• PARTNERZY PORTALU

MEN: Powstała robocza wersja projektu podstawy programowej dla przedszkoli

MEN opublikowało w piątek (16 lutego) projekt zmian podstawy programowej w zakresie wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Jak zapowiadała minister edukacji jest to jeszcze "wersja robocza" przed skierowaniem do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych.
MEN: Powstała robocza wersja projektu podstawy programowej dla przedszkoli
Od 1 września 2016 r. w klasie pierwszej szkoły podstawowej naukę rozpoczną obowiązkowo dzieci siedmioletnie, a na wniosek rodziców także sześcioletnie. (fot. men.gov.pl)

Projekt jest dostępny na stronie internetowej resortu edukacji. Jej publikacja to odpowiedź na liczne pytania, szczególnie ze strony nauczycieli i rodziców - tłumaczy ministerstwo w wydanym komunikacie, prosząc o zgłaszanie wszelkich uwag w zakresie projektowanych zmian za pomocą umieszczonego również na stronie specjalnego formularza elektronicznego. Uwagi można zgłaszać do 11 marca, do północy.

Zamieszczenie do końca tego tygodnia treści projektu przed skierowaniem go do konsultacji i uzgodnień minister edukacji Anna Zalewska zapowiedziała w poniedziałek. W piątek na konferencji prasowej przypomniała, że będzie to "wersja robota, jeszcze do wydyskutowania". - Chcemy naprawdę dyskutować na poziomie roboczym - podkreśliła. Dodała, że po zakończeniu tej wstępnej dyskusji projekt zostanie - jeszcze w marcu - poddany konsultacjom w normalnym trybie.

Zapowiedziana zmiana podstawy programowej to konsekwencja uchwalenia w grudniu ub.r. nowelizacji ustawy o systemie oświaty znoszącej obowiązek szkolny dla sześciolatków i wprowadzającej taki obowiązek dopiero dla siedmiolatków. Już podczas prac nad projektem tej noweli minister edukacji informowała, że do "zerówek", w których w myśl noweli od września będą uczyć się sześciolatki, wrócić ma nauka czytania, pisania i liczenia.

"Podstawa programowa wychowania przedszkolnego zostanie uzupełniona o zapisy dotyczące wiadomości i umiejętności potrzebnych do kontynuowania przez dzieci edukacji w szkole. Zmieniona podstawa programowa edukacji wczesnoszkolnej będzie, jak dotychczas, spójna z wymaganiami podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz podstawy programowej dla II etapu edukacyjnego (klasy IV–VI szkoły podstawowej)" - czytamy w komunikacie resortu edukacji.

Jeśli chodzi o podstawę programową do wychowania przedszkolnego istotne zmiany - jakie zawiera roboczy projekt - dotyczą właśnie kształtowania umiejętności czytania, pisania i liczenia.

 


KOMENTARZE (5)ZOBACZ WSZYSTKIE

Gdy czytam komentarze, zastanawiam się, czy osoby, które je tu wklejają, robią to bezinteresownie czy na zlecenie? Dlaczego tak myślę? Ponieważ czasem to stek bzdur, aż się serce kraje... "dzieci zmuszane do wysiłku intelektualnego.." no proszę... Droga Pani rozwój dziecka jest sprawą tak ...indywidualną jak nasze upodobania. Są dzieci dla których właśnie "wysiłek intelektualny" jest zabawą i świetnie sobie z nim radzą. I wbrew opinii wcale nie są to wyjątki. Dziecko, które idzie do szkoły w wieku 6 lat doskonale odnajduje się w nowej rzeczywistości, ma szansę wykorzystać swój potencjał i stymulować rozwój, poza tym szkoła również wychowuje, w wielu przypadkach im szybciej dziecko trafia do szkoły, tym dla niego lepiej. A bzdury typu "nie zabierajmy dzieciom dzieciństwa" są zwykle wypowiadane przez mało świadomych, wygodnych rodziców, którzy wolą przyprowadzić dziecko do przedszkola, które często traktują jak przechowalnię... i gdzie tu mowa o miłości, cieple i bliskości rodziców? rozwiń

zoja, 2016-03-26 20:40:25 odpowiedz

Wypada jednak określić, jak będzie przebiegać nauka pisania, czytania, liczenia, zajęć ruchowych w TAKICH grupach, gdzie są dzieci 2-letnie, 3-letnie, 4-letnie, 5-letnie oraz 6-letnie.....

Takich grup w POlsce są tysiące, pracuje w nich TYLKO jeden nauczyciel, bez POmocy woźnej i pomo
...cy innego nauczyciela, na 30 mkw sali jest 28 takich dzieci, z łazienką na korytarzu razem ze szkołą i gimnazjum. rozwiń

POgarda POsPOlita, 2016-03-20 07:48:03 odpowiedz

Koniecze sa jasno okreslone wymagania podstawy programowej uwzglednoajace mozliwosci malego dziecka. ktore tak naprawde wyznacza etap rozwoju psycho-fizycznego a nie wymagania. oczekiwania osob od ktorych jest zalezny ten maly czlowiek.Serce sie kraje. kiedy ten niedojrzaly. rządny milosci. ciepła. ...bliskości rodziców. beztroskij zabawy. zmuszany jest do wysilku umyslowego . ktoremu przecza wszystkie teorie psychologicze i pedagogiczne poparte wieloletnią praktyką.Zaden rzad. a tym bardziej syt.finansowa państwa nie wpłynie na przyspieszenie rozwoju dziecka w kazdej sferze.Sukces dziecka zalezy od jego dojrzalosci do nauki. ktora przypada na 7 rok zycia. co zostalo udowodnione wiele. wiele. wiele lat temu.Moim zdaniem nalezaloby bardziej skupic sie na edukacji rodzicow dotyczacej wychowania dziecka i roli rodzicow. poczawszy od najwczesniejszych chwil jego zycia gdyz rola wychowania calkowicie ustapila miejsca edukowaniu malego czlowieka juz w lonie matki.Wychowujmy dzieci. by nie zatracilo sie czlowieczenstwo.Najpierw wychowanie. rozwiń

doswiadczona, 2016-03-10 22:50:42 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE