MEN uważa protest ZNP ws. asystentów nauczycieli za niezrozumiały

- W przypadku nieosiągnięcia porozumienia w sprawie nowelizacji ustawy o systemie oświaty w zakresie zatrudniania nauczycieli w szkołach podstawowych wznowiona zostanie ogólnopolska akcja protestacyjna - zdecydował zarząd główny Związku Nauczycielstwa Polskiego. MEN nie rozumie stanowiska ZNP.
MEN uważa protest ZNP ws. asystentów nauczycieli za niezrozumiały

ZAKTUALIZOWANA: Do podjęcia decyzji o dniu rozpoczęcia akcji, jej formy i zakresu zarząd upoważnił prezydium - poinformował w środę na konferencji prasowej prezes ZNP Sławomir Broniarz.

Zgodnie z poselskim projektem nowelizacji ustawy, autorstwa PO, samorządy będą mogły zatrudniać w podstawówkach asystentów nauczycieli, których zadaniem ma być wspieranie nauczyciela prowadzącego zajęcia dydaktyczne, wychowawcze i opiekuńcze lub zajęcia świetlicowe. Kontrowersje wywołuje propozycja, by asystenci zatrudniani byli na podstawie Kodeksu pracy, a nie Karty nauczyciela.

Czytaj też: Szkoły będą zatrudniać asystentów nauczyciela, ale nie na podstawie Karty Nauczyciela

Jednocześnie asystenci będą musieli mieć wykształcenie co najmniej takie samo jak nauczyciele uczący w danej szkole oraz przygotowanie pedagogiczne. Będą jednak zatrudniani przez samorządy na podstawie Kodeksu pracy, a nie jak nauczyciele na podstawie Karty nauczyciela. "To wprowadzenie konia trojańskiego do systemu oświaty" - ocenił Broniarz.

Broniarz zauważył, że w nowelizacji nie jest określone czym konkretnie asystent nauczyciela miałby się zajmować, nie ma określonego jego zakresu zadań, ani zakresu odpowiedzialności. Zdaniem prezesa ZNP, może to w efekcie doprowadzić do zastępowania nauczycieli zatrudnionych na podstawie Karty nauczyciela, nauczycielami zatrudnionymi na podstawie Kodeksu pracy.

Broniarz zaznaczył, że wskazują na to wypowiedzi m.in. samorządowców, którzy w nowelizacji ustawy o systemie oświaty w obecnym kształcie widzą możliwość wprowadzenia oszczędności.

Jego zdaniem, na tym etapie prac legislacyjnych możliwe są jeszcze zmiany w projekcie nowelizacji. Według wiceprezesa ZNP Krzysztofa Baszczyńskiego możliwe są obecnie dwa wyjścia: zatrudnienie asystentów zgodnie z Kartą Nauczyciela lub doprecyzowanie w ustawie, czym dokładnie będzie mógł się zajmować asystent, a czym nie.

Drugie czytanie projektu ma odbyć się w Sejmie w środę.

Broniarz pytany, o jakich ewentualnie formach protestu może zdecydować prezydium zarządu głównego ZNP, odpowiedział, że w pierwszej kolejności byłoby to oflagowanie szkół i placówek oświatowych, akcja informacyjna, plakatowa, później np. pikiety.

Nie wykluczył też ostrzejszych form, włącznie ze strajkiem. O podjęciu takiego protestu zdecydowaliby nauczyciele w referendum strajkowym.

Minister edukacji Joanna Kluzik-Rostkowska podkreśliła, że nie rozumie stanowiska ZNP w sprawie wprowadzenia do szkół podstawowych asystenta nauczyciela. "To formuła pracy stosowana z powodzeniem w wielu krajach europejskich, w dodatku pozwala na utrzymanie miejsc pracy dla nauczycieli. Dlaczego ZNP nie jest zainteresowane utrzymaniem miejsc pracy, trudno pojąć" - zaznaczyła.

 


KOMENTARZE (4)ZOBACZ WSZYSTKIE

Teraz nie ma pieniędzy na woźną oddziałową do oddziału przedszkolnego przyszkolnego, gdzie nauczyciel ma salę 30 mkw oraz 34 dzieci od 2,5-latka do 7-latka i łazienkę w drugim końcu korytarza razem z podstawówką i gimnazjum!!!!!!!! !!!!!!!!!!! !!!!!!!

ściek czy szambo, 2014-04-14 15:59:11 odpowiedz

Ja o niebie, ty o chlebie! Przecież związek nie protestuje przeciwko powstaniu stanowiska asystenta jako takiego, tylko przeciwko formie ich zatrudniania: pani ministra jest tak głupia, że tego nie rozumie, czy tylko udaje? Jeśli to drugie, to udaje jej się z powodzeniem.

msl, 2014-03-20 20:46:17 odpowiedz

Do nauczyciel: Przecież Pani Minister ma kwalifikacje, bo ma dzieci w szkole i wie jak to jest! Idąc takim tokiem rozumowania stwierdzam, że moja żona ma kwalifikacje by zostać ordynatorem chirurgii w szpitalu, bo znakomicie potrafi rozkroić koguta na rosół.

podpisałem, 2014-03-20 19:01:59 odpowiedz

ZOBACZ WSZYSTKIE


ZOBACZ TAKŻE