MEN skierował do konsultacji projekty rozporządzeń ws. rekrutacji do szkół

Podczas rekrutacji do szkół ponadpodstawowych wyżej niż dotychczas premiowana będzie aktywność społeczna ucznia, więcej punktów będzie też można uzyskać za ocenę dobrą i bardzo dobrą na świadectwie, a także świadectwo z wyróżnieniem - wynika z projektu rozporządzeń MEN.
MEN skierował do konsultacji projekty rozporządzeń ws. rekrutacji do szkół
Jak uzasadnia MEN "pilność" wejścia w życie wynika ze zbliżających się terminów postępowań rekrutacyjnych. (fot. MEN)

Do konsultacji społecznych i uzgodnień międzyresortowych trafiły dwa projekty rozporządzeń Ministra Edukacji Narodowej: w sprawie rekrutacji do szkół i przedszkoli oraz ws. rekrutacji dla absolwentów dotychczasowych gimnazjów.

W obu projektach zaproponowano m.in. zwiększenie liczby punktów, jaką może otrzymać uczeń za ocenę bardzo dobrą i dobrą z zajęć edukacyjnych wymienionych na świadectwie ukończenia szkoły. "Proponowana zmiana zmniejsza dystans punktowy w szczególności pomiędzy uczniem z oceną celującą, a oceną bardzo dobrą, uznając, że osiągnięcia tych uczniów są bardzo zbliżone" - oświadczył MEN.

Zwiększono też - z 2 do 3 - liczbę punktów możliwą do uzyskania za aktywność na rzecz innych ludzi w tym wolontariat, a z 5 do 7 liczbę punktów, które można uzyskać za świadectwo ukończenia szkoły podstawowej z wyróżnieniem.

Projekt ws. rekrutacji do szkół i przedszkoli reguluje ponadto m.in. zasady naboru do oddziałów dwujęzycznych w ogólnodostępnych szkołach podstawowych. Podczas rekrutacji do tych oddziałów brana pod uwagę ma być: ocena z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego wymieniona na świadectwie promocyjnym do klasy VII szkoły podstawowej oraz świadectwo promocyjne do klasy VII szkoły podstawowej z wyróżnieniem.

Z kolei podczas rekrutacji do szkół ponadpodstawowych dwujęzycznych oraz sportowych zasadniczym kryterium branym pod uwagę w postępowaniu rekrutacyjnym będą szczególne predyspozycje uczniów - odpowiednio wynik sprawdzianu kompetencji językowych przeprowadzanego na warunkach ustalonych przez radę pedagogiczną szkoły albo wyniki prób sprawności fizycznej na warunkach ustalonych przez polskie związki sportowe.

Dopiero w kolejnych etapach postępowania rekrutacyjnego - gdy liczba kandydatów spełniających powyższe warunki jest większa niż liczba wolnych miejsc w szkole - uwzględniane mają być wyniki z: egzaminu ósmoklasisty oraz oceny z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, a także inne osiągnięcia uczniów wymienione na świadectwie ukończenia szkoły podstawowej.

Projekt rozporządzenia obejmuje też przepisy przejściowe, dotyczące przyjmowania do oddziału dwujęzycznego w klasie VII szkoły podstawowej na rok szkolny 2017/2018 oraz do szkół ponadpodstawowych w latach 2019/2020-2021/2022.

Zgodnie z nimi, w postępowaniu rekrutacyjnym do oddziału dwujęzycznego w klasie VII szkoły podstawowej, w okresie przejściowym, przelicza się na punkty jedynie świadectwo promocyjne do klasy VII szkoły podstawowej z wyróżnieniem.

Natomiast w postępowaniu rekrutacyjnym na lata szkolne 2019/2020-2021/2022 do szkół ponadpodstawowych, brane są pod uwagę wyniki z egzaminu ósmoklasisty jedynie z języka polskiego, matematyki i języka obcego nowożytnego, gdyż przez pierwsze trzy lata egzamin ten będzie prowadzony tylko z tych przedmiotów.

Z kolei projekt rozporządzenia ws. rekrutacji dla absolwentów dotychczasowych gimnazjów obejmuje lata szkolne 2017/2018-2019/2020 i dotyczy naboru do: trzyletniego liceum ogólnokształcącego, czteroletniego technikum oraz branżowej szkoły I stopnia.

W rekrutacji do tych szkół w okresie przejściowym uwzględniane będą następujące kryteria: wynik egzaminu gimnazjalnego, wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum oceny z języka polskiego, matematyki, dwóch wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych albo oceny z języka polskiego, matematyki, języka obcego nowożytnego i jednych wybranych obowiązkowych zajęć edukacyjnych, świadectwo ukończenia gimnazjum z wyróżnieniem, szczególne osiągnięcia wymienione na świadectwie ukończenia gimnazjum.

Resort proponuje, by projektowane rozporządzenia weszły w życie nazajutrz po ogłoszeniu w Dzienniku Ustaw "ze względu na ważny interes społeczny". Jak uzasadnia MEN "pilność" wejścia w życie wynika ze zbliżających się terminów postępowań rekrutacyjnych.

Podobał się artykuł? Podziel się!

 


KOMENTARZE (2)ZOBACZ WSZYSTKIE

Do belfer_emeryt: to jednak będzie zależało od nauczycieli ...

rodzic, 2017-01-26 09:15:36 odpowiedz

Będą, oj będą punkty za wiedzę i działalność społeczną i na pewno za przynależność rodziców i ucznia do jedynie słusznej partii (lub organizacji). żywcem wzięte z PRL-u, czyli co ? komuno wróć.

belfer_emeryt, 2017-01-25 09:36:36 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE