MEN, Sanek: Diagnoza stanu liceów pokazała, że gimnazja trzeba zlikwidować

- Samorządy poniosły ogromne koszty wynikające z wprowadzania gimnazjów. Do dziś są gminy, które spłacają kredyty zaciągnięte na budowę gimnazjów, które teraz staną się pustostanami - powiedział Piotr Zgorzelski podczas debaty o gimnazjach.
MEN, Sanek: Diagnoza stanu liceów pokazała, że gimnazja trzeba zlikwidować
- Jeśli chodzi o gimnazja, czy szerzej o zmianę systemu, to rozmowy ruszą w styczniu - mói Sanek (Gimnazjum Publiczne im. Arkadego Fiedlera w Dębnie, fot.debno.pl)

- Postulat likwidacji gimnazjów wynika z diagnozy liceów ogólnokształcących - powiedział w poniedziałek w Warszawie szef gabinetu politycznego minister edukacji Mirosław Sanek podczas debaty "Co dalej z gimnazjami?" zorganizowanej przez ZNP.

Stopniowy powrót do ośmioletniej szkoły podstawowej i czteroletniego liceum, a co za tym idzie likwidację gimnazjum, zapowiedziała w swoim expose premier Beata Szydło. Związek Nauczycielstwa Polskiego, który jest przeciwny temu pomysłowi zorganizował w poniedziałek debatę "Co dalej z gimnazjami?", rozpoczął też zbieranie w internecie podpisów pod akcją "Razem dla gimnazjów".

Rozmowy o likwidacji gimnazjum ruszą w styczniu

"Jeśli chodzi o gimnazja, czy szerzej o zmianę systemu, to rozmowy ruszą w styczniu. Mamy dwie wielkie ustawy, dwa wielkie problemy na grudzień, wprowadzanie trzeciego wydaje się niepotrzebne, niekorzystne dla nikogo, z góry skazane na nieskuteczność" - poinformował uczestniczący w debacie w imieniu MEN szef gabinetu politycznego minister edukacji Mirosław Sanek.

Podkreślił, że minister edukacji bardzo poważnie podchodzi do konsultacji społecznych. "Nasze postulaty nie były tajemnicą przed wyborami (…), a po drugie zwłaszcza jeśli chodzi o gimnazja i pomysł na wygaszanie tego typu szkół, nie było sprzeciwu" - mówił Sanek.

Według niego, postulat likwidacji gimnazjów "nie wynikał z jakiejś niechęci do szkół gimnazjalnych, nie do tego, że jest tam nieporządek, że dzieci są niegrzeczne". "Te argumenty oczywiście miały miejsce, były i są żywe do tej pory. Genezą tego pomysłu nie tylko partyjnego przecież, ale środowiskowego, na to, że gimnazja trzeba wygasić, była diagnoza stanu liceów ogólnokształcących" - wyjaśnił.

Licea przestały kształcić ogólnie

Jak mówił, od czasu wprowadzenia reformy edukacji Mirosława Handkego przestały one kształcić ogólnie. "Jeśli tradycją LO jest kwestia elitotwórcza, a to było jeszcze myślenie przedwojenne, a te wzorce są dobre, szlachetne i warte przynajmniej do rozpoznania. To diagnozą powszechną było to, że licea ogólnokształcące w tym porządku niestety upadły. Tej ogólnokształcącej formule nie sprostały" - powiedział szef gabinetu minister edukacji. Jak mówił, rozwiązaniem jest powrót do sprawdzonego wzoru - czteroletniego liceum.

Minister edukacji Anna Zalewska, która w poniedziałek była w Rybakach, pytana podczas briefingu o reformę dotyczącą gimnazjów, powtórzyła, że MEN przedstawi szczegółowy program konsultacji społecznych, które służyć będą jak najpłynniejszemu wprowadzeniu zmian w systemie oświaty.

Jak przypomniała, zgodnie z deklaracjami ministerstwa do końca grudnia będą znani eksperci, którzy mają analizować, a później nadzorować tworzenie podstaw programowych. Natomiast do końca stycznia zostanie ogłoszony harmonogram narodowej debaty o polskiej edukacji. "Wspólnie podejmiemy decyzję, jak ten system musi wyglądać" - zapewniła. Podkreśliła też, że najwcześniej o rozpoczęciu zmian można dyskutować od roku szkolnego 2017/18. "Ale o tym zdecydują Polacy; nauczyciele i uczniowie" - mówiła.

Szumilas: Licea dobrze przygotowują do studiowania

Była minister edukacji Krystyna Szumilas (PO), wiceprzewodnicząca sejmowej Komisji Edukacji, Nauki i Młodzieży, podczas debaty ZNP oceniła, że dyskusja o likwidacji gimnazjów i powrocie do ośmioletniej szkoły podstawowej i czteroletniego liceum, to dyskusja o charakterze fundamentalnym. "Przez 25 lat, krok po kroku budowaliśmy nowoczesny system edukacji" - podkreśliła.

 


KOMENTARZE (7)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do w.potega@neostrada.pl: a zapomniałem dodać, że segregujący odpady nie tylko powinni być zwolnieni z opłat za śmieci - ale powinni partycypować w czystych zyskach z selektywnej zbiórki odpadów...

w.potęga@neostrada.prl, 2016-08-04 08:30:43 odpowiedz

licea zlikwidować !!!!

kamil, 2016-08-04 00:57:15 odpowiedz

Licea dla prymusów-kpina, a co daje liceum. Jest tylko podstawą do dalszej edukacji. Dlatego po nim powinno się iść do pomaturalnych, a na studia przyjmować z najlepszymi wynikami i sprawa rozwiązana

matek, 2015-12-09 19:11:03 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE