PARTNER PORTALU
  • BGK

MEN odpowiada na raport NIK: będzie nowy model kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi

  • PAP/JS    22 stycznia 2018 - 20:40
MEN odpowiada na raport NIK: będzie nowy model kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi
Jak wskazała rzeczniczka, w MEN kontynuowane są prace nad przygotowaniem i wdrożeniem nowego modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi (fot. pixabay.com)

Zadaniem MEN w najbliższym czasie będzie upowszechnianie koncepcji edukacji włączającej, aby szkoły były przygotowane do przyjmowania i wspierania uczniów z niepełnosprawnościami - zapewnił resort edukacji w odpowiedzi na raport NIK.




  • Rzeczniczka MEN Anna  Ostrowska przypomniała także, że w MEN trwają prace powołanego przez resort edukacji Zespołu ds. opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.
  • Jego zadaniem jest m.in. opracowanie propozycji nowych rozwiązań systemowych lub modyfikacji rozwiązań obowiązujących w zakresie kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zakończenie prac Zespołu przewidziano na 2019 r.

W raporcie opublikowanym w poniedziałek (22 stycznia) Najwyższa Izba Kontroli wskazała, że w połowie skontrolowanych szkół i przedszkoli nie zapewniono właściwego wsparcia uczniom z niepełnosprawnościami. W części placówek brakowało także doświadczenia i wiedzy o pracy z uczniem niepełnosprawnym oraz zapewnienia finansowania tych działań.

Rzeczniczka MEN Anna Ostrowska napisała, że zadaniem resortu edukacji w najbliższej perspektywie jest "upowszechnianie koncepcji edukacji włączającej oraz rozszerzanie działań w tym zakresie", aby szkoły były przygotowane do przyjmowania i wspierania uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Podkreśliła, że MEN aktywnie współpracuje z innymi krajami UE "w wypracowywaniu rekomendacji i wymianie dobrych praktyk" w tym zakresie. Resort bierze udział w międzynarodowych projektach realizowanych w ramach członkostwa w Europejskiej Agencji ds. Specjalnych Potrzeb i Edukacji Włączającej.

Jak wskazała rzeczniczka, w MEN kontynuowane są prace nad przygotowaniem i wdrożeniem nowego modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. To - jak podkreśliła - ma służyć nie tylko podnoszeniu osiągnięć edukacyjnych ucznia, ale także ma mu pomóc w przygotowaniu do samodzielności w życiu dorosłym.

"Podstawą do udzielenia wsparcia i rozpoznania potrzeb ucznia będzie diagnoza funkcjonowania dziecka, a nie rozpoznanie medyczne czy określenie rodzaju niepełnosprawności" - zaznaczyła Ostrowska.

Ostrowska przypomniała także, że w MEN trwają prace powołanego przez resort edukacji Zespołu ds. opracowania modelu kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Jego zadaniem jest m.in. opracowanie propozycji nowych rozwiązań systemowych lub modyfikacji rozwiązań obowiązujących w zakresie kształcenia dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi. Zakończenie prac Zespołu przewidziano na 2019 r.

Od kwietnia 2016 r. do marca 2018 r. Ośrodek Rozwoju Edukacji realizuje projekt "Opracowanie instrumentów do prowadzenia diagnozy psychologiczno-pedagogicznej" skierowany do pracowników poradni psychologiczno-pedagogicznych. Jego celem - jak czytamy w komentarzu MEN - jest opracowanie i upowszechnienie zestawu narzędzi diagnostycznych do prowadzenia diagnozy psychologiczno-pedagogicznej oraz standardów funkcjonowania poradni dostosowanych do potrzeb uczniów ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi.

Ostrowska przypomniała także, że od 15 września 2017 r. obowiązują nowe przepisy rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych.

Dodała, że 1 września wejdą w życie nowe rozwiązania w zakresie zatrudniania specjalistów w przedszkolach, szkołach i placówkach, również w poradniach, w tym psychologów i pedagogów oraz realizowanych przez nich zadań. Przepisy uwzględniają jednolity tygodniowy obowiązkowy wymiar godzin zajęć tzw. pensum, pedagogów, psychologów, logopedów, doradców zawodowych, a także nauczycieli posiadających kwalifikacje z zakresu pedagogiki specjalnej.

Facebook Podobał się artykuł? Podziel się!




REKLAMA




×
  • 10.

    JUBILEUSZOWA EDYCJA 14-16 maja 2018, Katowice • Spodek i MCK • Metropolia GZM

  • Nie możemy się doczekać! 👌 @BIPolska @EECKatowice @AirVeinPoland @CerviRobotics twitter.com/MichWasowski/s…
    @EECKatowice - (RT) @Pentacomp_SI
  • Nie obawiam się o źródła finansowania inwestycji - mówi w rozmowie z portalem @wnppl Paweł Borys, prezes @Grupa_PFR pytany o to, czy mniejsze wpływy z przyszłego budżetu Unii Europejskiego będą stanowiły dla nas duży problem. Jakie ma argumenty? #EKG2018 #EEC2018 @EECKatowice https://t.co/Ar46rCsVku
    @EECKatowice - (RT) @ElzbieciakTomek
  • Czy #biotechnologia w Polsce ma szansę stać się ważnym elementem innowacyjnej gospodarki? Na to pytanie odpowiadali podczas @EECKatowice m.in. liderzy przemysłu farmaceutycznego i eksperci. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia bit.ly/2s3floz https://t.co/hd2DqreGPl
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • Joseph BenAmram, prezes MSD w regionie EURAM na @EECKatowice: rozwój biotechnologii wymaga partnerstwa między rządem, firmami krajowymi i międzynarodowymi oraz ośrodkami badawczymi. #EEC2018 #EKG2018 @rynekzdrowia rynekzdrowia.pl/Farmacja/Biote… https://t.co/4jWpURT8yi
    @EECKatowice - (RT) @wojciech_kuta
  • MT @PwCCEE: twitter.com/PwCCEE/status/… The 10th @EECKatowice, the largest economic event in #CEE with 150 insp...
    @EECKatowice - (RT) @amitabhrjha
  • Kto może w unijnych negocjacjach nad budżetem czuć się wygranym? Jak to możliwe, że mamy więcej, ale mniej? W "Rządowej ławie" na pytania @adam_sierak odpowiada Jerzy @JerzyKwiecinski z @MIR_GOV_PL. Serdecznie polecamy całą rozmowę 👉👉👉 bit.ly/2rZ21k6 https://t.co/yQNOLL2YP2
    @EECKatowice - (RT) @wnppl
  • EKG 2018 w Katowicach. Kongres pełen wyzwań @se_pl @EECKatowice superbiz.se.pl/wiadomosci-biz…
    @EECKatowice - (RT) @SuperbizPL
  • We are pleased that once again our Warsaw team could be part of @EECKatowice. This year we supported two of our amazing clients @INGBankSlaski and @_PKEE_ in setting up the exhibition, filming, tweeting, taking pictures, and of course a lot of networking and fun. #work #Katowice https://t.co/9zvLpCf52O
    @EECKatowice - (RT) @AvenewMedia
  • Polecamy Waszej uwadze transmisje z wybranych sesji #EKG2018. Zapraszamy na YouTube: EEC Poland - bit.ly/2wRSK2O Grupa PTWP - bit.ly/2GjlEsf #EEC2018
    @EECKatowice
  • Jako partnerzy @EECKatowice mieliśmy okazję przeprowadzić panel dyskusyjny o roli młodych w kształtowaniu Europy. Dziękujemy @pherstowski, PROM, MAY, Zwolnieni z Teorii, @ELSAPoland, @aegeewarszawa i @tomanek_robert, rektorowi @UE_Katowice! #EEC2018 #YouthLeadership #YouthVoice https://t.co/57GpHAhcCa
    @EECKatowice - (RT) @AIESECPoland
Pobierz aplikację EEC
WIĘCEJ
KOMENTARZE (0)

Artykuł nie posiada jeszcze żadnych komentarzy.