MEN: Lista argumentów za utrzymaniem małych szkół jest długa

- Apeluję, aby przed przesądzeniem losów szkół, zwłaszcza małych podstawowych, raz jeszcze rozważyć wszystkie argumenty - napisała w liście do samorządowców, minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska.
MEN: Lista argumentów za utrzymaniem małych szkół jest długa
Joanna Kulzik-Rostkowska (fot.:men.gov.pl)

Do 28 lutego władze samorzadowe mają czas na podjęcie decyzji o ewentualnej likwidacji szkół na swoim terenie.

- To trudne zadanie i nie jest moją intencją ograniczanie Państwa niezależności w podejmowaniu tego typu decyzji - napisała do samorzadowców minister Kluzik-Rostkowska. 

Szefowa MEN na konferencji prasowej przypomniała argumenty, które przemawiają za nielikwidowaniem małych szkół.

- Likwidacja małych szkół daje często pozorne oszczędności - powiedziała minister edukacji. - Budynki po zlikwidowanych lub skonsolidowanych szkołach często pozostają nadal na utrzymaniu gmin, bo trudno znaleźć na nie nabywców. Jeśli dzieci ze zlikwidowanej szkoły przejdą do szkoły zbiorczej, trzeba je będzie dowozić. Dojdą koszty związane z dojazdem i zatrudnieniem opiekuna - przypomniała.

Joanna Kluzik-Rostkowska dodała, że po objęciu obowiązkiem szkolnym wszystkich sześciolatków, w szkołach znów uczyć się będzie więcej dzieci.

- Likwidacja szkoły dzisiaj może oznaczać konieczność jej odtworzenia w przyszłości. A z tym związane są dodatkowe koszty: remont (nieogrzewanego i zniszczonego) budynku szkoły, zakup pomocy dydaktycznych, zatrudnienie nauczycieli - powiedziała minister edukacji narodowej.

Szefowa MEN przypomniała także, że likwidacja małej szkoły często oznacza także konieczność zwiększonego zatrudnienia w świetlicach szkolnych.

- Dzieci przed i po lekcjach będą przebywać w świetlicy czekając na autobus, który zawiezie je do domu. Wydłuży się czas pracy świetlicy. Trzeba będzie zatrudnić dodatkowego nauczyciela do pracy w świetlicy. Wzrosną koszty użytkowania budynku - wyliczała.

Zdaniem minister edukacji narodowej małe szkoły mogą pełnić wiele dodatkowych funkcji. Od 1 września 2015 r. wszystkie dzieci 4-letnie, a od 2017 r. - 3-letnie, będą miały prawo do korzystania z wychowania przedszkolnego. Dzieci mogłyby uczestniczyć w zajęciach wychowania przedszkolnego w budynku szkolnym. Małe szkoły na obszarach wiejskich mogą stanowić swoiste centra kultury (łączyć funkcję biblioteki, przedszkola, uniwersytetu III wieku), miejsca życia społeczności lokalnej (spotkań kulturalnych, siedziba komisji wyborczej, etc.).

Joanna Kluzik-Rostkowska mówiła także o wsparciu finansowym dla małych szkół. - W tym roku, po raz pierwszy, wprowadziliśmy dodatkową wagę (0,18) dedykowaną małym szkołom. Dzięki niej, w porównaniu z 2014 r., subwencja oświatowa naliczona dla samorządu wiejskiego na taką placówkę wzrośnie o ok. 1 100 zł na każdego ucznia. To realne pieniądze. W przypadku szkoły, w której uczy się 70 uczniów - ok. 77 tys. zł dodatkowych środków - powiedziała.

 


KOMENTARZE (1)ZOBACZ WSZYSTKIE

Aby ochronić przed likwidacją małe wiejskie szkoły potrzeba: stworzenia nowego systemu finansowania oświaty i modelu szkoły wiejskiej, oraz programu gratyfikacji dla nauczycieli powiązanego z programem rozwoju obszarów wiejskich. Taki program, w którym nauczyciele stają się liderami, a nie hamulcow...ymi zmian tworzą organizacje pozarządowe z innowacyjnymi samorządami.
* wg szacunków Federacji Inicjatyw Oświatowych od 1999 roku zlikwidowano ok. 5 tyś. szkół wiejskich, w tym wiele szkół filialnych. Organizacje pozarządowe uratowały ponad pół tysiąca. Obecnie blisko 6 tyś. szkół ma poniżej 100 uczniów, co oznacza dopłaty do wynagrodzeń nauczycieli z budżetu własnego gminy. Budżet gminy to budżet obywateli, warto nauczyć się go liczyć.
rozwiń

A. Kozińska z FIO, 2015-02-05 09:31:28 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE

PARTNER SERWISU