PARTNER PORTALU
  • BGK

MEN: gimnazja silnym elementem sytemu oświaty

  • PAP    1 września 2014 - 08:57
MEN: gimnazja silnym elementem sytemu oświaty

Przez jednych bardzo chwalone, przez innych mocno krytykowane - to gimnazja, szkoły, które 15 lat temu, po ponad 50 latach przerwy, przywrócone zostały do polskiego systemu edukacji. Zdaniem minister edukacji Joanny Kluzik-Rostkowskiej silnie wpisały się w system.




Gimnazja w polskim systemie oświaty ponownie pojawiły się 1 września 1999 r., jako główny element reformy edukacji wprowadzanej przez rząd Jerzego Buzka. Jako świetnie wyposażone szkoły z bardzo dobrze przygotowanymi nauczycielami miały służyć wyrównywaniu szans edukacyjnych uczniów, szczególnie ze wsi i małych miejscowości.

Wprowadzając 3-letnie gimnazja jednocześnie zlikwidowano 8-letnie szkoły podstawowe i 4-letnie licea ogólnokształcące, w ich miejsce wprowadzono 6-letnie podstawówki i 3-letnie licea.

Czytaj też:Gimnazja powinny nadal funkcjonować 

Od początku istnienia gimnazja spotykały się z krytyką. Zarzucano, że często są molochami (bywa, że w jednym roczniku w szkole jest nawet sześć klas równoległych) oraz, że trafiają tam uczniowie wtedy, gdy są w najtrudniejszym rozwojowo i wychowawczo okresie życia. Krytycy gimnazjów uważali, że lepiej by było dla uczniów, aby w tym wieku nadal byli pod opieką nauczycieli, którzy znają ich od kilku lat, oraz uczyli się w mniejszych szkołach, gdzie trudniej o anonimowość.

Co pewien czas z ust polityków padają słowa o potrzebie powrotu do stanu sprzed reformy Buzka. Pytanie: "Czy jesteś za powrotem ośmioletniej szkoły podstawowej?" znalazło się też w odrzuconym w ubiegłym roku przez Sejm obywatelskim projekcie w sprawie tzw. referendum edukacyjnego.

"Za powrotem do tego, co było przemawia tylko jeden argument. Dzieci wchodzące w trudny okres dojrzewania nie zmieniały środowiska - znały dobrze swoje koleżanki i kolegów z klasy, znali ich dobrze nauczyciele. To argument, który ma uzasadnienie głównie w dużych miastach. W mniejszych miejscowościach teraz dzieci zmieniają co prawda szkołę, ale środowisko klasowe zwykle się nie zmienia" - powiedziała PAP minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska.

Według niej, cała reszta argumentów jest przeciwko. "Wśród nich są argumenty czysto praktyczne. Powrót do ośmioklasowej szkoły podstawowej oznacza utratę pracy przez około 100 tys. nauczycieli z gimnazjów. Dyrektorzy szkół podstawowych przede wszystkim dołożyliby pracy swoim nauczycielom. Zostałyby puste budynki po gimnazjach, a tymczasem szkoły, które narzekają na zbyt mało klas musiałyby zmieścić w nich kolejne roczniki. Część rodziców martwi się, że ich małe sześcioletnie dzieci będą się uczyć w tej samej szkole, co duzi szóstoklasiści, ciekawe co by powiedzieli na siódmo czy ósmoklasistów" - wyliczała minister.

Kluzik-Rostkowska zauważyła też, że powrót do ośmioletniej szkoły podstawowej oznacza także konieczność przygotowania nowej podstawy programowej kształcenia ogólnego, a co za tym idzie przygotowania nowych podręczników.

"Dlatego, zamiast wracać do przeszłości, musimy zastanowić się co robić, by złagodzić sytuację wynikającą ze zmiany środowiska w wieku dojrzewania. Na pewno w gimnazjach powinni być nauczyciele dobrze przygotowani do pracy z młodzieżą w tym trudnym dla niej wieku" - zaznaczyła.

"Przygotowujemy system wsparcia nauczycieli, by wiedzieli jak radzić sobie z przemocą w szkole. Przemoc jest faktem, nauczyciele niechętnie o niej mówią, bo nie mają wsparcia w sytuacjach, w których muszą sobie z nią radzić. Tymczasem im wcześniej zareagujemy właściwie tym większa szansa, że tego typu zachowanie się nie powtórzy" - powiedziała.





REKLAMA




×
KOMENTARZE (1)

  • Uczeń z Wro, 2014-09-07 22:26:17

    Dzięki Bogu, że są gimnazja. W tej szkole miałem realny wybór, do której chcę klasy. A w szkole podstawowej nie miałem, to była decyzja rodziców i męczyłem się przez 6 lat z klasą, której nie lubiłem. Oszalałbym jeszcze 2 lata dłużej z nimi chodzić. W nowym typie szkoły ma się nowa kartę, a nie wyty...kanie w 6 klasie tego, co się zrobiło na początku 1 klasy. Pomysł gimnazjów oceniam na 6+!  rozwiń

Drodzy Użytkownicy!

W związku z odwiedzaniem naszych serwisów internetowych przetwarzamy Twój adres IP, pliki cookies i podobne dane nt. aktywności lub urządzeń użytkownika. Jeżeli dane te pozwalają zidentyfikować Twoją tożsamość, wówczas będą traktowane jako dane osobowe zgodnie z Rozporządzeniem Parlamentu Europejskiego i Rady 2016/679 (RODO).

Administratora tych danych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz w Polityce Prywatności pod tym linkiem.

Jeżeli korzystasz także z innych usług dostępnych za pośrednictwem naszych serwisów, przetwarzamy też Twoje dane osobowe podane przy zakładaniu konta, rejestracji na eventy, zamawianiu prenumeraty, newslettera, alertów oraz usług online (w tym Strefy Premium, raportów, rankingów lub licencji na przedruki).

Administratorów tych danych osobowych, cele i podstawy przetwarzania oraz inne informacje wymagane przez RODO znajdziesz również w Polityce Prywatności pod tym linkiem. Dane zbierane na potrzeby różnych usług mogą być przetwarzane w różnych celach, na różnych podstawach oraz przez różnych administratorów danych.

Pamiętaj, że w związku z przetwarzaniem danych osobowych przysługuje Ci szereg gwarancji i praw, a przede wszystkim prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania Twoich danych. Prawa te będą przez nas bezwzględnie przestrzegane. Jeżeli więc nie zgadzasz się z naszą oceną niezbędności przetwarzania Twoich danych lub masz inne zastrzeżenia w tym zakresie, koniecznie zgłoś sprzeciw lub prześlij nam swoje zastrzeżenia pod adres odo@ptwp.pl.

Zarząd PTWP-ONLINE Sp. z o.o.