PARTNER PORTALU
  • BGK

MEN o sposobach kalkulacji subwencji oświatowej

  • pt    23 maja 2016 - 18:26
MEN o sposobach kalkulacji subwencji oświatowej
Jednostka samorządu terytorialnego może pozyskać ze szkół i placówek dane, które umożliwią dokonanie bardziej szczegółowej kalkulacji kwot subwencji oświatowej (fot.fotolia)

Resort edukacji przedstawił sposób kalkulowania kwoty subwencji oświatowej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy w roku 2016.




Metodologię wyliczania kwot subwencji na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy dla dzieci i młodzieży w roku 2016 dla jednostek samorządu terytorialnego Ministerstwo Edukacji Narodowej zastosowało do wyliczenia kwot przekazanych przy piśmie z dnia 22 marca 2016 r. dotyczącym kwoty subwencji oświatowej na realizację zadań wymagających stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy.

* w przypadku szkół ogólnodostępnych i integracyjnych oraz szkół zorganizowanych w podmiotach leczniczych w zakresie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym w publicznej poradni specjalistycznej, uwzględnia się kwotę SOA wynikającą z przeliczenia ucznia finansowym standardem A oraz kwoty wynikające z przeliczenia dodatkowymi wagami algorytmu na 2016 r.: od P1 do P12 , P28, P32, P35, P38, P39 (metodologia ta dotyczy również dzieci i młodzieży z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu głębokim, będących uczestnikami zajęć rewalidacyjno-wychowawczych na podstawie orzeczeń o potrzebie zajęć rewalidacyjno-wychowawczych indywidualnych lub zespołowych z wyłączeniem średniorocznej liczby uczniów/wychowanków oddziałów specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych);

*w przypadku szkół specjalnych uwzględnia się łączną kwotę subwencji naliczoną na te szkoły (z wyłączeniem średniorocznej liczby uczniów/wychowanków oddziałów specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych oraz z wyłączeniem wag na zadania pozaszkolne od P48 do P50, oraz z wyłączeniem wagi na wczesne wspomaganie rozwoju dziecka – P47,);

*w przypadku placówek wychowania przedszkolnego uwzględnia się kwoty naliczone wagami P37 (z wyłączeniem średniorocznej liczby uczniów/wychowanków oddziałów specjalnych zorganizowanych w podmiotach leczniczych) i P45;

* w przypadku placówek uwzględnia się środki naliczone wagami od P42 do P45;
w przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym w publicznej poradni specjalistycznej, uczęszczających do szkół artystycznych uwzględnia się kwotę SOA wynikającą z przeliczenia ucznia finansowym standardem A oraz kwoty wynikające z przeliczenia dodatkowymi wagami algorytmu na 2016 r.: od P1 do P12, P32, P35, P39 oraz wagi od P20 do P26;

*w przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym w publicznej poradni specjalistycznej, uczęszczających do szkół sportowych, w których wszyscy uczniowie znajdują się w oddziałach sportowych uwzględnia się wagę P17;

* w przypadku uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane przez zespół orzekający działający w publicznej poradni psychologiczno-pedagogicznej, w tym w publicznej poradni specjalistycznej ,uczęszczających do szkół mistrzostwa sportowego, w których; wszyscy uczniowie znajdują się w oddziałach mistrzostwa sportowego uwzględnia się wagę P18;





REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

  • Nie możemy się doczekać! 👌 @BIPolska @EECKatowice @AirVeinPoland @CerviRobotics twitter.com/MichWasowski/s…
    @EECKatowice - (RT) @Pentacomp_SI
  • Nie obawiam się o źródła finansowania inwestycji - mówi w rozmowie z portalem @wnppl Paweł Borys, prezes @Grupa_PFR pytany o to, czy mniejsze wpływy z przyszłego budżetu Unii Europejskiego będą stanowiły dla nas duży problem. Jakie ma argumenty? #EKG2018 #EEC2018 @EECKatowice https://t.co/Ar46rCsVku
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Czy #biotechnologia w Polsce ma szansę stać się ważnym elementem innowacyjnej gospodarki? Na to pytanie odpowiadali podczas @EECKatowice m.in. liderzy przemysłu farmaceutycznego i eksperci. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia bit.ly/2s3floz https://t.co/hd2DqreGPl
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Joseph BenAmram, prezes MSD w regionie EURAM na @EECKatowice: rozwój biotechnologii wymaga partnerstwa między rządem, firmami krajowymi i międzynarodowymi oraz ośrodkami badawczymi. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia rynekzdrowia.pl/Farmacja/Biote… https://t.co/4jWpURT8yi
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • MT @PwCCEE: twitter.com/PwCCEE/status/… The 10th @EECKatowice, the largest economic event in #CEE with 150 insp...
    @EECKatowice - (RT) @amitabhrjha
  • Kto może w unijnych negocjacjach nad budżetem czuć się wygranym? Jak to możliwe, że mamy więcej, ale mniej? W "Rządowej ławie" na pytania @adam_sierak odpowiada Jerzy @JerzyKwiecinski z @MIR_GOV_PL. Serdecznie polecamy całą rozmowę 👉👉👉 bit.ly/2rZ21k6 https://t.co/yQNOLL2YP2
    @EECKatowice - (RT) @wnppl
  • EKG 2018 w Katowicach. Kongres pełen wyzwań @se_pl @EECKatowice superbiz.se.pl/wiadomosci-biz…
    @EECKatowice - (RT) @SuperbizPL
  • We are pleased that once again our Warsaw team could be part of @EECKatowice. This year we supported two of our amazing clients @INGBankSlaski and @_PKEE_ in setting up the exhibition, filming, tweeting, taking pictures, and of course a lot of networking and fun. #work #Katowice https://t.co/9zvLpCf52O
    @EECKatowice - (RT) @AvenewMedia
  • Polecamy Waszej uwadze transmisje z wybranych sesji #EKG2018. Zapraszamy na YouTube: EEC Poland - bit.ly/2wRSK2O Grupa PTWP - bit.ly/2GjlEsf #EEC2018
    @EECKatowice
  • Jako partnerzy @EECKatowice mieliśmy okazję przeprowadzić panel dyskusyjny o roli młodych w kształtowaniu Europy. Dziękujemy @pherstowski, PROM, MAY, Zwolnieni z Teorii, @ELSAPoland, @aegeewarszawa i @tomanek_robert, rektorowi @UE_Katowice! #EEC2018 #YouthLeadership #YouthVoice https://t.co/57GpHAhcCa
    @EECKatowice - (RT) @AIESECPoland
Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (1)

  • Samorządowiec, 2016-05-25 15:06:35

    Ta metodologia jest określona rozporządzeniem w sprawie podziału części oświatowej subwencji ogólnej pomiędzy jednostki samorządu terytorialnego. Zatem co tu wyjaśniać? Problemy są zupełnie gdzie indziej. Od 1 stycznia 2015 roku wprowadzono do klasyfikacji wydatków rozdziały związane z kształceniem ...dzieci niepełnosprawnych. A tam nie ma miejsca na kwoty naliczone przez MEN samorządom w ramach subwencji na kształcenie dzieci niepełnosprawnych. Tam jest miejsce na konkretnie planowane, a w konsekwencji poniesione wydatki na kształcenie dzieci z niepełnosprawnościami. I tu jest największy problem! Konia z rzędem temu, kto właściwie potrafi owe wydatki określić i właściwie sklasyfikować. O ile koszty wynagrodzeń i pochodnych nauczycieli wspomagających i specjalistów jest dość łatwo przypisać do rozdziałów 80149 i 80150, o tyle bardzo trudno (lub wręcz niemożliwe) jest sklasyfikować koszty pośrednie - wynikające np. z wynagrodzeń i pochodnych pracowników administracji i obsługi, czy też wydatków rzeczowych. Przecież w jakiejś mierze (?)także powinno się je przypisać do kosztów kształcenia dzieci z niepełnosprawnościami. Jakimi wskaźnikami? Kto to wie? Może MEN nad tym się zastanowi i pomoże znaleźć właściwą metodologię naliczania kosztów pośrednich, o ile oczywiście będzie potrafił. Skala absurdów proponowanych w zakresie finansowania systemu oświaty sięga już niemal zenitu. Skomplikowany system podziału środków finansowych z budżetu państwa, biorący się z liberalnej koncepcji bonu oświatowego (pieniądz idzie za uczniem), doprowadził do tego, że niejasności MEN musi wyjaśniać poza literą prawa. A to właśnie prawo powinno jasno i precyzyjnie kształtować wszystkie systemy, w szczególności finansowania. W moim przekonaniu należy jak najszybciej zmienić zarówno przepisy ustawy o systemie oświaty, jak i wszystkie akty dotyczące jej finansowania. System finansowania oświaty powinien precyzyjnie określić standardy organizacyjne dla wszystkich typów szkół i placówek w państwie. W konsekwencji standardom organizacyjnym powinny zostać przypisane adekwatne do potencjalnych wydatków standardy finansowe. Przy takiej konstrukcji jednostki samorządu terytorialnego będą wiedzieć co finansuje państwo. I łatwo też będzie im podejmować lokalne decyzje o ewentualnym wsparciu zadań oświatowych. Dziś organy prowadzące przeznaczają na prowadzenie szkół i placówek ogromne środki poza subwencją rządową, która w żaden sposób nie odnosi się do rzeczywiście ponoszonych przez samorządy kosztów w obszarze edukacji i wychowania.  rozwiń