MEN: Samorządy podjęły 98,11 proc. uchwał ws. nowych sieci szkół

Samorządy podjęły 98,11 proc. uchwał dostosowujących sieć szkół do nowego ustroju szkolnego, brakuje 52 uchwał  - poinformował wiceminister edukacji Maciej Kopeć.
MEN: Samorządy podjęły 98,11 proc. uchwał ws. nowych sieci szkół
Samorządy powinny do 31 marca 2017 r. podjąć 2858 uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego. (fot.men.gov.pl)

• Samorządy powinny do 31 marca 2017 r. podjąć 2858 uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego.

• Uchwały opiniowane są przez kuratorów, którzy na wydanie opinii na temat nowej sieci mają 21 dni.

• Jak dotąd kuratorzy zaopiniowali 95,85 proc. uchwał, 38,5 proc. opinii jest warunkowych, a dwie opinie są negatywne.

Wiceminister edukacji Maciej Kopeć przedstawiał na posiedzeniu połączonych sejmowych Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży oraz Samorządu Terytorialnego i Polityki Regionalnej informację na temat stanu wprowadzania reformy edukacji.

Jak podaje MEN, samorządy jako organy prowadzące szkoły powinny do 31 marca 2017 r. podjąć 2858 uchwały w sprawie dostosowania sieci szkół do nowego ustroju szkolnego; 380 z nich to uchwały dotyczące sieci szkół ponadgimnazjalnych, ponadpodstawowych i specjalnych, czyli podejmowane przez powiaty, a 2478 uchwał dotyczących sieci szkół podstawowych i gimnazjach, czyli prowadzonych przez gminy (zgodnie z podziałem administracyjnym w Polsce są: 302 gminy miejskie, 1555 gmin wiejskich i 621 gmin miejsko-wiejskich).

Uchwały opiniowane są przez kuratorów, którzy na wydanie opinii na temat nowej sieci mają 21 dni. Kurator może wydać opinię pozytywną, ze wskazaniem zmian do uwzględnienia w uchwale ostatecznej lub opinię negatywną. Opinia kuratora jest dla samorządu wiążąca. Jeśli samorząd nie podejmie uchwały zmiany nastąpią na mocy ustawy - 6-letnie szkoły podstawowe zostaną przekształcone w 8-letnie szkoły podstawowe, 3-letnie licea ogólnokształcące zostaną przekształcone w 4-letnie licea, 4-letnie technika przekształcone zostaną w 5-letnie technika, gimnazja zostaną zlikwidowane, a nie przekształcone w inne typy szkół.

Mówiąc o podejmowanych przez samorządy uchwałach o sieci szkół Kopeć podał, że liczba przyjętych uchwał codziennie jest większa. "Według stanu na dziś na godzinę 9. mamy podjęte 2804 uchwały, czyli 98,11 proc., czyli tak naprawdę nie ma 52 uchwał" - powiedział. Podał także, że uchwały podjęło 98 proc. rad powiatów i 98 proc. gmin.

"Jeśli chodzi o opiniowanie przez kuratorów oświaty (...) to wydano do tej pory 2682 opinie, to oznacza, że zostało zaopiniowanych 95,85 proc. uchwał. Jeżeli chodzi o opinie negatywne to w największym momencie liczba ich wynosiła 8, w tej chwili są 2 opinie negatywne, dlatego, że część samorządów zmieniła uchwały dotyczące sieci; jeśli chodzi o opinie warunkowe, to jest to 38,5 proc. uchwał (...). Taki jest stan bieżący" - poinformował Kopeć.

"Dalszym elementem jest podejmowanie uchwał ostatecznych o sieci - samorządy będą takie uchwały podejmować do 31 marca" - dodał.

Komentując te informacje Katarzyna Lubnauer (N) oceniła, że opinia warunkowa to de facto opinia negatywna, gdyż jeśli samorząd nie uwzględni uwag kuratora to stanie się ona negatywna.

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Tak jest - skutki błędnych decyzji politycznych z okresu wprowadzenia gimnazjów juz znamy - ostre wejścia w uzależnienia, w tym: dopalacze, które się "nagle" pojawiły. To wzmożona agresja dzieci - zrozumiala, bo wyrywano ich praktycznie co trzy lata ze swoich srodowisk. Nie mialy czasu na... budowanie naturalnych relacji bliskości, przyjaźni, poczucia bezpieczeństwa. Byly wpychane w szkoły, gdzie część dzieci już się znała i często traktowano ich z ostracyzmem. Te skutki sa rzeczywiście bolesne. I do dziś nikt nie czuje się za to odpowiedzialny :( rozwiń

Baśka, 2017-03-24 13:13:08 odpowiedz

Najłatwiej jest podejmować uchwały. Trudniejsze jest branie odpowiedzialności za błędne polityczne decyzje, zwłaszcza wtedy gdy skutki są odłożone w czasie.

w.potega@neostrada.pl, 2017-03-24 10:19:35 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE