MEN: coraz więcej uczniów wybiera szkoły zawodowe

• Zwiększył się odsetek absolwentów gimnazjów wybierających szkoły zawodowe.
• Praktyczne kształcenie zawodowe jest bardzo kosztochłonne.
• Większość nauczycieli i egzaminatorów z przedmiotów zawodowych to osoby w wieku emerytalnym.
MEN: coraz więcej uczniów wybiera szkoły zawodowe
Zwiększył się odsetek absolwentów gimnazjów wybierających szkoły zawodowe - poinformowała wiceminister edukacji Teresa Wargocka (fot.pixabay.com)

Zwiększył się odsetek absolwentów gimnazjów wybierających szkoły zawodowe - poinformowała  wiceminister edukacji Teresa Wargocka. Mówiąc o szkolnictwie zawodowym zwróciła też uwagę na konieczność większego powiązania go z rynkiem pracy i pracodawcami.

"Pomimo, iż liczba dzieci i młodzieży w wieku szkolnym w Polsce spada, to liczba uczniów wybierających naukę w technikach, bądź zasadniczych szkołach zawodowych wrasta" - powiedziała Wargocka.

Podała, że w roku szkolnym 2006/2007 w technikach i zasadniczych szkołach zawodowych uczyło się 47,5 proc. absolwentów gimnazjów, a w 2015 r. było ich 55,5 proc. "Myślę, że rodzice wyciągnęli wniosek z tego, ze kształcenie ogólne, które wybierała duża część młodzieży okazało się nieefektywne" - oceniła.

Wargocka odpowiadała na pytania Dariusza Piontkowskiego (PiS) "w sprawie niepokojącego zjawiska zmniejszania się liczby uczniów szkół zawodowych i korelacji kształcenia zawodowego z zapotrzebowaniem rynku pracy".

Według wiceminister kształcenie zawodowe w Polsce stoi obecnie przed wielkimi wyzwaniami. Zaznaczyła, że system edukacji, pod względem prawnym jest przygotowany by w sposób dosyć elastyczny kształcić dla rynku pracy. Głównym problem - jak mówiła - jest konieczność wzięcia odpowiedzialności za kształcenie zawodowe przez sektor gospodarki, przedsiębiorców.

"Musi pójść bardzo wyraźny sygnał z rynku w jakich zawodach kształcić" - powiedziała. W jej ocenie, obecnie podawanie wyników badania rynku pracy jeśli chodzi o zawody deficytowe, pół roku po jego przeprowadzeniu, "to zbyt późno by kształcenie dobrze zorganizować".

Wargocka zwróciła też uwagę na to, że praktyczne kształcenie zawodowe jest bardzo kosztochłonne. Tymczasem bazą, którą można by wykorzystać do kształcenia praktycznego dysponują pracodawcy.

Poinformowała, że są dobre modele kształcenia zawodowego, z których można brać przykład. Jako taki wymieniła model niemiecki bardzo mocno związany z rynkiem pracy, m.in. poprzez naukę zawodu bezpośrednio u pracodawców.

"Analizujemy takie rozwiązanie by decyzje o otwieraniu kształcenia w poszczególnych zawodach przenieść na poziom wojewódzki, czyli na poziom regionalny. To tam powstają strategie rozwoju województw, tam jest realizowana strategia rozwoju kraju. To tam powinny powstawać wizje, w jakich zawodach, w jakich kierunkach powinniśmy kształcić młodzież" - mówiła.

Zwróciła też uwagę na to, że większość nauczycieli i egzaminatorów z przedmiotów zawodowych to osoby w wieku emerytalnym.

Zapowiedziała, że szkolnictwo zawodowe będzie jednym z tematów zapowiedzianej debaty na temat edukacji, która odbywać się będzie od lutego do końca czerwca tego roku.

 


KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.

ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU