, mianowani - 18, a dyplomowani - minimum 23.

Nauczyciel stażysta będzie oceniany na podstawie 8 kryteriów oceny pracy. Ocena pracy nauczyciela kontraktowego będzie obejmowała kryteria określone dla nauczyciela stażysty oraz pięć kryteriów określonych dla nauczycieli kontraktowych. Nauczyciel mianowany będzie oceniany z uwzględnieniem kryteriów określonych dla nauczycieli stażystów i nauczycieli kontraktowych, a dodatkowo pięciu kryteriów przewidzianych dla nauczycieli na tym stopniu awansu zawodowego.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.